Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 17 maj 2018

SOMMARKONSERT med UKKEFELLOW'Z

Ukulele-konsert.


Det går fort nu!
Våren var kvickt förbi och sommaren har dominerat hela maj månad, så pass att flera orter slagit värmerekord sedan vädermätningarna började.

- Kör långsamt, herr chaufför, jag ber!

Följ med vår eminenta ukulele-orkester på en glad sommarkonsert, allt medan syrenerna blommar.
Magnolia och körsbärsblom är redan över och nu börjar gullregnet - nästan två veckor för tidigt.

- Kör långsamt, herr chaufför, jag ber, ty detta är Minnenas kvarter...

Tidiga syrener.


Vi befinner oss på Duvans Dagcentral i Sölvesborg. Det är ett välplanerat seniorboende där dagcentralen ordnar många trivsamma aktiviteter, för den som känner sig "dagledig".

Konstigt ord det där... Jag jobbar kvällar och helger - är jag "dagledig" då? Kvällsledig är jag ju inte, och inte heller helgledig... Men vardagsledig oftast!

- Kör långsamt, nedför gatan här - bah bah da bah da bah... körar vi ukulele-damer mellan Kalles soloverser.
Bara han kan krångla färdigt med mikrofontekniken.

Bäste Kalle i UKKEFELLOW'Z.


Den tacksamma publiken var med på noterna. De befann sig också i minnenas kvarter vad gäller musiken.

För vem kommer ihåg alla hitte-på-låtar från Eurovision Song Contest?
De är redan glömda - utom det kacklande vinnarbidraget - men den kommer ukulele-orkestern inte ta upp på sin repertoar, vi kacklar så bra mellan låtarna ändå!

- Kom hit och hör! Kom hit och hör, vårat ukulele-band!

Vi har gjort om texten till Alexander's Ragtime Band.

- ... maken finns ej i vårt land!

Så är det nog. Undrar när vi blir uppbjudna till Allsång på Skansen? Sanna Nielsen kommer ju från grannbyn Bromölla.
Vi får nöja oss med vår egen stadsfestival Killebom i juli. Det är inte illa det!

Mötesplats.


Ett märkligt sätt att få ny skjuts i sin karriär är att gå hädan... När en artist dör, blir hans eller hennes låtskatt aktuell igen.
Därför har vi ett potpuri på Sven-Ingvars låtar:

- Gitarren har jag haft, se'n liten grabb jag var... Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske... Vid din sida jag önskar att jag finge gå... Å Kristina, från Vilhelmina, får jag smeka din kind får jag kyssa din leende mun?!

Vi  ska bara få ordning på alla notblad först... och stämma kazoo'n...

Så långt ned golvet är.


- Börja om från början, börja om på nytt, varför ska man sörja tider som har flytt?

De gamla schlagerlåtarna innehåller enkel livsvisdom. Konsten att acceptera det man inte kan förändra, mod att förändra det man kan, och förstånd att inse skillnaden.

Sinnesrobönen gömmer sig i Sven-Ingvars textrad.

Värre var det att sjunga "Två mörka ögon". Den har inte alls samma betydelse för mig som för Sven-Ingvars för länge sedan...
Men jag kan ändå hoppas och önska att var och en skall finna kärleken.


Guitarlele och ukulele.
 

- Kaffe utan grädde är som kärlek utan kyssar, och kärlek utan kyssar är väl ingen kärlek, säg!

Tja, det finns ju distansförhållanden, men ska det vara på riktigt så måste kroppen få vara med! Och gärna med mycket grädde i kaffet!

- Minns när du köper flaskan eller Tuben ner i bo'n. Naturgrädde ska det va', "Flickan med kon".

Den minns inte jag... Jag är för ung.

- Bara glädje dagen rymmer, du får inga gräddbekymmer, mjölkcentralens steriliserade grädde den är jämt okej. Den står aldrig och ser sur ut, den kan tagas med på tur ut...

Det här låter som en sund LCHF-kost! Mycket fett ska det vara, men inga kolhydrater.

Jag skulle tackat nej till äppelkakan...

Koppar utan kaffe.
 

Det kändes fint att få avsluta vår sommarkonsert med Pärleporten - Sveriges mesta allsång.

- Som en härlig gudomskälla, rik och mäktig djup och stor är den kärlek, nåd och sanning som i Jesu hjärta bor. Han har öppnat pärleporten så att jag komma in, genom blodet har han frälst mig och bevarat mig som sin.

Det svänger i både A-dur och D-dur, med G#dim-ackord snyggt stigande med textraderna.

När allt annat klingat av, så är det detta som består för mig - Guds välsignelse.

Och det önskar jag oss alla - och en sommar som tar det lite lugnt så att det blir något kvar i juni, juli och augusti.

Eller ska man ha badat färdigt redan i maj månad?

- Kör långsamt, lilla fina sommaren, jag ber!

Blomma sakta.


Hälsar Ukkefellow'z ständiga sekreterare Ulla-Bella Sturellafelt,

- alias Helene F Sturefelt,

- amatörmusiker, skribent och bloggare,

- med ett särskilt tack till vår extrainsatta trummis då ordinarie "bank-direktör" firade 75-årsdag. Grattis!

Taktfast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar