Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 30 december 2016

STURELLAS FOTOBLOGG 2016 - Sölvesborgsbron

Ljungaviksbron.


I drygt sex år har jag haft min stora glädje - och oro - att berätta, predika, förklara, förkunna, kritisera och fantisera på STURELLAS FOTOBLOGG.

Som det står i vinjetten vill jag vara Trons Röst i svängrummet mellan kultur och kristen tro, samhälle och kyrka.

Jag definierar mig som nej-sägande ja-sägare, morgontrött pilgrim, ukulele-spelande hårdrockare och HSP-person, med syfte att visa vad Bibeln betyder i vardagen för mig.

Som amatörfotograf vill jag att bilderna ska tala lika mycket som orden.
Och ibland när jag sätter samman det hela, blir det ännu en dimension som jag inte helt har koll på... För att inte tala om bildtexterna och slutvinjetten som ofta lever sitt eget liv!


Det är viktigt att summera sitt år. Jag hoppas du tar dig tid att göra det för egen del.
För mig är det oerhört viktigt att se vad som har hänt, annars kan jag inte ta ut riktningen för nästa år.

Mitt sammanfattande ord för 2016 är ÅTERHÄMTNING.
Som du vet är jag med i den ledande ligan för Sveriges farligaste yrke:

- kvinnlig präst, med största risken för utbrändhet och skilsmässa.

Jag har gråtit mycket och sörjt det kraschade livet, men också hittat tillbaka till skrattet och glädjen.

För att motverka skammen och skulden skriver jag.

Ja, jag skriver så det glöder, för att eventuella spöken ska komma ut i ljuset - och för att du som läser ska få förståelse för vilken total utsatthet en människa kan hamna i.


Sölvesborgsbron som den också heter.

Så, följ nu med på en kavalkad genom Sturellas bloggvärld.
Rubrikerna kan locka till läsning bakåt.
Men först vill jag dela några varma ord jag fick från en läsare - det är inte skryt, bara ren uppmuntran, och det behöver vi alla, särskilt jag.

"Go'morron Helene. Av ren slump kom jag in på din blogg och jag måste säga:
Jag älskar dina bilder och länkar gärna vidare.

Jag har aldrig läst mer jordnära om allt du skriver. Du känns så äkta, så medmänsklig och härlig, kan ej annat än älska dig!

Du är bara så himla bra, det behövs många fler som du.
Nu är jag bara en vilsen själ, invandrad från mellaneuropa på 70-talet, men lever ett gott liv i Skåne. Önskar dig en alldeles underbar dag."



Eller Regnbågsbron.


JANUARI 2016

Det var faktiskt vinter vid den här tiden förra året! Vi kunde ge oss ut på isarna med långfärdsskridskor. Det är den starkaste naturupplevelse jag vet.

Jag skrev om KROPPEN SOM GUDS HUS, VISE MÄNNENS CIVILKURAGE och funderade på hur man BLI EN RIKTIG MÄNNISKA eller FOLKKYRKANS RISK.

Det ständiga sökandet efter sin identitet fick ett eget inlägg i VEM ÄR DU DÅ? med hjälp av Enneagrammet.

DAVID BOWIE I FLICKRUMMET - han var den förste popartisten som dog detta år.
DET EROTISKA KRIGET av Rita Liljeström med dov bakgrund till muslimska mäns kvinnosyn.

LÅNGFÄRDSSKRIDSKOR PÅ ISEN följt av DET FARLIGASTE YRKET - om prästrollen, sjukskrivning och tråkig statistik

LJUSTAGGEN I ÖGAT, BOWLA I LANDET ZYBERZONE och en reflektion över LAZAROS OCH BOWIE I GARDEROBEN.



Vilken skönhet!


FEBRUARI 2016

Jag har påbörjat en utbildning för att komma ur mitt "död-läge" - Symbolpedagog i Jämshög.
Den kreativa hjärnhalvan hjälper mig tillbaka till hälsa, liksom min fysioterapeut och samtalsterapeut på Sankt Lukas.

Pilgrimsteologin i Vadstena ger också redskap, för att inte tala om ukulele-orkestern och cirkeldansen!

FÖRBITTRAD ELLER FÖRBÄTTRAD var ett inlägg utifrån Caroline Krooks föredrag om försoning i Vadstena, utifrån Desmund Tutus bok.

LÄKEDOM UTAN HÄLSA var ett referat från Martin Linds föredrag på pilgrimsteologidagarna.

KVINNORS SEXUELLA HÄLSA hämtade inspiration från Christina Herrströms blogg, med fortsättning i inlägget om BIRGITTA-SYSTRARNAS BÖN.

Jag har många goda samtal med mina arabiska vänner. Under lång tid har jag samlat kunskap och erfarenhet för att orka skriva om KORANENS PARADIS OCH SLÖJAN.

Detta jämförde jag med BIBELNS KVINNOSLÖJA och HÅRETS MAKT hos Simson.

STRESSA INTE VÅREN med vila i psalm 204. MELODIFESTIVAL deltävling 4, där gnällde jag på Gina Dirwani...

Februari avslutades med SKOTTDAGENS OVANLIGHETER.

Stål och vatten.


MARS 2016

Glädjen i Bibelläsningen gav mig mod att dyka ned i en svår text; kvinnan med blödningar. Läs GUD BLÖDER, KVINNAN BLÖDER.

Vi ser hur de olika kristna kyrkorna alltmer närmar sig varandra: KYRKORNA LÄKER IHOP.

SJÄLVVALD ENSAMHET, BIBELMARATON I BALKAN och UKKE FELLOWZ I BROMÖLLA kom sedan, därefter FRÅNVARO - NÄRVARO om ömsesidighet på Marie Bebådelses Dag.

ST CHRISTOPHER BÄR, JÄRN-HANS OCH ST PATRICK - om mansrollen utifrån Åke Högbergs utmärkta bok, liksom JESUS STIG NED FRÅN KORSET med tecknade gravbilder från Klosterkyrkan.

Symbolpedagogikens litteratur från nydanande klassisk psykologi hjälpte mig att se hur kraftfullt det är med inre visualisering, drömtolkning och bildanalys.
Mitt omedvetna medvetande har börjat vakna...

HÄXAN - OND MODER, om att vara otröstad. PÅSKAFTONENS UPPVAKNANDE, bildsatt med underbara krokusar.

Kväll i Sölvesborg


APRIL 2016

Ett fackmöte i Kristianstad styrkte mig då det blev tydligt att det är dåliga organisationer som orsakar utbrändhet - skulden ligger inte hos den enskilde! LITAR DU PÅ MIG?

TJUREN FERDINAND KRIGAR innehåller viktiga insikter, liksom UTAN FOKUS - INGET MÅL.


BIBELNS KOMPRIMERADE TIDSUPPFATTNING "TIME-LAPSES" kittlade religionsfilosofen i mig.

Arbetsmarknadsenheten i Uppsala kallade till djupintervju som grund för anmälan av arbetsskada. Många tårar, men hoppfull känsla av att äntligen börja bli förstådd i eländet.

Men hur kan du skriva så mycket om stora ämnen när du är sjukskriven? undrade någon.

Så här är det:
Utbrändheten har skadat närminnet och förmågan att planera. Vänster hjärnhalva är överbefolkad och jag är mycket "empati-trött".

Men gammal kunskap, som den förvärvade teologin och pedagogiken som jag läste på 80-talet, är intakt.
Det är den jag håller igång när jag skriver. Om jag tappar det också... har jag ingenting kvar... Det är det allvar jag lever under.


Månsken vid kvällsbelyst bro.


Jag umgicks med texterna i profetboken Hesekiel och skrev om det stora ansvaret som ledarna i kyrkan har, GUDS DOM ÖVER HERDARNA.

JESUS ÄR MIN SKOGSSTIG. LENNART HELLSING OCH UKKE FELLOWZ sjöng för och med barnen i Edentyds skola, där Sanna Nielsen gick en gång.

Bostadsminister Mehemet Kaplan avgick och jag undrar VEMS MÅNGFALD?

Politik och musik om vartannat; STEP BY STEP, GLÄDJE GLÄDJE och MUSERNAS SJUNGANDE BARN utfrån pedagogen Jon-Roar Björkvolds fantastiska bok Den musiska människan.

Vintern släppte sitt grepp och det blev VALBORG, KUNGENS 70 ÅRSDAG OCH ORTODOX PÅSKDAG.



Brons ledlampor.


MAJ 2016

Allt fler muslimer släpper sin gamla uppfattning när de får lov att tänka fritt och jämföra. Med varsam kärlek lyssnar jag på dem i min närhet och läste i tidningen Dagen om Annahita Parsan: MUSLIMSK KVINNA BLEV PRÄST.

ANALFABETISMENS STYRKA, FLYKTIG KRISTI HIMMELSFÄRDSDAG och MUSIKALISKT MODERSMÅL i Ryssland.

I det politiskt korrekta mellanmjölkslandet diskuterades det om vi inte ska ta bort de röda helgdagarna, de kan ju såra folk med annan uppfattning... Jag blev tokig och skrev RÖDA DAGAR TAS BORT?

ADAKTUSSON - MOSUL, NINEVE OCH WOLGAST och om asylboenden som FRIHETENS FÄNGELSE.

Det var en politisk och kulturellt stor händelse när Ukraina vann Eurovison Song Contest LOVE LOVE, PEACE PEACE.

Våren började sakta blomma och jag FIRAR MIN DOPDAG.

I Sölvesborg är hårdrocken alltid närvarande HÅRDROCK FÖR BARN och OGRÄS I RABATTEN.

33.000 rockare på SRF.


JUNI 2016

LEVANDE SYMBOLER lyfter fram nattvardens djup. Ska vi fira STYVMORS DAG?
VEMS ÄR REGNBÅGEN?

Och äntligen var det dags för den fantastiska festivalen SWEDEN ROCK & MÅNGFALD.
SAFFIRE & MIKE TRAMP och GUD SOM STÄDERSKA.

Tyvärr fortsatte terrordåden, denna gången på en GAY-KLUBB I ORLANDO.
Hur är det med PLIKTER INFÖR GUD? En jämförelse mellan islam och Galaterbrevet.

Hårdrocken följer mig hela juni; TROLL I FINLAND - HEROES.
FRIA ELLER FÄLLA? FÄLL! är ett upprört inlägg om ett våldtäktsmål på en färja.


Mitt jobb.


JULI 2016

Jag började bada tidigt i år, redan veckan efter valborg (!) för då kom den första värmeböljan.
Tredenborg och Hanöhus havsbad är vackra platser, till glädje för kropp och själ.

Men jag fick en "misstänkt prick" i huden och den opererades bort. I dessa tider av stängda sjukvårdsavdelningar konstaterar jag att jag fick snabb vård med proffsigt bemötande.
Och hudförändringen var ofarlig.

Jag som älskar att sola fick nu ligga i skuggan istället och läsa. Jag friskade upp Glasenapps tungviktare Indiens religioner och samlade kraft inför nästa genomgång.

HON LÄMNADE YOGAN. KYRKANS SKULD OCH SVAR. YOGA ÄR RELIGION blev tre viktiga blogginlägg där jag ville visa hur vi okunnigt ger oss in i det som vi inte har någon bakgrund till.
Och vad innebär att FÖRNEKA SIG SJÄLV?

Sen behövde jag koppla av... och skrev en saga NAVELLUDDETS LOV.
Skrivarklubben i Blekinge inbjöd till lyrik på Hanö och sommaren log.

Havsvågorna var milda men strax inträffade nästa terrorattack, denna gången i Nice.
Jag pratade med mina vänner som flytt kriget för att höra deras analys.

TUNGAN ÄR EN ELD. "SVENSKA VÄRDERINGAR" och FÖTTER PÅ HANÖKLIPPA med foton från Hanö Fyr.

Jag lever med kyrkoåret som en god rytm. ANDLIG KLARSYN med inspiration från Wilfrid Stinissen.

Men sedan kom ett mycket svårt inlägg. Under en veckas tid studerade jag Koranen igen, framför allt Sura 47 och sökte förståelse.
SKÄR AV DEM HALSEN och SANKTA GERTRUD.
MUSLIMSKA BÖNERUM OCH KRISTNA KAPELL tar reda på bad biskop Eva Brunne tänkte då hon ville ta bort kristna symboler.

Musiken tog plats igen; STINGS SKÖRHET, DIGGI-LOO DIGGI-NEJ, och SJUNG MÄNNISKA EN NY SÅNG - om Psaltaren 40


Sölvesborgsbron från Kaninholmen sett.


AUGUSTI 2016

Två grupperingar inom Svenska kyrkan blev tydlig i år, där ÄB blev kritiserad för att inte tillräckligt tydligt stödja förföljelsen av kristna i Mellanöstern. Gruppen Mitt Kors på Facebook skapade en plats där människor fick berätta vad Jesus och korset betyder.

Jag skrev SVENSKA KYRKAN, KRYP TILLBAKA TILL KORSET och FÖRSPILLDA TILLFÄLLEN, NÄR JESUS GRÅTER.

GUDS SVÄRD. TOLERANS ELLER TÅLAMOD utifrån Mona Walther och Owe Lindeskärs tankar om kristen tro.

Därefter behövde jag bloggpaus. I HVILANS TECKEN.


SEPTEMBER 2016

Jag orkade inte skriva några inlägg denna månaden. Sparade min energi till litteraturstudium, vilket inte var alldeles lätt (det vill säga - svårt!) och fick dessutom nystart i Karlshamn. Försiktigt glad.


Belyst broräcke.


OKTOBER 2016

"Bränt barn skyr elden" heter det. Alla som hamnat i utmattningens hemska tillstånd vet hur svårt det är att gå tillbaka till den miljö där man blivit skadad.

Men det verkar som om några ber för mig... ja, det vet jag! För plötsligt öppnades ett fönster där det tidigare varit en stängd dörr.
Diakonerna och kyrkoherden i Karlshamn tycks ha bestämt sig för att rädda mig tillbaka...

PILGRIMSVANDRING I ÅRYD-HÄLLARYD blev en mycket positiv upplevelse, i tystnad och i bönens tecken.

Jag fick ett uppdrag; att leda bibelstudierna i Carl Gustafs kyrka - det tillhör också den "oförstörda erfarenheten" som jag gärna delar med mig av.

OM ÄNGLARNA - BIBELSTUDIUM HEBREERBREVET KAPITEL 1.

Åter igen skrev jag om TOLERANS ELLER TÅLAMOD, där jag visar hur just tolerans faktiskt inte är kristendomens ärende. Provocerande, om man inte har Jesus i centrum. Läs.

Två präster, en pastor och en diakon är med i TV4's satsning att hitta kärleken, TRO, HOPP & DEJTING.

RUTIN STABILISERAR OCH DÖDAR, om traditioners olika sidor.

UPPSKATTAR VI FRÄLSNINGEN? Hebreerbrevet kapitel 2.

Vinter i november.


NOVEMBER 2016

Och så kom påven till Lund och stora förhoppningar kommer nu på att katolska kyrkan och lutherska kyrkan ska närma sig varann på allvar. Men... PÅVEN ÄR INTE FADERN.

Nästa bibelstudium fick rubriken ÖKENVANDRING OCH KLIPPAN. Utan förståelse för grunderna från Gamla Testamentet blir det svårt att förstå alla associationer i Nya Testamentet. Hebreerbrevet kapitel 3.

Det amerikanska valet var gastkramande. HILLARY CLINTON I TRUMPLAND.

KOM IN I GUDS VILA. Hebreerbrevet kapitel 4.

FRIHETSGUDINNAN GRÅTER. Trump vann. Vintern kom... och snön föll, i november!

UKKE FELLOWZ PÅ CSK, Centrallasarettet i Kristianstad. Vilken spelning!

BIBELNS AUKTORITET - ÖVERSTEPRÄST? Vad är det? Hebreerbrevet kapitel 5.

Mitt i november fick jag den stora äran att bli inbjuden till ett ARABISKT BRÖLLOP. Storståtligt!

DÖD OCH LIV FÖRE HALVÅTTA. JORDEN ÄR ÖDE OCH TOM - filmen The Book of Eli, hemsk apokalyps.

Jag samlade ihop mina krafter och gjorde årets enda resa, till Danmark och till Emmausmötet. Gästtalare var en sann förebild: John Bell från kommuniteten på Iona i Skottland. KELTISK ANDLIGHET.

Vi är inte perfekta. Poängen är att leva i FÖRBUND MED GUD, Hebreerbrevet kapitel 6a.

Ukuleleorkestern var ute på turné igen - tack gode Gud för denna min bästa friskvård! HERR GURKA PÅ HUMLESCENEN. Jag får ta fram munspelet och pajasen i mig... tjohoo!

Hängande isdroppe.


DECEMBER 2016

Symbolpedagogikens träffar är inne på steg 5. Jag läste psykiatriker David H Roséns bok om "Depression och kreativt skapande" och skrev EGO-CID, JAGET DÖR. En omvälvande läsning med kraftfulla redskap till förståelse.

ANIMA OCH ANIMUS fortsätter på samma tema.

Antalet läsare varje dag har ökat till ca 500. Det är bra för att vara en sån liten smal rackarns blogg...
Det betyder att en "kristen röst" når ut till många som kanske aldrig skulle sätta sin fot i kyrkan.
Eller som går dit varje vecka och vill ha fördjupning.

Var så goda, MELKISEDEK, OM ATT SVÄRA ED. Hebreerbrevet kapitel 7.

SKUGGOR OCH DRÖMMAR. UKULELE-JUL på Brogården i Bromölla.

BLOD OCH TESTAMENTE - det blir tydligt hur nödvändigt bakgrundskunskapen är för att förstå Bibelns händelser. Stark läsning, Hebreerbrevet kapitel 8 och 9.
Vilka härliga människor det är som kommer till Carl Gustafs kyrka i Karlshamn och är med i detta bibliska kunskapande!

Friska vindar.


"TRO" PÅ SÖDRA HOKA, projektgruppen fick en fin stund i kapellet med efterföljande julbord. The one and only.

Julen närmade sig. Alla har mer eller mindre ångest hur det ska gå med samvaron, vem som ska vara tillsammans med vem och "vem tar hand om gamla mamma"...
I över 25 år har jag ansvarat för stort julfirande i prästgård och församling, med mycket folk och stor familj.
Nu går det inte längre. Jag hävdar min rätt till enskildhet, för att läka ihop det som gått sönder. EGEN JULAFTON.

GUD SÖKER KROPPAR. HUGG INTE NED OSS. ONDSKEFULL NATTMARA.

En fin text ur DESIDERATE, BALTIMOR 1692. SAGOLIK JULKRUBBA med Mumintrollen som vice vise män...
BLI MÄNNISKA med Mowgli och Sebbe Staxx. Om konsumtionssamhällets mänskosyn KUNDEN HAR ALLTID RÄTT.

Som sagt, många stora musiker har varit i fokus i år. Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur.
Flera världsartister har dött under året: David Bowie, Prince, Leonard Cohen, Freddie Wadling och på julafton; gitarristen i Status Quo; Richard Parfitt. INTE LÄNGRE STATUS QUO.

Och det sista blogginlägget jag gjorde igår handlade om normkritik, JESUS ÄR NORMKRITISK.


Listerlandets Golden Gate.


Nu är mitt andhämtningsår 2016 slut.

Det har varit mycket oroligt i världen, och jag har pendlat mellan de stora frågorna och de små, mellan hopp och förtvivlan.
Min ledstjärna har varit att söka ärlighet och förståelse. Kanske har jag retat någon, kanske har jag gett förklaringens ljus till någon annan.

Men bara det som Fadern har gett mig har jag kunnat ge vidare.

Jag har mycket att vara tacksam för - fina vänner och familj, stöd och omsorg, förståelse från både Försäkringskassa och Arbetsförmedling.
Tack för förböner och kärlek, tack för motstånd och medmänsklighet och tack för att du tittat in här och läst.

Har du något önskemål om ämne du vill få belyst, så får du höra av dig.

Gud välsigne dina sista dagar detta år, och ännu mer det nya 2017, med önskan om stabilitet.

Men skjut inga smällare är du snäll...

Helene Prästkrage.


De varmaste hälsningar från bloggerskan STURELLA,

- alias Helene F Sturefelt,
- som välkomnar dig hit för att du själv ska få njuta av den makalöst vackra bron, Listerlandets egen Golden Gate!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar