Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 13 september 2016

BLOGG-PAUS

Långa skuggor.


Vilken lååång sommar vi har! Låt oss behålla sommartiden som de beslutat att göra i Turkiet.

Jag går nu in i en ny fas, med tacksamhet, och behöver därför ta en paus från detta nöje att sitta här och skriva och leka med foton.

Det afrikanska ordspråket kan hjälpa oss:

VILL DU GÅ FORT - GÅ ENSAM.
VILL DU KOMMA LÅNGT - GÅ TILLSAMMANS.

Nej, jag varken kan eller vill gå så fort längre. Jag har nu kommit in i ett sammanhang där vi går tillsammans.

Spiralens tårar.


Ylva Eggehorn skriver:

- Ibland undrar jag om vår tids djupa trötthet handlar om att vi gjort en lång resa bort från källan för våra liv.

I samhället, men ofta också i kyrkorna, härskar  stressen, aktivismen, prestationskraven, flykten från skammen över svagheten och rädslan för vilan.

Vi har blivit fattiga på kärlekens språk för gudsmötet.
Slut citat ur boken "Leva av källan", Libris förlag.


Det blommar i källan.


Jag har gått igenom väggen, men nu är jag ute på andra sidan.
De två hjärnhalvorna har fått kontakt igen. Efter fyra års smärtsam skilsmässa.

Det är kreativiteten som räddat mig och städat ut allt det svarta.
På läkares ordination!

Därför fokuserar jag nu på SYMBOLPEDAGOG-utbildningen för att utveckla mina redskap att hjälpa människor komma närmare sig själva, bortom orden.


Diamanten tar över nu.


Bilden är vårt första språk.
I bilden och i drömmarnas filmsekvenser finns hälsningar från vårt omedvetena, som vill stödja oss till att förstå oss själva.

Eller som symbolpedagogens formgivare i Sverige - Åke Högberg - säger:

- Det verkar som om det finns en kraft som helar tillvaron, verkar i det fördolda, öppnar en inre källa, ja en inneboende kraft och resurs i allt skapat.

Visst är det så.

Den kraften kallar vi "Gud" - god, God, Gottes, det godaste och gottaste och mest hela som finns!

Vägen har svängt ut ur rondellen.
En molnfågel flyger före och visar vägen.

Visa mig Herre din väg.. Javisst!


Svik inte dig själv! Lyssna, dröm, gråt och skratta.
Gör som Gud - bli människa...

Det symbol-pedagogiska arbetet går förbi alla försvar och krångligheter.
Under ytan, nere i djupet, väntar livet, hindrat av den som splittar - Dia-bolen - men läkt av den som helar - Sym-ballein = sätta samman, det som är den där goda Kraften....

Skuggorna contra resurserna.

Gud, bortom orden.

Och när tårarnas skri spräckte vallen, det var då diamanterna fick plats...


Pärlor tar form.


De vackraste hälsningar till er alla från blogg-pausaren

Helene Sture Diamantfelt,

- pedagogisk teolog och kristen foto-predikant, läkt och hel,
- som nu ska gå långsamt, tillsammans med det arbetslag Gud sänt i min väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar