Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 30 mars 2017

DET HÄR MED ÅLDRAR...


Hur gammal är du?


- Momo, hur gammal är du? Femtioåttifem?
- Nej, inte riktigt...

JA MÅ JAG LEVA! Ja må jag leva många lyckliga år!

Men alla år har inte varit lyckliga. Och alla åldrar är inte roliga.

Medan tårtbottnen var i ugnen tog jag mig tid att fundera en stund på det här med åldrar.
Jag letade efter siffror bland födelsedagspyntet, men hittade bara en nolla...

... och sen en åtta... samt en massa små tårtljus.

Hur gammal är jag egentligen?

Kroppen har sin ålder.
Själen en annan. Och anden är evig...


Trumpetar evigt liv.


25 - var hemskt - ingen livskamrat och bara studieskulder, utan mål.

35 - var ett lyckoår - med tre barn födda, hus och klar yrkesidentitet.

46 - var omtumlande - flytt, time out och ny kärlek.

55 - var gräsligt - sjukskrivning, husförsäljning och skilsmässor runt omkring mig.

58 - ja... det återstår att se, men jag ser ljuset i tunneln!

Hur ser din "ålderstrappa" ut?


Uppgång och nedgång.



- Momo, vad är det för en tårta?
- Nutella-tårta.
- Jaaaa!!

Livet är som ett trafikljus:

Grönt: kör så det ryker! Eller i 40 km...
Gult: gör dig beredd att stanna/ eller beredd att ta ny fart igen.
Rött: stopp. Stå still. Med båda fötterna i marken, tills...


Färgsignaler.


Åldern är relaterad till vad man vill ha uppnått.

Det är innehållet som skapar tillfredsställelsen, eller hur?

Många gånger talar vi så märkligt om ålder. Upplevelser verkar vara viktigare än insikter.

Utsikter viktigare än avsikter.

Men har vi blivit klokare?

Tänk om vi kunde fråga varandra:

- Hur klok är du? Och hur gick det till?
- Du är inte klok!
- Jodå. Ta dig tid att lyssna på mig! Och på dig själv.


Klokare?


Nu ska jag ålderssjunga psalmboken... det blir spännande.

PSALM 58:

Hjärtan enigt sammanslutna, sök i Herrens hjärta ro.
Lågor, ur Guds väsen flutna, brinn här klart i Kristi tro,

Han är den som oss  förenar, enar, solen Han och vi dess glans.

På hans livsträd är vi grenar. Han är vår och vi är hans.

Vilka fina ord!
Fyllda av kärlek, både i församlingen och i en god relation.


Kärleksfullt.


Undrar vilken nästa psalm är...? En högtflygande Kristi Himmelsfärdshymn:

PSALM 158

Till himmelen Herren Jesus for, halleluja.
Han nu hos Gud, sin Fader bor, halleluja.

- Momo, är du åttifem?
- Nej kära barn, vänd på siffrorna!

Jag fortsätter psalmsjunga medan Nutella-tårtan förbereds.

PSALM 258 - en favorit! Om oliven... eller?

O, liv, som blev tänt, i krist-trognas bröst, dig har världen ej känt.
Det ljus som vårt jordiska öga ej tålt, dock lever inom oss, fast skumt och fördolt.
Gud råder, allt skall under honom bli lagt, med kärlekens makt.


Våra ögon tåler inte Guds ljus.
Hur skulle de kunna det?! Det är av ett helt annat slag och kvalitet.
Guds ljus kan bara ses av hjärtat, där det bor.

Valnötter i kakao.


Nästa psalm är en vacker fastepsalm, med solidaritets-perspektiv:

PSALM 358:

Han gick in i din kamp på jorden, Gud tog plats i din egen gestalt.
Han kände din puls.
Han blev trött liksom du - och Han älskade dig över allt!

Detta är kristendomens särmärke - hur Gud blir människa och kommer oss nära...

Är jag själv människa?
Många gånger har jag varit alltför omänsklig mot mig själv.

Ja, må jag leva!

Hm... inte de gånger då livet pressat mig till förtvivlan och ångestens kant...
Livets olika faser medför oerhörda påfrestningar ibland!

Gud har känt min puls... hur den har skenat... men återhämtat sig igen.

Tack Herre för alla människor du sänt i min väg, de som stöttat och lyssnat och...

- Momo! Hur vispar man grädde?


Gräddiga.


År 1694 skrevs nästa psalm som innehåller siffrorna fem och åtta:

PSALM 458:

Så är fullkomnat, Jesu kär, vad om din död förkunnat är,
Vad Guds profeter förespått, nu har det i fullbordan gått.

Hur många gånger har du sjungit denna fastepsalm? Inte så ofta...

Text och teologi väjer inte för det svåra.

Det gör inte livet heller, med sitt rödljus.

Fastetidens färg.



Åh! Nästa psalm är full av förtröstan och trygghet. En variant av Psaltaren 23.

PSALM 558:

Herren är min herde god, mig skall intet fattas.
Har för mig till källans flod, när av törst jag mattas.

Han mig vederkvicker väl, på de ängar gröna,
där en ljuvlig ro min själ, i hans vård får röna.

Jag skulle vilja göra "Så mycket bättre" tolkningar av dessa gamla melodier.
De är väl värda att sjunga, men behöver en nyare musikalisk dräkt, och kanske annan rytm.

Vem antar utmaningen?

- Momo, grädden blir godare om man häller O'boy i den! Får jag göra det?

Hur ska det gå i köket?


Hur skulle det gå med tårtljusen? Och grädden? Är det barnbarnen som är livets efterrätt?
Eller livets källa?

Kanske alltihop!

Psalmerna talar förunderligt denna kväll med sina nummer...

PSALM 658;

Hos Dig är livets källa, i Ditt ljus ser vi ljus!


Ljus. Just det.




Ett stilla vårregn har vattnat markerna idag. Det är ofta mulet väder den 30 mars...

Ett givande arbetspass fick plats under tidig kvällstimma.
Efter bibelstudiet och mässan spelade kantorn en underbar melodi som postludium. Det var Karlskrona-psalmen 758:

PSALM 758:

Herre, till Dig får jag komma, komma precis som jag är
Inför Dig kan jag ingenting dölja, Du vet varje tanke jag bär

Men trots att Du ser all min svaghet och vet att jag är ett av dina minsta barn.
Får jag komma ändå och jag känner det så:
- Under allt är jag älskad av Dig!

Vilken fin berättelse dessa -58 psalmer gav!
De rymmer hela livets berg-och-dalbana.

Det är bara sanningen som kan göra en fri.

Fem åtta år.


- Ja må hon leva... Gå och sätt dig nu Momo! Nu kommer vi med Nutella-tårtan!

Vilken härlig dag.
Vilken god tårta med chokladvispgrädde och fem åtta ljus!

Åldern är bara en siffra.

Det är innehållet som avgör om man är tillfreds.

Tillfreds!

Fred med mig själv.


Smaskiga hälsningar från Helene Sture Sifferfelt,

- Karlshamnsfotograf och tårtbakerska, med livet fullt av rikaste innehåll.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar