Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 13 november 2014

KÄR-LÄKER


Du & Jag.


Kärlek. En kär lek.
En lek som läker.

Kär-läk.

Kär-läkare. Läkt och helad.

En sång ville bli till!
Jag samlar och samlar... och plötsligt, i en lucka mellan klockan sju och åtta, föll orden på plats...

Om den goda relationen, om den svekfulla... Den sorgliga besvikelsen, och om att våga igen:

Kärleken luktar gott.


                   LEK - NI KÄRA!

1. De träffades en höstdag när löven blåste runt,
    Det var sång, lust och glädje, mer än som var sunt.

         Lek - ni kära!
         Berusa er med kärlek!
         Lek - och älska
            med kyssar och med smek.

Jag älskar mig med dig
Du älskar mig med dig

Vi älskar oss med varandra
- reflexiv Amor, en kärlek som läker.

Birgitta Roos´s ros.


2. Men smeksamheten vände och vinden ven och tjöt.
    Det blev hot, svek och oro och misstron stod och röt.

         Lek - ni kära,
         Fyll ditt eget sinne
         Lek  - och bråka
             med hämndens goda minne...

Regnvåt ros.


3. Kärlekssorgens smärta är allt för tung att bära.
    Din värme blev till svärta, som kroppen fick förtära.

        Lek - ni sköra!
        Men skada inte hjärtat
        Lek - och klaga
           med svekets djupa smärta.

Där rosor aldrig dör...


4. Livets svåra vägskäl det stavas väl "Försoning"
    När vinden rensat sinnet och funnit en ny boning

        Läk - ni sköra!
        Berusa er med tårar
        Läk - och älska!
           och våga nya vårar.

Jag älskar dig med mig
Du älskar mig med dig

Vi älskar oss med varandra
- en reflexiv Amor, kärlek som läker.

Peace-ros. Kärleks-fred.


Nu väntar jag bara på en tonsättning...

Har du tänkt på att kärleken är just detta: "reflexiv" !?
Alltså, om man tar grammatikens språkregler till hjälp, så är kärleken återspeglande = "dig" och "mig" och "sig".

Ett annat begrepp är "possesiv" = ägande, alltså "min", "din" och "sin".
Men så är det inte i den goda relationen...
Kärleken kan aldrig var ägande, den skapar alltid frihet.

Av fri vilja älskar jag dig.
Inte i låsningen av att vara "din" eller "du är min".

Kärlekstårar.


Denna lilla lekfulla sång får vara mitt bidrag i höstmörkret.

Låt oss vara kärleksfullt lekande med varandra.
Läkande tillsammans.

Ett lekande läkarteam som får relationerna att hålla.

Proffessionella kärleks-lekare.
Kärleks-letare... leksakspetare... nej, nu får sluta innan alliterationen spårar ur!

Ödmjuk. Mjuk inför sitt öde.


Kärva kärlekshälsningar från eder poetissa Sturella,

Helene Sture Rosfelt,
- som längtar till Landet där Rosor aldrig dör.


Våga nya vårar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar