Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 9 november 2016

FRIHETSGUDINNAN GRÅTER i VILDA VÄSTERN

Mjukt och vitt.


Jag kände på mig att det var nåt i morse...
När jag tittade ut genom fönstret såg jag till min glädje att snön hade kommit även till Blekinge!
Ett mjukt, vitt täcke låg över stadens gator och tak.

Men sedan satte jag på TV'n... och insåg att en annan vintertid har inträffat:

- Donald Trump är USA's nästa president!

Trump president.


Jag fattade ingenting. Världen fattade noll.
Han som var en fars och omtalad i skämttidningar när valkampanjen började, har nu fått en majoritet av Amerikas alla röster!

Världen är i chock. Det oväntade inträffade. Miraklet.

Att i USA kan vem som helst bli president. Donald Duck.

Vilda Västern är tillbaka.

Ur spår!


Alla försöker förstå. Alla läser analyser. Många skriver själva analyser. Många fryser. Och ber.

Marcus Birro säger att så går det när man inte lyssnar på fotfolket!
Då går folkets missnöje förbi etablissemanget och man röstar på den som är "en av dem".
Det har han sagt länge men hela tiden blivit hånad.

Jag ser. Jag hör.
De vita männens uppror. Den vita medelklassen har talat. Liksom arbetarna. Och de som inga arbeten har.
Och nu tagit som sin ledare en rik vit man. Som tagit deras pengar...

Hur kan en knegare rösta på en kapitalist??

Jovisst ja... Drömmen om att själv bli rik... och lyckas liksom Donald.
Det gör Kalle Anka fortfarande. Önskar att han kunde bli som Joakim von Anka.

Ducka Donald!
För när dessa enkla män inser att du inte alls för deras talan utan din egen, välbärgade klass, då kommer du få det hett om öronen!

Frihetsgudinnan gråter.

Kalle är glad nu.


Göran Greider skriver att så går det när man föraktar det politiska arbetet.
Trump har gjort en poäng av att vara anti-politiker.

Det är som att vara mattelärare och skryta med att man inte kan räkna...

All politik handlar ju om två saker:

- att fördela resurserna rättvist, och
- att ha goda relationer med omvärlden.

Har Trump redovisat någon fördelningspolitik eller utrikes-dito?

Han vill ju göra Amerikas Förenta Stater till ett nytt Ankeborg, stort och mäktigt.

Vilda Västern svingar på nytt sitt lasso. Mot bufflarna.

Kastar lasso runt träden...


Tja... undrar vad som skulle hända om de på allvar isolerade sig och struntade i resten av världen?

Han har en hel del att ta hand om.
USA är inte längre ett välfärdsland. Vi har hört om fattigdomen, slummen, avsaknaden av allmän sjukvård och alldeles för hög mödradödlighet i samband med förlossningar.

Var så god Donald och satsa ditt kapital nu till dessa dina minsta bröder.
Och systrar.

Under tiden ska vi be för dig, i fyra år.
Jesus sa ju:

BED FÖR ERA FIENDER.

Då gör vi det, och hoppas att du omger dig med omdömesgilla rådgivare, utan girighet och med förstånd att inse allvaret.

Börja jobba nu!


Snön faller över hela landet Sverige. Det är kallt.
Finns det någon snöplog som kan ploga bort den oro som så plötsligt fallit över oss alla?

Frihetsgudinnan gråter i Vilda Västern.
Vem är nu fri?
Frihet för vem?

Det är den 9 november 2016.
Dessutom högtidlighåller vi minnet av Kristallnatten från Andra världskriget...
Teodor har namnsdag. Guds gåva.

- Käre himmelske Far, sänd oss många fredliga gudsgåvor!

Suddig...


Ränderna har kommit i oordning på flaggan och stjärnorna sitter löst.

May Good still bless America... and protect us from the big Ego.

Vilda hälsningar från Helene Sture Frihetsfelt,

- som fotograferade i Karlshamn och Sölvesborg... och min hemlige kompis Kalle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar