Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 10 juni 2018

SMUTSIGA KLÄDER och GUDS KALLELSE

Har kallelsen gått ut?



Mobilmasterna är så överbelastade här i Sölvesborgs kommun att det inte går att vara uppkopplad.
Trots stora förstärkningar går inte internet igenom, och mobilerna söker förgäves efter kontakt.

Över 35.000 rockare skall hem nu efter fyra dagars festival på Sweden Rock.

Det är söndag, Herrens Dag.

Undrar om Gud har täckning...

Hörs det?


Igår natt undrade jag stilla om jag någonsin skulle bli ren om fötterna igen. Barfota i sandalerna har jag gått runt i gräsdammet dessa dagar, varm och svettig, med städräfsan i hand.

Bostadsbolaget gjorde en standardhöjning i våra lägenheter i höstas, vilket betyder att alla badkar togs bort.
Det är en standardsänkning!

Och man kan inte duscha bort intrampad smuts!!

De tog mitt badkar...


Nåväl, så ren som möjligt, med ljusa, vita kläder, gick jag till kyrkan.
Hjärtat var fullt av tacksamhet över Guds trofasta närvaro på SRF. Jag har upplevt fina och meningsfulla möten, men bitvis också svåra.

Innan jag gick, bad jag min morgonbön vid frukostbordet:

- Herre, tack för att Du är alla människors Gud, när vi uppriktigt och av rent hjärta åkallar Dig.
Din stora och allmänneliga kyrka lovar Dig runt hela vår jord.
Gör henne till din levande helgedom, och låt henne likt en moder vårda sig om oss, från dopet till döden...
Herre, tala just till mig i din gudstjänst.

Amen.

På väg till kyrkan.


Så svalt och skönt det var i kyrkan! Jag tog några djupa andetag och sökte stillheten och andakten.

Men jag hoppade högt där jag satt i kyrkbänken när den gammaltestamentliga texten lästes, ur profeten Sakarjas bok.
Det handlade om den gamle översteprästen Josua som hade Anklagaren vid sin sida. Men hur var han klädd??

HERREN LÄT MIG SE JOSUA, ÖVERSTEPRÄSTEN, DÄR HAN  STOD INFÖR HERRENS ÄNGEL.
PÅ HANS HÖGRA SIDA STOD ANKLAGAREN, BEREDD ATT ANKLAGA HONOM.

HERRENS ÄNGEL SADE TILL ANKLAGAREN:

- HERREN SKALL TILLRÄTTAVISA DIG, ANKLAGARE, JA, HAN SOM HAR UTVALT JERUSALEM SKALL TILLRÄTTAVISA DIG.

ÄR INTE DENNE MAN EN BRAND RYCKT UR ELDEN?
JOSUA BAR SMUTSIGA KLÄDER DÄR HAN STOD FRAMFÖR ÄNGELN, OCH ÄNGELN BEFALLDE SINA TJÄNARE:

- TAG AV HONOM DE SMUTSIGA KLÄDERNA!

OCH HAN SADE TILL JOSUA:

- JAG BEFRIAR DIG FRÅN DIN SKULD, OCH DU SKALL KLÄS I HÖGTIDSDRÄKT... Sakarja kap 3:1-7.

Från smuts till vitt...


Psalmboken låg i knät och jag kände hur Guds Ande rörde vid mig.
Hur kan en bibeltext bli så personlig?!

I fyra dagar har jag varit så dammig och skitig... och jag har mött en riktigt obehaglig anklagare (se föregående inlägg) som prövade min tro och mina argument.

Det är inte min sak att tillrättavisa någon. Det tillhör Herren.
Men det är inte heller så att jag som kristen undgår prövningar i svåra situationer.

Gud låter Anklagaren finnas där, sida vid sida med den Helige Ande.
Det är prövningen; att stå ut, i förvissningen att Gud är med.

Nej, jag dricker inte din skål.


Smutsen är inte bara fysisk "skit på brallorna". Framför allt handlar det som det som kommer inifrån människans tankar och hjärta.
Om det är mörker i själen, spelar det ingen roll hur vita kläder vi än har - synden fläckar ned oss och drar ned oss.

Vår tröst är också att Gud har kontroll på Anklagaren.

Han, den lille fule djävulen som sitter där på axeln och plågar oss med svarta ord, hur värdelösa vi är, och odugliga och meningslösa och och…

Just han är den som ska bli tillrättavisad!!

Inte den lilla människan som har sitt sinne vänt till Gud.
 
Värd. Värdefull!
 


Det var med glädje jag reste mig upp och stämde in i kyrkans lovsång:

LOV, ÄRA OCH PRIS, DIG VÅR FADER OCH VÄN, SOM ALLTID OSS ÄLSKAT OCH ÄLSKAR OSS ÄN...

… DIG GUDS HELIGA LAMM, SOM BAR VÅRA SYNDER PÅ KORSTRÄDETS STAM.

HALLELUJA, DIN ÄR ÄRAN! Sv Ps 10.

Lov, ära och pris.


Hur vi än strävar, så är det Gud själv som gjort allt för oss.

I försoningen och förlåtelsen får vi ta emot Guds egen rättfärdighet.
Det var som om Bibeltexten hade fått tillgång till hela min garderob denna söndag:

LÅT OSS VARA GLADA OCH JUBLA OCH GE HONOM VÅR HYLLNING.

TY TIDEN HAR KOMMIT FÖR LAMMETS BRÖLLOP, OCH HANS BRUD HAR GJORT SIG REDO.
HON HAR FÅTT KLÄ SIG I SKINANDE VITT LINNETYG.

TY LINNETYGET ÄR DE HELIGAS RÄTTFÄRDIGA GÄRNINGAR. Uppenbarelseboken kap 19:5-9.

Ikläd er Guds rättfärdighet.


Jag tänkte på den dödskult som hårdrocken gärna hyllar. Döden romantiseras som mer realistisk än livet självt, ibland.

Ja, döskallarna pryds med pärlor och glitter, till och med en och annan diamant kan skymta fram...
Det finns inget glamoröst med döden.

Men den måste få vara närvarande i livet, inte trängas undan. Men jag pyntar hellre livet än döden.

Vad säger profeten Sakarja i texten? Vad är det Gud vill? Vad kallar han oss till?

Diamant i ögonhålan.


Profeten Sakarja skriver:

DÖM RÄTTA DOMAR, OCH BEVISA VARANDRA KÄRLEK OCH BARMHÄRTIGHET.

FÖRTRYCK INTE ÄNKAN OCH DEN FADERLÖSE, FRÄMLINGEN ELLER DEN FATTIGE,
OCH TÄNK INTE I ERA HJÄRTAN UT ONT MOT VARANDRA.


Tillrättavisad.


Vill vi göra detta då? Ville Guds folk det? Eller det hårda rockfolket?

MEN DE VILLE INTE GE AKT PÅ DETTA, UTAN SPJÄRNADE EMOT I MOTSTRÄVIGHET OCH TILLSLÖT SINA ÖRON, FÖR ATT SLIPPA HÖRA.

JA, DE GJORDE SINA HJÄRTAN HÅRDA SOM DIAMANT, FÖR ATT SLIPPA HÖRA DEN LAG OCH DE ORD SOM HERREN SEBAOT GENOM SIN ANDE HADE SÄNT, GENOM FORNA TIDERS PROFETER. Sakarja kap 7:8-10.

Gör dig inte så hård.


Gud behöver inga mobilmaster för att sända ut sitt budskap till oss.
Guds internet är alltid öppet, utan lösenord, med täckning över hela världen.

Men det som behövs är en mottagare, och det är det längtande hjärtat.

Herren vill klä av oss syndens smutsiga kläder, tvätta oss vita "i Lammets blod" och föra oss hem till fadershuset.

Jag är så tacksam.

… att jag kom ut ur garderoben, med garderoben, och orkade gå till kyrkan idag.
För att ge Gud all ära och pris.

Korsets kraft.


Gud är tydligen överallt.
I klädskåpet, plånboken, sovrummet och i almanackan.

Men ett och samma syfte - att vi ska visa varandra kärlek och barmhärtighet, det som vi precis har tagit emot från Herren själv.

Låt oss be.

- Jesus Kristus, Du som inbjuder oss att följa Dig, gör oss öppna och beredda så att vi känner igen din kallelse, och med förtröstan tar emot det liv s om Du ger oss i ditt rike, nu och i evighet.
Amen!

Röd, som Lammets blod.


Osmutsiga, röda och vita hälsningar från ren-rockaren

Helene Sture Klädfelt,

- som nästan fastnade i den röda vres-ros-busken!
Har du sett hur ljuvligt vacker den är?

Kanske för att den växer så nära vår soptunna här på Skräphanegatan...


Redan fröställning!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar