Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 maj 2018

KRISTI HIMMELSFÄRD - Genom tid och rum

Mjällby kyrka på Listerlandet.


Trumpetsignalen ljöd från tornet. Musik strömmade ut över nejden.
Nej, det är inte böneutrop, eller jo, kanske...

Vi har firat Kristi Himmelsfärdsdag och nu vill jag dela mina erfarenheter med dig.

Vi var samlade utanför Mjällby mäktiga kyrka på Listerslätten. Svalorna cirkulerade runt kyrktornet och plötsligt syntes en guldgul metallskiva i tornöppningen.

TILL HÄRLIGHETENS LAND IGEN JAG SER DIG, JESUS, FARA,
MEN JAG PÅ JORDEN MÅSTE ÄN GÄST OCH FRÄMLING VARA... Sv Ps 159.

Solen lyste varm över levande och döda.
Buxbomhäckarna doftade som de bara gör på kyrkogårdar, och den svenska fyrklövern av lövträd brast ut i grönska - lind och lönn, alm och kastanj.

Ljuvliga grönska.


Trumpeten trumpetade:

MORGON MELLAN FJÄLLEN: SE HUR DAGEN BRÄCKER
FRAM GÅR LJUSETS FLOD, DALEN SOM DEN VÄCKER
SVARAR: GUD ÄR GOD, GUD ÄR GOD. Sv Ps 179.

Jag älskar våra traditioner! Kyrkan åskådliggör det vi läser om. Jesus lämnar jordelivet och vi basunerar ut vår glädje. Synligt och hörbart.

Kan Fittja, Karlskrona och Växjö tillåta muslimska böneutrop på fredagar så kan vi glädjas oss vid trumpetmusik en gång om året från kyrktornet. Nu ska vi inte gå in på den debatten - det har jag skrivit om tidigare - men inga ord med trosbekännelse hördes offentligt, bara musik.
Det är en viktig principfråga, menar jag, medan religionsdöva svenskar bara talar om decibel... inte innehåll.

För övrigt är Koranen överens med evangeliet att Jesus for tillbaka till sin himmelska existens - dock utan död och uppståndelse; det slapp Jesus, enligt muslimernas heliga skrift.

Ljuder i Kungsmarken, Karlskrona.


Lukas berättar I Apostlagärningarna:

NI SKALL FÅ KRAFT NÄR DEN HELIGA ANDEN KOMMER ÖVER ER, OCH NI SKALL VITTNA OM MIG I JERUSALEM OCH I HELA JUDEEN OCH SAMARIEN OCH ÄNDA TILL JORDENS YTTERSTA GRÄNS.

(Lägg märke till att ordet Palestina inte finns i Bibeln).

NÄR HAN HADE SAGT DETTA, SÅG DE HUR HAN LYFTES UPP I HÖJDEN OCH ETT MOLN TOG HONOM UR DERAS ÅSYN.

MEDAN DE SÅG MOT HIMLEN DIT HAN STEG UPP, STOD PLÖTSLIGT TVÅ MÄN I VITA KLÄDER BREVID DEM.

- GALILEER, SADE DE, VARFÖR STÅR NI OCH SER MOT HIMLEN? DENNE JESUS SOM HAR BLIVIT UPPTAGEN FRÅN ER TILL HIMLEN SKALL KOMMA TILLBAKA, JUST SÅ SOM NI HAR SETT HONOM FARA UPP TILL HIMMELEN. Apostlagärningarna kap 1:1-11.

Ser du molnet?


Vi som var församlade runt Mjällby kyrka stod också och tittade uppåt.

Plötsligt såg vi också något...
Ett moln kom seglande - det är ju inte så ovanligt - men sedan i det kom ett flygplan... och vi kunde inte låta bli att skratta!

Detta är Kristi Himmelsfärdsdag år 2018!!

Nu tar Jesus flyget...

Där inne är Han...


Allvarligt talat. Vad är alternativet till hans himmelsfärd?
Vi kan ägna timslånga diskussioner om "rimlighet och möjlighet", men det leder ingen vart, därför att det är fel perspektiv.

Jesus är ingen superman. Han är ingen extraordinär människa.

Jesus Kristus är sann människa och SANN GUD.

För att närma oss detta från rätt håll - alltså utifrån att Gud existerar och kommunicerar med oss - så gjorde jag ett experiment med konfirmanderna en gång:

- Om du skulle uppfinna Gud, hur skulle dig Gud vara då?

Med liv och lust gav tonåringarna sig an uppgiften. Och deras förslag var fantastiska:

- Om Gud finns, så måste Gud vara den som har skapat allt. Från ingenting till allting.
- Om Gud finns, så måste Gud tycka bäst om livet, inte döden. Den vill han liksom ta bort, om det går.
- Gud måste finnas överallt i universum, samtidigt.
- Om Gud finns, så är guden inte begränsad av tid eller rum. Gud kan gå genom väggar och genom materia. Gud kan teleportera sig och transformera sig hur lätt som helst...

Vårt samtal blev mycket intressant.
- Ni pratar som om ni har läst evangeliet, sa jag.
- Har vi?

Med fantasins hjälp gick de in bakvägen till teologin, som är långt större än vårt förnuft. Hjärta och känsla når betydligt längre!

Jesus, så annorlunda...


Om detta skall vara något värt för mig, Helene, så måste Gud få vara Gud. Mina begränsningar är till hinder om jag skall försöka dra ned Guds storhet till min lilla mänskliga nivå.

Kristen tro talar om att Jesus kom från framtiden. Gud "teleporterar sig och transformerar om sig" till människa, på våra villkor.
Ondskan och döden är vårt stora problem, och vi hjälper till rätt bra allihop för att upprätthålla konflikter och terror...

Gud bryter den förbannelsen genom att som Jesus döden dö, bryta den inifrån och sedan uppstå.
Självklart! Något annat är inte möjligt.

Salig Ove Johnssons begravning.


Och vad skulle hända sedan efter uppståndelsen?

Jag frågade konfirmanderna igen:

- Hm... han kunde kanske gifta sig och få barn?
- Nej! Då skulle det bli bråk bland de barnen vem som skulle efterträda honom sen!
- Lill-Jesus 1 och stor-Jesus 2... ha ha!
- Men om han bara var människa då skulle han ju dö igen... och då var det ju ingen mening med det han gjorde.
- Just det, många har ju offrat sig och dött hemska dödar.

- Jag tror faktiskt att Jesus är uppstånden och levande...
- ... och teleporterade sig tillbaka till skaparguden.

När tanken är fri, når den långt! Och blir följsam mot evangeliet, det glada budskapet om hur Gud gripit in i hela mänsklighetens historia.

Tillbaka!


Evangelisten Markus skriver likadant:

NÄR HERREN JESUS HADE TALAT TILL DEM, BLEV HAN UPPTAGEN TILL HIMLEN OCH SATTE SIG PÅ GUDS HÖGRA SIDA.

MEN DE GICK UT OCH PREDIKADE ÖVERALLT, OCH HERREN BISTOD DEM OCH BEKRÄFTADE ORDET GENOM DE TECKEN SOM ÅTFÖLJDE DET. Mark 16:19.


Gud levde med oss i det fysiska livet bara i ca 30 år. Den räckvidden är väldigt kort... begränsad av både tid och rum.
Men Jesus lämnar Guds Ande efter sig, till oss alla, till dig som vill ta emot den - bekräftat i dopet.

Och Matteus skriver att Jesus sa:
- Åt mig har getts all makt i himmelen och på jorden...

I förra inlägget skrev jag om bönens makt. Denna makt heter på grekiska "exousia" - alltså en oerhört stark makt som är mäktig att driva ut/ lösa och binda ondskans alla destruktiva och överdjävliga demoner och sataniska tillslag:

- I Jesu namn - far ut! Tig! Lämna!! Du hör inte hemma i honom/ henne!!
Och till själva människan:
- Du är fri, löst och befriad, frälst och helad!!

Denna makt finns hos Helig Ande. Det är den djupaste gåva Jesus kunde ge precis innan han lämnade detta jordeliv.
Till framtiden.


Kristi Himmelsfärd ger också en försmak hur Jesus skall komma tillbaka - nämligen på samma sätt, på skyarna.
Då blir det första gången för judarna, men andra gången för oss.

Åh, vad jag längtar efter den dagen!

Och när åskovädret drog över Blekinge i natt, då trodde jag den sista stunden var kommen... Det blixtrade och dånade något så fruktansvärt. Fjättrad i sängen och yrvaken såg jag blixtarna ljunga över natthimlen.
Sedan blev det olycksbådande tyst.

Tills vinden kom. Och skyfallet... Gode Gud vilket skyfall! Om jag hade gått ut, skulle jag ha blivit slagen till marken!
Jag skulle gärna skicka några regnmoln till Hawaii för att släcka den vulkan som nu låter sin lava äta upp byarna i sin närhet...

Förlåt mig...


Till sist; en uppnosig insändare i tidningen Metro om röda helgdagar och ledighet.

"När jag deklarerade såg jag hur mycket jag betalar till Svenska kyrkan.
Samtidigt har jag absolut ingen tanke på att gå ur.
- Jag är ateist och är född i Sverige och jag älskar mitt land. Jag vill bland annat att kyrkorna skall vara kvar som de är. De är vackra och visar vad Sverige har för religion.

Nu till knäckfrågan:
- Vi som betalar kyrkoavgiften varje år kan med gott samvete fortsätta ha ledigt på till exempel påsk och Kristi himmelsfärd.
Men de som gått ur borde jobba istället. Eller hur?

Vill man inte göra rätt för sig och betala och därmed inte acceptera Sveriges religion med vissa arbetsfria dagar, så får man jobba dessa dagar istället."

Tycker Robert.
Betala och var ledig?


Detta kommer att diskuteras mycket framöver.

Staten och nationen Sverige är religionsneutral men det är inte almanackan... och inte busstidtabellen heller.
Och många muslimer jobbar ju gärna när vi vill vara lediga... För dem är Kristi Himmelsfärdsdag som vilken dag som helst. Liksom för många andra med annan uppfattning.

Kanske är det en "win-win"-situation?

De kristna helgdagarna styr oss fortfarande och vår ledighet - även om de kommersiella krafterna hetsar oss med öppettider dygnet runt - 24/24 .

Men bevare oss om veckans alla dagar blir svarta... och högtiderna släcks ned.

Döden. Mjällby kyrka.

Det var en fin gudstjänst i Mjällby kyrka.

Deltog gjorde också bygdens frivilligkårer, såsom Hemvärnet, Röda korset och Rädda barnen.
Visserligen är det ett kors på båda flaggorna, men processionskorset med Kristus skall alltid gå först in i kyrkan!! Annars finns det ingen anledning att resa sig upp...

En kristen högtid utan Kristus först och sist vill jag inte vara med om.

Det var ett märkligt knaster som störde i prästens mikrofon. Det var säkert sändaren från molnet...

Fint.


Jag avslutar med att be:

- Käre himmelske Fader, tack för att Du så tydligt har sprängt tidens och rummets gränser.
Tack för att Du har upphöjt Jesus Kristus till din högra sida, och för att Han alltid ber för oss.

Samla oss till ett enda folk som tillsammans kan jubla över din frälsning. Med ansiktet lyft mot himmelen, inte nedtryckt mot jorden.

Låt din helige Ande drabba oss med sanning, frihet och glädje. Amen.

Nycklamakten.


Flygande hälsningar från pilotens dotter,

Helene F Sturefelt,

- som gärna sett att vi tagit upp kollekt till MAF - Mission Aviation Fellowship - samt bjudit in dem till gudstjänsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar