Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 25 december 2016

"BLI MÄNNISKA" - Mowgli och SEBBE STAXX


Han måste bli människa.


- Vi ska ta honom till mänskobyn!
- Va? Nej! Där kan han ju bli människa!

Den stränge uppfostraren, pantern Bagheera, har en livlig diskussion i djungeln med björnen Baloo.
Han har just träffat mänskovalpen Mowgli och de har blivit bästa vänner.

- Han är med mig alltså! säger Baloo förtryten.
- Jag vill va' med dig, säger pojken och Bagheera suckar uppgivet.


Den här scenen ur en av Kalle Ankas julfilmer bär på ett fördolt sätt julens budskap.

Att bli människa.

Det här inlägget kombinerar julkrubbans berättelse med en tecknad Disney-film.
Jag älskar Kalle Anka lika mycket som evangeliet!

Eller... inte riktigt, kanske. Lyssna nu!

Vilken lattjo liten pryl!


Miljontals kristna har dessa dagar firat jul, runt över hela jordklotet.

Den fantastiska händelsen i Betlehem har för alltid ändrat våra livsvillkor, genom tjugo sekler.

JESUS ÄR UTSTRÅLNINGEN AV GUDS HÄRLIGHET
  OCH EN AVBILD AV HANS VÄSEN
     OCH SOM BÄR UPP ALLT MED KRAFTEN I SITT ORD. Hebr 1:3

Hebreerbrevet har lästs i våra kyrkor.
Starka och innerliga psalmer har sjungits:

GUD AV GUD FADER
   LJUS AV LJUSETS KÄLLA
      MÄNNISKOSON AV MARIA FÖDD.

SÅ GUD SIN KÄRLEK FÖR ALL VÄRLDEN VISAR... Sv Ps 122:2

Julkrubba i Karlshamn.


Gud kommer oss nära, på våra villkor, och blir som en av oss.
En människa.

Otroligt! Gud som är hel och odelbar "strålar ut sig" in i vår tid, i vår jordiskhet.
Men fortfarande hel och odelbar...

Att bli människa.
Det är inte så enkelt som att glida ned på en solstråle...

Mowgli kämpade. Han var uppfostrad av djuren i djungeln. Han visste vad han kunde äta och han visste vilka faror han skulle undvika.
Det räcker väl?

- Han ska till mänskobyn! För att bli människa... och inte bara en vegeterande varelse.

Det här är intressant.
Att vara människa är alltså mer än att bara "äta eller ätas".
Konsumera eller konsumeras.

Äta, eller ätas.


Jag brottas själv med att vara människa. Starka förväntningar åt olika håll, motstridiga känslor, politisk uppgivenhet och ledarskap i förfall.

Var är jag i allt det?

Jag letar upp ett annat exempel.
Tidningen Dagens jul-nummer har en artikel om den hatiske rapparen Sebbe Staxx som blivit frälst.

Sebastian Stakset har gått från att vara en kriminell gangsterrappare till en Jesus-älskande hip-hop-artist.
När han kom till tro slutade han att skylla allt på samhället. Istället började han ta ansvar för sina egna handlingar.
Nu vill han kärleks-bomba Sverige.

Jag vet inte vem denne Sebbe Staxx är, men jag vet att hans senaste låt är det som visar skillnaden på djur och människor.

Förlåt, förlåt
  Jag vet jag gett massa sår.
    I mörkret så svårt å se vart man går.

Förlåt, förlåt
   Det är lätt att ge vad man får
     Vet att jag sårat dig
Kan du förlåta mig?


Sebbe Staxx.


Det är ju precis detta som är anledningen till varför Gud måste göra sin räddningsaktion med oss!

Förlåtelsen.

Vi håller på att förstöra oss själva.
Genom girig konsumtion, som äter upp själen inifrån och sprider smuts och synd överallt.

Det gör i alla fall inte djuren! De är mer mänskliga än vi... ?! Mowgli befann sig mittemellan.
Både förlåtelsen och girigheten är sär-märken för människan.

Eller som en flicka sa:

- I natt drömde jag att djävulen och Gud brottades. När djävulen hade övertaget, då kom det ondska ned på jorden. När Gud brottade ned djävulen, då kom det goda till jorden. Slut.

Så är det.
En dröm av ett barn sammanfattar hela Bibeln!!

Kärlek. Våld. Förlåtelse.



Den frälsta f d gangsterrapparen har lärt känna Gud Fader.

- Vi måste gå till Fadern och be honom fylla oss med kärlek. För man kan inte ge bort något man inte har.

En dag när han gick förbi en av stadens många tiggare, manade den inre rösten honom att stanna. Helig Ande sa:
- Be för honom.

Tiggaren hade långt gången psoriasis och såg otäck ut, men Sebastian lade sina händer på honom och bad:
- Jesus loves you!
Mannen knäppte sina händer och tittade upp mot himlen, med tårarna rinnande.
- Jesus, viskade han, only Jesus.

Jesus ger människor hoppet tillbaka. Livsmodet återvänder.

Only Jesus. Men var är han?


Sebbe Staxx liv är helt förändrat.

Bekräftelsebehovet är en stor frestelse för dagens människor, säger han, men det är vad Gud tycker som är det viktiga.

Den hopplöshet som börjar sprida sig allt mer är en annan frestelse. Han vill starta en kärleks-revolution:

- Om vi varje dag ger kärlek till någon människa som inte förtjänar det, kommer vi att se det här landet förändras.
Jesus gör kärleksfulla saker för oss, som inte förtjänar det. Det är så jag själv har kommit till tro på Jesus.

Se upp! Nära att krossas.


Sedan berättar han något som får min själ att jubla. Det handlar om förorts-djungeln...

Reportern frågar Sebastian hur människor 2016 kan ta till sig detta budskap.
- För många är väl Jesus bara en fantasi-figur i krubban?

Själv uppvuxen i en ateistisk familj var det inte särskilt troligt att han skulle bli troende.
Men han mötte kärleken hos Jesus, och han blev levande.

- Jag är helt övertygade om att det kommer en jätteväckelse i de mest utsatta områdena i Sverige.
Jag vet att det kommer att bli ombytta roller, för Gud älskar det!

Sebbe fortsätter:

- Gud älskar att ta det som ingenting var värt och lyfta upp det, och stötta dem!

Gud gör folk av mänskorna!
Gud gör människor av folket...

Mittemellan. Ont...


Hur stor är inte Guds kärlek när han kommer fattig, längst ned till oss på statusstegen, i en lagård... i djurens stall... bland dragåsnor och arbetsoxar, bland pantrar och björnar i djungeln...

Och Jesus är MÄNSKO-SONEN, sann Gud och sann människa.

Medan också vi tror oss vara både gudomliga och mänskliga...

...och lägger det nutida Jesusbarnet i en kundvagn utanför IKEA, som Galenskaparna säger, för det fanns inte längre något BB, ty ingen ville längre betala skatt...

Skatteskrivningen hade upphört, i liberal anda.


Är han i kundvagnen då?



Helig Ande har lagt samma vision i mitt hjärta:

- Gud sänder muslimer till oss för att vi skall vakna...vakna upp ur vår religiösa okunnighet och andliga slummer, och så se vilken rikedom kristendomen har!

- Sedan sänder Gud muslimer till oss för att vi ska räcka dem Kristus, till glädje och befrielse.

Vi delar uppfattningen att Gud är odelbar, men vi kan själva aldrig nå Gud med våra gärningar om inte Gud själv kommer till oss.

Tänk när detta får sitt genombrott i Göteborg, Malmö och Stockholms förorter!

Istället för lukten av brända bildäck får förortsgängen möta kärleks-bomber från kristna, som lämnat odjuret inom sig.

- Jag vill att det här landet ska komma till Kristus, säger Sebbe Staxx.
Jag brinner för det, inombords. Det är som en eld och jag kan inte släcka den.


Glädje, på djupet.


Var ligger mänskobyn? Vart ska de förvildade betong-mänskorna ta vägen för att bli sanna mänsko-döttrar och mänsko-söner?
Finns det någon panter som kan visa vägen?

Eller ska vi fortsätta dansa med Baloo och vara nöjda med sakernas tillstånd?
- Ta en banan till!

Jag vet vart jag går.

Kyrkan mitt i byn är det hus där mänskoblivandet blir till.

Och när jag gick till julottan i morse lyste nymånen och Venus morgonstjärna i kapp, och i de stora ekarna satt några fåglar och sjöng om den gryning vi nu anar.

Ser du stjärnan? I mitten!


De mänskligaste hälsningar från

Mowgliana Sture Kallefelt,

- som ser den röda tråden genom många av våra berättelser, hur rötterna hamnar i den stora Guds-berättelsen till oss alla.

- Böner, böner, att vi må bli fyllda av Faderns kärlek, och speciellt alla ni kristna församlingar i asfalts-djungeln!

Amen. God Jul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar