Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 3 maj 2017

BABY-PSALM-SÅNG


Ogripbart.


Det var alldeles stilla i kyrkan.
Den mjuka himmelsblå mattan låg utbredd i koret, fylld av stjärnor, mammor och bebisar.

HÖGT I STJÄRNEHIMLEN
  KAN VI DIG EJ FINNA
    MEN I MÄNSKOVIMLET ÄR DU BLAND OSS GUD.

Pedagogerna sjöng med klara röster Anders Frostenssons psalm nr 25.

Ett paraply spändes upp och fler stjärnor blev synliga. De små barnen låg på rygg och tittade förundrat upp. De hade varit med förut...

Högt på psalmtavlan...


Baby-psalm-sång är ett koncept som har utvecklats i Danmark.
Det bygger på att det lilla barnet lyssnar till sin förälders röst, tillsammans med andra röster. Inga instrument ska "störa". Och inget "prat" emellan.

Varje psalm sjungs många gånger, men bara första versen. Ett otroligt lugn sprider sig!

Varje sång har ett fysiskt attribut som man kan känna på - ett mjukisdjur, en sidenscarfs eller ett gungande lakan... Där i skulle jag också vilja ligga!

TRYGGARE KAN INGEN VARA
   ÄN GUDS LILLA BARNASKARA
     STJÄRNAN EJ PÅ HIMLAFÄSTET
       FÅGELN EJ I KÄNDA NÄSTET. Sv Ps 248.

                          Stjärnan ej i kända nästet. Jodå.


Vi bär alla åldrar inom oss. Vissa faser i livet har inte alltid blivit tillgodosedda.Vi har övergivenhets-gråtit och hungerskrikit, vi har gråtit av rädsla och övertrötthet... och av magknip.

Det är inte lätt att göra rätt som förälder, men att hålla barnet i famnen är det minsta man kan göra - inte låta det ligga kvar och skrika i vagnen som man gjorde på 60-talet. Risken var annars att barnet kunde bli bortskämt... Vilken förfärlig inställning av okänslighet!

Tryggare kan ingen vara om föräldern anar fara, skämma bort sin svaga unge gör man inte, om man inte är tvunge(n)...

Plötsligt blev en av bebisarna gnällig, och ledsen. Det var så fint att se att mamman genast reagerade på hans signaler. Maten fanns innanför tröjan.

Det här gjorde gott i oss alla!

Mat för själen.


Sedan fick det lilla barnet fick gunga i det stora lakanet, och vara helt omsluten av de trygga vuxna personerna.

Detta blir också en kroppslig erfarenhet av vad tro är, att i vår djupaste identitet få vara ett Guds barn, omsluten av Guds fadersomsorg.

Tillit, tillit, tillit.

Trons ogripbarhet.


Ett lila plaströr med såpa stod lutat mot altarringen. Stora bubblor blåstes upp mot kyrktaket, och jag tror att jag var den som blev mest förtjust!

GRIP DU MIG HELIGE ANDE!
   DRABBA MIG LÅGA KLAR.
     VISA VÄGENS RIKTNING, GE MINA FRÅGOR SVAR.

Såpbubblorna dansade och dalade! De skimrade i rosa och grönt och gled genom luften.
I en av dem såg jag en spegelbild av kyrkfönstret, innan den landade på näsan på ett av de leende barnen.

Vilket underbart sätt att gestalta Helig Ande! Med såpbubblor!

Grip du mig...


Mitt vuxna förnuft muttrade buttert att så kan man ju inte göra... men min livserfarenhet blev synlig genom detta hala drag genom luftrummet.

Den finska psalmen 646 om Helig Ande drabbade mig med sin närvaro - ogripbar och omöjlig att fånga eller hålla fast.

Ännu en sinnebild av den för ögat osynliga närvaro, som jag i hjärtat lever av.

Självsittande docka.


Pedagogerna hade var sin fantastisk docka som de höll i famnen. Nu reste vi oss upp och dansade mjukt i cirkel, samma enkla steg som används i Helig Dans.

DU ÄR HELIG DU ÄR HEL
  DU ÄR ALLTID MYCKET MER
    ÄN VI NÅNSIN KAN FÖRSTÅ
      DU ÄR NÄRA ÄNDÅ!

VÄLSIGNAD VARE DU, SOM KOMMER HIT JUST NU
VÄLSIGNANDE VÅR JORD, BLIR TILL BRÖD PÅ VÅRT BORD.

DU ÄR HELIG! DU ÄR HELHET, DU ÄR NÄRHET
   HELA KOSMOS LOVAR DIG!

HOSIANNA, HOSIANNA, HOSIANNA

En av oss.


Ett jättestort tygstycke i regnbågens alla färger lyftes upp ovanför bebisarna. Sakta lät vi det sjunka och sedan upp igen, igen... Luften rörde sig under tyget och bebisarna log.

BRED DINA VIDA VINGAR
   OCH JESUS ÖVER MIG
     OCH LÅT MIG STILLA VILA
       I VE OCH VÄL HOS DIG.

BLIV DU MIN RO MIN STARKHET
   MIN VISDOM OCH MITT RÅD.
     OCH LÅT MIG ALLA DAGAR
       FÅ LEVA AV DIN NÅD. Sv Ps 249.

Min ro, min starkhet.


Jag känner mig mycket stolt över en kyrka som står upp för sin egen "produkt", som lyfter fram sina skatter och frimodigt delar med sig av det.

Alldeles för många gånger har jag hört "profana" sånger i kyrkan utan budskap om Guds kärlek - men var skall man få höra det om inte här!

Jag har upplevt blyghet inför psalmer och lovsånger - men inte här i Carl Gustavs kyrka!

Den här halvtimmen var djupt välsignad.
En innerlighet dröjde sig kvar i kroppen resten av dagen.
Tänk att få ge sina barn en så ljuvlig upplevelse av tro och tillit!

Jag förstår att pedagogerna Susanne och Helena har varit ute och undervisat andra församlingars barnledare i baby-psalm-sång, framför allt i Skåne, berättade de.

Har du, bästa läsare, hört talas om detta förut?

Andlighet.


Jesus sa; låt barnen komma till mig, så skall vi blåsa såpbubblor, leka med nyckelpigor och räkna stjärnor!
Detta blev ett levande evangelium.

Jag längtar redan till nästa tisdag.

Skimrande hälsningar från ett mycket stort barn,
Helene Sture Babyfelt,

- under paraplyet.

Svenska kyrkan i Karlshamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar