Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 6 juli 2018

HESEKIEL SER SYNER

Vad ser han?


Tivoli på industriområdet. Arbete och nöje. Karuselltjut och kyrkklockor.
Här i byn samsas allt med vartannat.

Men är det någon som hör profetens röst?

Jag kan deltaga i nöjeslivet en stund, men inte utan förankring i min kristna tro.
Jag älskar dansen, sången och musiken, men sedan måste själen få mättas av Ordet som innehåller det djupaste djupet - Guds eget ord.

Så, allt medan tivolit roar här på Killebom - stadsfestivalen i Sölvesborg - så söker jag mig undan värmen och går in i min kammare för att läsa och söka källorna.
Och dela med mig till dig, bäste läsare.

Tullens bom.

I söndags lästes en mycket märklig text i våra kyrkor. Det var profeten Hesekiel som fick komma till tals på självaste Apostladagen. Han får se en syn... och i synen blir han kallad till profet.
Jag vet.
Jag har själv känningar med den ådran.

Och i natt drömde jag om ett stort svart moln som hotade. Men inte mig. Det svarta molnet var min vän.
Men vi tar det från början, allt medan karusellerna snurrar.
Jag läser från början i Hesekiels bok i Gamla Testamentet:

OCH JAG FICK SE EN STORMVIND KOMMA NORRIFRÅN, ETT STORT MOLN MED FLAMMANDE ELD, OCH ETT SKEN OMGAV DET.

MITT I ELDEN SYNTES NÅGOT SOM VAR AV GLÄNSANDE MALM.
OCH MITT I DET SYNTES NÅGOT SOM LIKNADE FYRA VÄSENDEN... Hes 1:4-5.

Matteus - ansikte.

 
Dessa fyra väsenden har sedan under kyrkohistorien avbildats tillsammans med de fyra evangelisterna. Du har säkert sett dem i kyrkorna och undrat varför Matteus har ett mänskoansikte, Markus ett lejonattribut, Lukas en oxe och Johannes en örn vid sin sida, och som jag förstår det så kommer symbolerna just ifrån Hesekiels profetbok.

Takmålningen i Carl-Gustavs kyrka i Karlshamn har avbildat detta.

Hesekiel beskriver vad han ser i sin märkliga syn, om hur de fyra väsendena hade fyra ansikten och fyra vingar med mänskohänder inunder. Vart de än gick behövde de inte vända sig - de gick alltid rakt fram.

Markus - lejon.


OCH DERAS ANSIKTEN LIKNADE MÄNSKOANSIKTEN, OCH ALLA FYRA HADE LEJONASIKTEN PÅ HÖGRA SIDAN,
OCH ALLA FYRA HADE TJURANSIKTEN PÅ VÄNSTRA SIDAN, OCH ALLA FYRA HADE OCKSÅ ÖRNANSIKTEN.

VART ANDEN VILLE GÅ, DIT GICK DE, OCH NÄR DET GICK, BEHÖVDE DE INTE VÄNDA SIG. Hes 1:10.

När Hesekiel beskrivit det han ser, såg han också en tron. Högst upp syntes någon som hade mänsklig gestalt som strålade i vitt guld och eld.

HAN VAR OMSTRÅLAD AV LJUS.
OCH SOM BÅGEN BLAND MOLNEN EN REGNVÄDERSDAG VAR DET LJUS SOM OMSTRÅLADE HONOM. Hes 1:27.

Neonljus.


Inom parentes sagt; någon regnbåge har vi inte sett på längre och inget regn heller, inte sedan Valborg. Torkan börjar få allvarliga konsekvenser i södra Sverige då skörden bränns sönder av solhettan.
Fodret till djuren börjar ta slut och nödslakt blir konsekvensen eftersom djurfodret också förtvinar i torkan.

Läget är allvarligt.

Sol =  är inte "fint väder". Det är riskfyllt väder! Vi behöver REGN!



Välsignat regn! 2014...
 

Det är denna varelse som nu börjar tala till Hesekiel. Året är 597 före Kr och Israels folk är deporterade bort till Babel.
Hesekiels pappa var präst, det är han själv också, väl insatt i ledarskap och gudstjänstordningar.


NÄR JAG SÅG DETTA FÖLL JAG NED MED ANSIKTET MOT MARKEN. OCH JAG HÖRDE NÅGON TALA.
- MÄNNISKA, SADE HAN, RES DIG UPP! JAG VILL TALA MED DIG.

MEDAN HAN TALADE FYLLDES JAG AV EN ANDEKRAFT SOM RESTE MIG UPP.

- MÄNNISKA, JAG SÄNDER DIG TIL ISRAELITERNA, DE TROTSIGA SOM TROTSAR MIN VILJA.
BÅDE DE OCH DERAS FÄDER HAR VARIT UPPRORISKA MOT MIG, TILL DEN DAG SOM IDAG ÄR. Hes 2:1.

Orden gäller Israels folk alltjämt, men också alla människor som är upproriska mot Gud.
Profetens röst måste fortfarande höras!
Och vårt land befinner sig i ett andligt uppror mot Gud, där man själv är sin egen herre och inte alls vill följa någon gud...

… i alla fall inte den Levande Guden, som är kärlek till sitt väsen.

Upp-rorisk.


Vi har varit naiva mot ondskan, som vi trodde var utrotad. Vi trodde alla var snälla.
Vi har låtit banktjänstemän sko sig på våra räntor. Vi skräpar lättvindigt ned överallt.
Nazister trampar gatorna i Visby medan vi så gärna vill att alla skall förstå demokratin - även de som använder den för att avskaffa den...

Och kyrkorna sjunger vackra sommarpsalmer men predikar inte längre omvändelse och syndanöd.

Karusellerna snurrar och vi virar in oss i sockervadd.

Profeter i alla tider kallas att tala obekvämligheter, men inte av eget huvud eller egen kraft. Nej, det förmår ingen och det leder inte rätt heller. Det är Gud själv som måste lägga sina ord i munnen.

Gud och människans tungomål...


Som kristen och som symbolpedagog förstår jag med hela mitt hjärta vad det nu är som Hesekiel får se:

- MÄNNISKA, LYSSNA TILL VAD JAG HAR ATT SÄGA DIG.
VAR INTE MOTSTRÄVIG SOM DETTA MOTSTRÄVIGA FOLK. ÖPPNA DIN MUN OCH ÄT DET JAG GER DIG.

JAG SÅG EN HAND STRÄCKAS FRAM MOT MIG, OCH HANDEN HÖLL EN BOKRULLE.
HAN RULLADE UPP DEN OCH JAG SÅG ATT DEN VAR FULLSKRIVEN PÅ BÅDE FRAMSIDAN OCH BAKSIDAN.

DET SOM STOD SKRIVET DÄR VAR KLAGAN, SUCKAR OCH JÄMMER. Hes 2:8-10.

Ät Guds ord.


Men... det låter ju som alla de kritiska artiklar jag delar på Facebook... eller alla de upprörda inlägg jag publicerar här vad gäller tidens tillstånd. Om än i mycket liten skala i jämförelse.
Även småmynt behövs i Guds rike...

Och vad är poängen då?
Att bara klaga, sucka och gnälla?

Nej, inte alls.

Bibeln har ett tema som är genomgående, i bok efter bok. Det ser ut så här:

1. Profetens kallelse.
2. Folkets tuktan.
3. Folkets upprättelse, som börjar med Guds dom (dooom) över folken och som innebär att Guds rike skall fulländas, med löfte om den gode herden som skall uppsöka det förlorade.

Upp-rättelse.


Det är precis samma sak som när vi fostrar våra barn och talar om vad som är rätt och fel.
Ja... när jag växte upp var det så.
Många av dagens unga föräldrar har abdikerat från sin vuxenroll och vågar inte ta konflikter längre med sina barn. Konsekvenser uteblir och respektlösheten tilltar.

Nu hör jag hur min osnutne granne spelar sin förb... musik på högsta volym igen... Ursäkta ett ögonblick, jag skall bara gå ned och säga till. Drick ett glas vatten under tiden.

- - -

Pulsen är i hundranittio. Han tänkte inte sig för. Han trodde inte det hördes. Eller, han brydde sig inte. Mina krukväxter har slutat studsa, men jag darrar fortfarande. Av ilska.


Respektera respekten.

Poängen är att avslöja ondskan i alla dess former - förakt, girighet, terrorism, narcissism, nonchalans…
Gudlösheten skrattar den fromme rakt i ansiktet.
Den som vill något annat än bara snurra runt blir kallad bakåtsträvare.
Och den som visselblåser syndens existens ombedes att tona ned sig.

Hesekiel fick inga tidningsrubriker.
I motsats till Jesaja och Jeremia fick inte Hesekiel tala till hela folket, inte heller till dess härskare.
Hans verksamhet var begränsad till en skara av lidandeskamrater i landsflykten.
Men bland dem blev han en förkunnare och själasörjare av Guds nåde!

I början mötte hans förkunnelse motstånd och likgiltighet (kap 12:21-23). Men så småningom blev det klart för allt fler att "en profet var bland dem".
Hesekiels anseende var i ständigt stigande. (Ivan Hellström).

Stigande anseende.


Gud kan kalla dig till att tala profetiska ord. Det handlar både om vad som skall ske i framtiden, men oftast behöver Gud sända profetrösten till att tala domsord, omvändelse och upprättelse.
Eftersom priset är så pass högt, är det ingen uppgift som man tar på sig själv.

Gud ger den till dig. Och utrustar dig.

Den Gud kallar, den rustar Gud.

Har du också känt av att du har kontakt med profet-ådran? Lyssna i så fall mycket noga till Guds röst i bön!
Fråga Herren vad Han vill med dig. Fråga vart han vill att du riktar dig. Och säg ingenting förrän du får det givet! Det är nämligen inte din sak att bestämma det. Inte min heller.


Lyssna.


TILL BARNEN MED HÅRDA PANNOR OCH FÖRHÄRDADE HJÄRTAN SÄNDER JAG DIG, OCH DU SKALL SÄGA TILL DEM:
- SÅ SÄGER HERREN, HERREN - - -

OCH DU MÄNSKOBARN, FRUKTA INTE FÖR DERAS ORD,  FASTÄN DU OMGES AV TISTLAR OCH TÖRNEN OCH BOR BLAND SKORPIONER. UTAN TALA MINA ORD TILL DEM... Hes 2:4-7.

Och fastän orden innehåll så mycket av Guds klagan över mänskosläktet, så smakade orden inte bittert i Hesekiels mun.
Nej, denna fulltecknade bokrulle som han skulle äta, den smakade gott!

- ÄT VAD DU HÄR FINNER, ÄT UPP DENNA RULLE OCH GÅ SEDAN OCH TALA TILL ISRAELS HUS.

DÅ ÖPPNADE JAG MIN MUN OCH HAN GAV MIG RULLEN ATT ÄTA.
- DU MÅSTE MÄTTA DIN BUK OCH FYLLA DINA INÄLVOR MED DEN RULLE JAG NU GER DIG.

OCH JAG ÅT, OCH DEN VAR I MIN MUN SÖT SOM HONUNG. Hes 3:1-3.

Sanningens sötma.


Ja, orden var söta eftersom de var sanna.

Äntligen slapp Hesekiel vara ensam med sin kritik. Nu fick han kanalisera allt det han såg och upplevde via Guds eget ord istället.

Om du har denna erfarenhet, dra dig inte för att söka kontakt med likasinnade kristna kvinnor och män! Du skall inte vara ensam med detta.
Låt Guds helige Ande välsigna och vägleda dig i det du erfar - oavsett om det är i vakna visioner eller i nattens drömmar.


Nu skall jag be till Gud att det svarta moln jag såg i min dröm skall vara fyllt av regn... så att markerna kan kvickna till liv igen.
Men det vet ju inte jag.
Risken är också att det jag såg i natt var ett doms-moln över samhället, ett moln fyllt av giftig smog och mental härdsmälta.

Mörka moln.


Låt oss be:

- Käre himmelske Fader, tack för att DU håller hela tillvaron i Din hand.
Tack för att Du ännu idag kan utrusta människor att tala profetiska ord till dem som behöver höra det.

Men jag vill också be om förlåtelse över vårt land som har så "hårda pannor" och är så förstockat i sin gudsförnekelse.

Sänd människor som talar Ditt Ord till oss alla, med väckelse, syndanöd och omvändelse!

Jesus Kristus, Du som är mer än en profet, Du som är Gud själv mitt ibland oss, kom och leta upp varenda en som längtar efter ett äkta liv i gemenskap med Dig!
Fräls särskilt dem med hårda pannor...

Helige Ande, sänd reningens eld över våra kyrkor och över våra samhällen.

Herre, jag anar Dig i röken... Du glimmar som av vitt guld i det svarta molnets smog. Du strålar av det vitaste ljus bakom det hotfulla molnet. Gör det Du skall med oss!

Döm oss!! Förlåt oss! Upprätta oss.

Och visa oss Din väg.
I Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, amen.



Den profetiska gåvan kommer att försvinna och kärleken helt ta över. Men vi är inte där än...
Dock, störst av allt är kärleken och den skarpa rösten från Gud går kärlekens ärende.

Synbara hälsningar från eder syster i Kristus,

Helene F Sturefelt,

- som bildsatte inlägget med foton från Karlshamn och foton från Killebom förra året 2017, då det regnade varannan dag - så skönt och grönt det var!


När karusellerna stannar.


P.S. Killebom betyder = tullbommen vid källan.
Ja, alla sölvesborgare, leta upp den källan som ger dig evigt liv... trots de bommar som vill hindra dig att bekänna Guds namn, i kärlek och vishet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar