Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 26 december 2016

KUNDEN HAR ALLTID RÄTT

Martyr-skräp.


Jul, jul, strålande hjul med generösa öppettider.
Röd helgdag betyder väl röda prislappar? Eller varför är det annars rödmarkerat i almanackan?

Efter den stora Doppare-dagen är det dags för den ännu större Bytare-dagen.
Julottans klockor ringer in att dörrarna är öppna. I butikerna. Eller varför ringer de annars?

Julsångerna sjöng vi färdigt till Andra Advent. Det räcker nu. Tycker många.
Granen barrar. Den har ju stått inne sedan Första Advent.

Vad då bara börjat? Vad då "kyrkans efterfirningstid"? Med "julserien" ända till Kyndelsmäss??
Nej, kunden har alltid rätt och jag vill inte vara med om detta. Tycker kanske du.

Dagens konsumtionsmänniskor förstår över huvud taget inte alls vad kyrkans folk håller på med.

Vi som tar en sak i taget... och precis har tänt julgranen... och nu ska njuta av julens glädje.
Vi är ett Folk För Längesen.

Nej, det bli tacos till middag på Annandagen! Utan senap och brunkål.

Jag går ut. Hejdå. Och plockar skräp.

Annandagens pilgrimsvandring.


Ja, kära vänner, det är Annandag Jul och allting skenar.
Motstridiga rörelser i samhället och inte många gemensamma nämnare kvar.

Sedan mycket lång tid tillbaka har den kristna kyrkan denna dag firat Martyrerna.
Bibeltexterna handlar om Stefanos som blev stenad till döds för att han trodde att Jesus Kristus var Messias.

Jag läser i Kyrkoalmanackan att martyrernas monogram dateras ända till de första kristna, då de förföljdes för sin tros skull.
På deras gravar i katakomberna i Rom går det att finna detta tecken.

M = martyr, som betyder "vittne".

Med sitt blod vittnar de om honom som föddes i Betlehem.
En gammal text säger:

IGÅR BLEV KRISTUS FÖDD PÅ JORDEN
FÖR ATT STEFANOS IDAG SKULLE FÖDAS I HIMLEN.

Martyrernas monogram.



Precis likt tjuren Ferdinand blev de kristna släpade in på arenan för att dödas - inte av en tjurfäktare utan av andra vilddjur.
Detta var ett folknöje på Colosseum i Rom.

Den som har makten har alltid rätt. Ville kejsaren se blod, då fick han se blod. Gärna kristet sådant. De satte ju Jesus högre än kejsaren.

IS vill också se blod. Men de överlåter inte dödandet.
De använder kniven själva och skär halsen av kristna. De använder lastbilar och kör in bland oskyldiga. De spänner bombbälten runt barnen och skickar dem till "paradiset"...

Djävulen på jorden!
Han vill gärna leda statistiken i att förfölja och döda, och få oss att hata.

Men han är den ständige förloraren så länge vi håller oss till Faderns hjärta.

Skövla eller vårda.


Frisk luft! Ut i skogen! Jag tog Valjerundan. De har fällt ett skogsområde för att ge plats för industrimark.
Jaha. Så fult det ska bli här då.

Ett litet köpcenter är redan etablerat med DollarStore som huvudattraktion.

Det är trångt där idag av alla missnöjda julklappsöppnare, som nu vill byta sina prylar mot något annat. Kunden har alltid rätt.


Denna mänskosyn, som vi skapat, gör att kunden också tycker sig ha rätt att ställa sina tomma emballage var som helst.
Skräp kan också slängas lätt i naturen, ty det förmultnar ju där. I alla fall inom 50 år, tra la la.

En kund får aldrig ses med tomma förpackningar i handen, särskilt inte tomburkar och frigolitmatlådor. Det är pinsamt. Så kan man ju inte gå omkring! Vad skulle folk tro?

Nej, det är lättare att lämna det bara rakt ned där man satt.
Det får man ju förstå.

Och kommunen har väl folk till att hålla rent?

Vad har hänt här?


Nej!
Det saknas dessutom papperskorgar överallt. Men använd då alla arbetssökanden till att vårda naturen! Det är en vacker välgärning.

Vi var flera frivilliga skräpplockare i skogen idag.
Kännetecknet är sportkläder och några burkar i handen som inte passar in i ouutfittten.
Helst skulle jag vilja gå i högklackat för att markera hur viktigt detta är!

Jag fick flera intressanta samtal på rundan, och det bästa var de två nysvenskarna som gav mig en varm kram och med önskan om fortsatt fin jul!

Den kramen värmer hela dagen!

Kommunen ska få ett mail. De är inte tillräckligt kundvänliga. Vi måste kunna hantera avfallet på ett bättre sätt, eller hur?
Äckligt.

Hallå kommunen?!


Nu hade jag tänkt gå i kyrkan efter att ha duschat bort unken ölburks-stank, men jag vet inte...
Jag läser i predikoturerna och vill ha en riktig gudstjänst med god predikan.
Om martyrerna.

Men hur jag än söker finner jag bara "Julens sånger" och "Våra vackraste psalmer" och kören den och den och solisten finemang.

Snälla Svenska kyrkan!
Sluta fjäska nu för alla julfirare. De kommer ändå inte idag, de är på varuhuset!

Låt alla musiker, kantorer, organister och körsångare få ledigt Annandag Jul.

Gör istället en riktig djupdykning i Bibeltexterna med en rejäl predikan.
Om vad tron kostar...
Nej, den har inga extrapris... och nåden är inte billig!

Låt allt julmys landa i det allvar det faktiskt handlar om.

Annonsera istället om Gudstjänst om Trons Konsekvenser - Från Krubban till Korset - Från Livsglädje till Glädje ända in i döden, och ut på andra sidan!

Låt Annandagen få ge undervisning i kristen tro.

Undervisa! Var teologer!


Jag är så trött på att se och höra hur prästerna reduceras i kyrkans sammanhang.
Alltför ofta bjuds det på religiösa kåserier....
Ack ack ack!

Det föder ingen tro! Och för en så förtunnad förkunnelse finns det ingen anledning att döda de kristna.
Tvärtom!
Kyrkan självdör!!

Det är enklare. Och mindre blodigt.

En av de värsta kommunistiska ateisterna i forna Sovjetunionen sa:

- Vill du att den kristna kyrkan ska leva: förfölj den!
- Vill du att den skall tyna bort - strunta i den och töm den på innehåll.

Tom på innehåll?


När kund-tänkandet letar sig in i kyrkan, det är då sekulariseringen börjar få grepp.

- Vi måste ge församlingen vad den vill ha, säger man ängsligt.
- Ge folk konserter! Det gillar de!
- Och ta upp kollekt till nåt med barn... det gillar de. Inget sånt med mission och Bibelarbete, det är för tungt...

Och kyrk-kunderna börjar ställa krav på förrättningarnas innehåll:

- Ta bort det religiösa är du snäll, och tona ned allt tal om Gud.
- Och det behövs inga psalmer, vi har en egen solist med.

Var är prästerna??
  Var är teologerna?
     De skarpa apologeterna? Vem står upp till kristendomens försvar?

Som kristen kräver jag att kunna bli andligt mätt vid kyrkans gudstjänster.
Och visst, det finns undantag till allt detta jag vräker ur mig, men förstår du min oro?

Bort-bytt.

Saligt byte?


Var finns ni rakryggade präster som tar plats i kyrkan och BER och PREDIKAR och ger FÖRBÖN och låter LOVSÅNGEN flöda i församlingen...

Var finns ni kantorer och körledare som låter kören vara en del i Bibeltextens skeende, inte som ett uppträdande som ska applåderas??

Jo, ni finns, jag vet, men ni är för få!

Och ni fantastiska diakoner som gör så mycket gott i det tysta, kan inte ni också häva upp er röst och låta vår kristna tro bli mer synlig?

JESUS SA:

- VAR OCH EN SOM KÄNNS VID MIG INFÖR MÄNNISKORNA
HONOM SKALL JAG KÄNNAS VID INFÖR MIN FADER I HIMLEN.

MEN DEN SOM FÖRNEKAR MIG INFÖR MÄNNISKORNA
HONOM SKALL JAG FÖRNEKA INFÖR MIN FADER I HIMLEN.
Matteus 10:32


Ser du vem Han är?


Detta orsakar en splittring mellan de som inte tar Gud, sig själv och medmänniskan på allvar.
Det kommer att gå som ett svärd mellan oss.

Mellan den som tyckte sig vara kund i kyrkan och sökte sina rättigheter, men inte skyldigheter, och den som ser sig själv som en ansvarig del i helheten.


Jag tror jag går ut och häller tillbaka allt skräp i skogen.
Varför skall jag plocka upp skit efter andra?

Tänk om Gud tänker på samma sätt?

Varför ska jag städa undan era synder? Varför ber ni mig rädda er när ni själva har orsakat det, och är kapabla att rätta till det också?

Nej, vi har tappat kontrollen. Vårt sinne är förmörkat. Det vet Gud.

Därför fortsätter han städa i våra själar, rensa ut ondska och avslöja synd.
Gud fortsätter låta sig födas i våra krubbor varje jul och korsfästas och uppstå vid varje påsk.

För att vi ska fatta!!

Påven bär Jesusbarnet till krubban i Rom.


Och tänk så förvånade alla religiösa kunder ska bli när de står framför Sankte Per vid himlaporten en gång, med en nummerlapp i hand och Jesusbarnet i kundvagnen... och deras nummer inte ropas upp...

Men, men... jag har ju mina rättigheter...

Nej. Tyvärr. Det är stängt.

Det är ju helgdag. Röd dag. Martyrernas blodsdag.

Martyrerna gav upp alla sina rättigheter. De gav upp allt.

FYLLD AV HELIG ANDE RIKTADE STEFANOS BLICKEN MOT HIMLEN
OCH SÅG GUDS HÄRLIGHET OCH JESUS, SOM STOD PÅ GUDS HÖGRA SIDA.
OCH HAN SADE:

- JAG SER HIMLEN ÖPPEN OCH MÄNNISKOSONEN STÅ PÅ GUDS HÖGRA SIDA.

DÅ ROPADE DE HÖGT OCH HÖLL FÖR ÖRONEN
OCH ALLA STÖRTADE SIG ÖVER HONOM PÅ EN GÅNG
OCH SLÄPADE UT HONOM UR STADEN FÖR ATT STENA HONOM.

- HERRE JESUS, TAG EMOT MIN ANDE.
HAN FÖLL PÅ KNÄ OCH ROPADE HÖGT:
- STÄLL DEM INTE TILL SVARS FÖR DENNA SYND.

MED DE ORDEN DOG HAN.
Apostlagärnigarna 7:55


Lyft blicken.


Mina innerligaste böner för alla er som tvingas lida så intill döden för er gemenskap med Kristus!
Jorden tar emot ert blod som de dyrbaraste droppar och helig Ande tar emot era kroppar.

Jag ber för kyrkan i Sverige att hon ska åter söka Faderns ansikte och så fyllas med frimodighet i förkunnelsen.
Att prästerna inte ropa upp psalmerna som Bingolotto-nummer utan leda församlingen hängivet i lovsången till Guds ära.

Och jag ber dig Herre om förlåtelse att vi betraktar varandra som kunder.. och konsumerar varandra på löpande band.

Förlåt att vi skövlar och smutsar ned naturen... Förlåt. Men jag vill inte ge upp!

Amen.


Ofjäskig skräptant.


Det blev 7 kronor i pant. De lägger jag i kollekten till Mediemissionen i Ryssland.
Vilken Annandag.
Nu drar stormen in över Blekinge. Kunden har alltid rätt. Men inte jag.

Rödlistade hälsningar från en sur skräptant,

Fulene Sture Kundfelt,

- på stridshumör och i stort behov av en stark kopp kaffe.
- och a pro på Nåden som inte är billig - Jesus ger oss ovärdiga människor nåden - gratis...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar