Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 11 januari 2018

JESUS BLIR DÖPT

Klart. Inte klart.


Det rinner friskt och klart vatten ur kranen.
Tänk om det är samma vatten som en gång rann i floden Jordan, där Jesus blev döpt?
Kretsloppet flödar ständigt.

Och nu är det Guds nåd som flödar!

Att lära känna sig själv är något av det viktigaste vi har att göra, skrev jag i förra inlägget.
Livet går inte ut på att synas, men gärna att bli sedd - först av sig själv, och sedan förstå hur det hänger ihop med Guds vilja med just mitt och ditt liv.

Jesus visste mycket väl vem han var, men han basunerade inte ut det. Tvärtom, han tystade ned alla rykten för att få handlingsutrymme.

Jag vill berätta om det stora som en gång hände då Jesus lät döpa sig.
Men då måste vi först förflytta oss till 700-talet före Kristus, alltså trehundra år innan Jesus gjorde entré på den historiska scenen.
Och jag vill visa hur allting hänger ihop, såsom bara Gud kan foga ihop pusselbitarna.

Kranvatten.


Men är det först när det går riktigt illa och man hamnar i fängelse som man förstår hur allting hänger ihop? I alla fall var det så för Johannes Döparen, kanske även för oss.

Nu får profeten Jesaja tala Herrens ord till folket:

SÅ SÄGER GUD, HERREN:

- DETTA ÄR MIN TJÄNARE SOM JAG GER KRAFT, MIN UTVALDE SOM JAG HAR KÄR.

JAG LÅTER MIN ANDE KOMMA ÖVER HONOM, HAN SKALL FÖRA UT RÄTTEN TILL FOLKEN.

HAN ROPAR INTE, HAN HÖJER INTE RÖSTEN, HANS STÄMMA HÖRES INTE PÅ GATORNA.

DET KNÄCKTA STRÅET BRYTER HAN INTE AV, DEN TYNANDE LÅGAN SLÄCKER HAN INTE.

TROFAST SKALL HAN FÖRA UT RÄTTEN.
HAN SKALL INTE TYNA BORT ELLER KNÄCKAS, INNAN HAN FÖRT RÄTTEN TILL SEGER PÅ JORDEN.
Jesaja kap 42:1
Inte knäcka. Inte bli knäckt.


Denna inledning tål att läsas långsamt.

Lägg märke till att Jesus är allt annat än det vår tid hyllar: att synas... att bli en kändis. Och han är lika varsam med det flämtande ljuset som han är med sig själv:
- Ingen skall släckas eller knäckas!

Förrän... han fört rätten till seger.

Undrar om folket förstod vad de hörde den gången, löftet om den kommande Messias, trehundra år innan Ordet blev uppfyllt?

Fyll upp.


Jesaja fortsätter, och det känns som om dessa ord träffar Sverige, just precis nu:

FJÄRRAN LÄNDER VÄNTAR PÅ HANS UNDERVISNING.

SÅ SÄGER GUD, HERREN, HAN SOM HAR SKAPAT HIMLEN OCH SPÄNT UPP DEN,
BRETT UT JORDEN MED ALLT VAD DEN ALSTRAR,
HAN SOM GETT LIV ÅT MÄNNISKORNA DÄR, LIVSANDE ÅT DEM SOM VANDRAR PÅ JORDEN:

- JAG, HERREN, HAR I MIN TROHET KALLAT DIG, JAG TAR DIG VID HANDEN OCH SKYDDAR DIG.

GENOM DIG INGÅR JAG ETT FÖRBUND MED MITT FOLK, TILL ETT LJUS FÖR DE ANDRA FOLKEN.

DU SKALL ÖPPNA DE BLINDAS ÖGON OCH BEFRIA DE FÅNGNA UR FÄNGELSET, UR FÄNGELSEHÅLAN DEM SOM SITTER I MÖRKRET.
Jesaja kap 42:1-7.

Och när Jesus föddes i Betlehem tändes hans stjärna, i form av de tre planeterna som stod i ens-linje och blev detta starka ljus på himlen.
Messias, den väntade, blev sannerligen ett "ljus för folken", särskilt de stjärntydare som kom från Österlandet - kanske kom de från Iran, Irak eller ännu längre bort?

Jordanfloden!


Jag är törstig, jag kranar lite mer friskt vatten ur vattenkranen. Detta välsignade vatten!
Och jag minns precis hur det kändes när vi klev ur turistbussen vid floden Jordan i Israel...

Nu kopplar vi ihop detta med Matteus erfarenhet. Han skriver i sitt evangelium:

JESUS KOM FRÅN GALILEEN TILL JOHANNES VID JORDAN FÖR ATT DÖPAS AV HONOM.

MEN JOHANNES VILLE HINDRA HONOM OCH SADE:

- DET ÄR JAG SOM BEHÖVER DÖPAS AV DIG, OCH NU KOMMER DU TILL MIG.

JESUS SVARADE:
- LÅT DET SKE.  DET ÄR SÅ VI SKALL UPPFYLLA ALLT SOM HÖR TILL RÄTTFÄRIDHETEN.

DÅ LÄT HAN DET SKE.
NÄR JESUS HADE BLIVIT DÖPT STEG HAN GENAST UPP UR VATTNET.
HIMLEN ÖPPNADE SIG, OCH HAN SÅG GUDS ANDE KOMMA NER SOM EN DUVA OCH SÄNKA SIG ÖVER HONOM.

OCH EN RÖST FRÅN HIMLEN SADE:
-DETTA ÄR MIN ÄLSKADE SON, HAN ÄR MIN UTVALDE.
Matteus kap 3:13-17.

Utvald.


Hur ska vi förstå detta?

Johannes dop var ett omvändelsedop: "Omvänd er och gör bättring!" var hans rop.
Och han var mycket medveten om sin underlägsenhet - och sin plats i historien att vara den som förberedde Messias ankomst.
Jesus behövde verkligen ingen omvändelse! Vad gjorde de då där, nere vid Jordanfloden?

Tydligt är att Johannes Döparen inte hade klart för sig att det var nu profeten Jesajas ord skulle gå i uppfyllelse.
Men det visste Jesus...

Jesus vet hela tiden att det är hans egen person som är i centrum i gudsrikes-förkunnelsen.
Fortfarande inte med spotlights, uppmärksamhet och massmedial hysteri.

Jesus säger stilla, bara "låt det ske". Med det mystiska tillägget att det är så de skall uppfylla rättfärdigheten.

Stackars oss som lever i denna tid, så långt bort från händelsernas centrum, så djupt fast i informationsflöde och uppdateringar på Facebook... Vad vet vi om de stora sammanhangen, med nacken så böjd mot den digitala världen?

För många är allt detta med Bibelläsning och uppfyllande av gamla profetord bara ett stort "jasså... säger du det"... "Hur kan man vara så säker på det då?"

Det är inte förrän det egna hjärtat börjar längta efter en djupare förståelse av Livet som Guds Ord börjar bli intressant.
Och då vaknar något inom oss!

Vaknar.

Johannes Döparen hamnade i fängelse då han påpekade att Kungen själv levde med sin broders hustru... Påpeka inte omoralen hos maktens män! Det straffar sig alltid. (Matteus kap 14).
Likväl är det sanningen som segrar.

När han sitter där i fängelsehålan och rannsakar sitt liv, blir han tveksam om han verkligen har förstått allting rätt.
Han sänder bud för att fråga om Jesus verkligen är Messias. Och Jesus låter hälsa - och då citerar han Jesaja kapitel 29, som är mycket snartlikt det han skrev i sitt kapitel 42.

- Säg till Johannes vad ni ser: att blinda får sin syn och lama går, spetälska blir rena, döva hör och döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull.

Läs gärna det dramatiska skeendet i Matteus kapitel 11:2-15.

Jag måste stanna upp själv en stund och fundera. Guds Ord är så stort, så starkt, så genomgripande att jag tappar andan.
Dess aktualitet går inte att ta miste på. Jag vill citera ordagrant vad det är för en blindhet Jesus talar om:

Döv och blind? Bara tuktad...
 

DE DÖVA SKALL PÅ DEN TIDEN HÖRA VAD SOM LÄSES FÖR DEM,
OCH DE BLINDAS ÖGON SKALL SE OCH VARA FRIA FRÅN DUNKEL OCH MÖRKER.

OCH DE ÖDMJUKA SKALL DÅ KÄNNA ALLT STÖRRE GLÄDJE I HERREN,
OCH DE FATTIGASTE BALND MÄNNISKOR SKALL FRÖJDA SIG I ISRAELS HELIGE.

TY VÅLDSVERKARNA ÄR DÅ INTE MER TILL,
SMÄDAREN HAR FÅTT ETT SLUT OCH DE SOM STOD EFTER FÖRDÄRV ÄR ALLA UTROTADE,

DE SOM GENOM SITT TAL GJORDE ATT OSKYDLIGA BLEV FÄLLDA OCH SNÄRJDE DEN SOM SKULLE SKIPA RÄTT I PORTEN OCH GENOM LÖGN FÖRVRÄNGDE RÄTTEN FÖR DEN RÄTTFÄRDIGE.
Jesaja kapitel 29:18-21.



Nyhetsrapporteringar och tidningsrubriker från dagens trakasserier, utnyttjande och lögnaktiga bedrägerier ryms även i denna profetia!
Det skall komma en dag då allt detta skall få ett slut...

Martin Luther King hämtade näring ur Bibeln i sitt dröm-tal "I have a Dream"

Det tror jag att även Opra Winfrey gjorde i sitt tal förra veckan då kvinnor världen över är trötta på maktens mäns sexuella övergrepp.
- A new day is on the horizone!

Genom alla sekler ger Guds Ord hopp och kraft till förändringar!

Väx ihop.


Låt mig nu återvända till de texter vi började med.

Kommer du ihåg hur vi började?

Gud talade genom Jesaja och sa om framtiden att "Detta är min tjänare som jag ger kraft, min utvalde som jag har kär".

Och vad är det som blir sagt då Jesus blir döpt av Johannes?
Himlen öppnade sig och han såg Guds Ande komma ned som en duva och sänka sig över Jesus.
Och en röst hördes:
"Detta är min älskade son, han är min utvalde".

Det är alltså precis samma ord som nu går i uppfyllelse!!
Med tillägget att nu är Messias inte längre okänd eller hemlig - det är Jesus, den som ni ser framför er!

Nu ljuder igen detta gudomliga ordinations-ord från himlen!!

Johannes Döparen förstår. Jag förstår. Jag fattar!

Fattar! Vilket lyft!


Men svara nu på frågan varför Jesus accepterade att låta döpa sig med Johannes omvändelsedop!

Det står ju att all rättfärdighet skulle uppfyllas.
Vad gör Herrens lidande tjänare? Jo, han tar på sig all vår synd och skuld, alla våra sjukdomar och krankheter... Läs mer i Jesaja kapitel 53.

Och det är precis det Jesus gör!

Sann Gud och sann Människa så tar Jesus världens all djävla synd på sina axlar och går in under våra villkor, och dränker dem på jordens lägsta plats, 400 m under havsytan...

Jesus inleder sin verksamhet med omvändelsedopet och ställer sig på syndarens sida.
Vilken gud har någonsin gjort det tidigare....

Tre år senare, när han har undervisat och läkt och upprättat, går han till Golgata kulle ännu en gång med världens all ondska på sina axlar, men denna gång för att besegra synd, våld och skuld en gång för alla.
När Jesus ger sitt liv på korset är försoningen fullkomnad.

När Jesus uppstår igen på tredje dagen är himmelen öppen igen.
Paradisporten är inte längre tillsluten.

Öppen.

En sak till.
Johannes döpte inte med Ande, bara med vatten. Men när Jesus stiger ned i vattnet sänker sig Anden över honom... vilket inte hade hänt tidigare det heller!

Hur stort kan det bli?!

Vi stannar där... och sjunger psalm 132.

Välsignelser till er alla!

Helene F Sturefelt,

- Fotograf vid vatten - Borgmästarfjärden och Jordanfloden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar