Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 4 augusti 2016

SJUNG, MÄNNISKA, EN NY SÅNG

Sjung! Hosianna.

Varför gör vi livet så krångligt?
Varför är så många män aggressiva?
Varför låser vi varandra i dogmatiska system av både politik och religion?

När vi skulle kunna sjunga hela dagarna...!

Tänk om vi fick börja om från början, som efter en syndaflod, och starta livet på nytt.
Göra det enkelt.

Då skulle livet vara som på en festival; vi skulle äta och dricka tillsammans, skratta och skoja - och sjunga.

Lotta på Liseberg, Allsång på Skansen, Visfestival i Spraglehall, konsert med picnic i Sofiero slottspark och trädgårdsgrillningar med sång till ostämd gitarr.

Stämmer vi?

Predikaren skriver:

JAG INSÅG ATT INGENTING ÄR BÄTTRE FÖR MÄNNISKAN ÄN ATT DE ÄR GLADA OCH GÖR SIG GODA DAGAR, SÅ LÄNGE DE LEVER.

OM NÅGON KAN ÄTA OCH DRICKA OCH NJUTA VAD GOTT ÄR UNDER ALL SIN MÖDA SÅ ÄR OCKSÅ DETTA EN GUDS GÅVA.
Predikaren kapitel 3:12

Detta är väl vad alla människor önskar av sitt liv?
Det ska va' gott att leva, annars kan det kvitta... i Nordkorea, Sydafrika, på Krimhalvön och i Syrien.

Och fåglarna sjunger och kvittrar, utan dogmer och valkampanjer.
Fåglarna är oberoende av system och maktkorridorer.
Ja de sjunger av lust och glädje, utan påvar och presidenter.

Dock inte människan...

The african way.


Men det finns en annan slags sång än schlager och allsång, med en helt annan glöd.
Det finns musik som inte handlar om underhållning och kommers - och det är lovsången.

Den föds ur det hjärta som varit nära döden.

När plågor och djävulskap förlett människan till att vandra med synden som enda vän, då finns det inga melodier på läpparna.

Jag har själv varit med om att gå från "mörker till ljus", då Gud bröt igenom sorgen och landade i mitt hjärta.

D-A-D i Ronneby. Raketrock...


GUD DROG MIG UPP UR FÖRDÄRVETS GROP
UR DEN DJUPA DYN...

HAN LADE I MIN MUN EN NY SÅNG - EN LOVSÅNG TILL VÅR GUD! Psaltaren 40:3-4

Den nya sången bubblar fram av en tacksamhet som inte vet några gränser!
- Tack Gud att Du ser mig! Rör vid mig! Och räddar mig.

Melodin bryr sig inte om noter eller takter, den har ingen teknik och följer inga mönster.
Den Nya Sången från Gud flödar av kärlek, tillbaka till Honom som skapat oss till sin avbild.

Medan vi själva gör oss till bleka kopior av varandra...
... eller svärtar ned oss med att gå in i offerrollen, eller förtryckarrollen, och blir en perverterad variant av oss själva.

Slå på mig...


Hela Bibeln är full av uppmaningar att sjunga.

HALLELUJA! LOVAD VARE HERREN!
PRISA HERREN MIN SJÄL!
JAG VILL LOVA HERREN SÅ LÄNGE JAG LEVER.
Psaltaren 146.

Men det går inte att sjunga när vi lever i en livslögn.
Sången får inget utflöde när vi låser oss i förnekelse eller är gnälliga och otacksamma.

Människor som har suttit i fångenskap har hållit livsmodet uppe genom att sjunga.
Särskilt den som är kristen har all anledning att sjunga!
Jesus har ju besegrat döden.

Guds Ande är min förstärkare.


Det berättas i Apostlagärningarna att Paulus och Silas blev kastade i fängelse för att de "störde lugnet i staden och ville införa seder och bruk som inte var tillåtet för romerska medborgare."

Jag läser i kapitel 16 hur fångvaktaren fick order att hålla dem i säkert förvar och låste in dem i det innersta rummet med fötterna i stocken.

VID MIDNATT HÖLL PAULUS OCH SILAS BÖN OCH SJÖNG LOVSÅNGER TILL GUD, OCH DE ANDRA FÅNGARNA HÖRDE PÅ.
Apostlagärningarna kap 16:25.

Vid midnatt... det är lika långt bakåt som framåt... Hopplösheten tycks inte ha något slut.

Kanske du som läser detta har det precis så, just nu.

"Och ändå är det murar oss emellan, och genom gallren ser vi på varann.
Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar, vår fångdräkt är vårt eget knutna jag..."
Svensk psalm 289:3.

Fångad i natten.


Det som Paulus och Silas gör är att de byter fokus från sin egen svåra situation.

De öppnar sitt hjärta mot Gud och börjar lovsjunga Guds majestät, Guds skaparkraft och makt att förändra.
De prisar Jesus för hans lydnad in i döden, för hans uppståndelse och förlåtelse.
De har en ny sång i sin mun som nu bara väller ut...

... som toner längs det fuktiga golvet, en melodi av sällsynt kärlek som letar sig in till alla fångar.

Den Helige Ande är där och rör vid varje människas innersta.
Sanningen om vars och ens tillstånd blir tydligt och hela tillvaron tycks skaka... bokstavligt talat.

PLÖTSLIGT KOM ETT KRAFTIGT JORDSKALV SÅ ATT FÄNGELSET SKAKADES I SINA GRUNDVALAR.

I DETSAMMA SPRANG ALLA DÖRRAR UPP OCH BOJORNA FÖLL AV DEM ALLA.

FÅNGVAKTAREN VAKNADE OCH NÄR HAN FICK SE ATT DÖRRARNA I FÄNGELSET STOD ÖPPNA, DROG HAN SITT SVÄRD FÖR ATT TA SITT LIV... Apg 16:26.

Hur gick det sedan?
Du får själv läsa den spännande upplösningen i ditt Nya Testamente!

Öppna dig!


Detta var lovsångens kraft.
Gud var så intensivt nära att det tog sig fysiskt uttryck.
Så är det än i denna dag!

Som kristna får vi uppmuntra varandra att välja lovsången istället för bitterheten.
Och går inte det, får vi sjunga för varandra... till tröst och hopp.

"Säg mig du lilla fågel där mellan almens blad, hur kan du ständigt sjunga och ständigt vara glad..."

Koltrastar och kråkor har inga politiska manifest.
Finkar och fiskmåsar har inga kommunala agendor.
Ugglor och uvar sitter inte på kyrkofullmäktigemöten. Eller... jo?

Stör inte! Vi har möte.


Hur som helst, våra fjädervänner i luften sjunger - oavsett!
De äter och sover och lägger ägg...

Det är väl det som livet går ut på?!

Grilla, slappa och älska... och sjunga. I Norge, Bosnien, Afghanistan och USA - fast inte om Trump blir president!
Då tystnar hela världen... och gråter...


GUD LADE I MIN MUN EN NY SÅNG.
DET SKALL MÅNGA SE OCH BLI HÄPNA
OCH DE SKALL FÖRTRÖSTA PÅ HERREN. Psalt 40.

Bråka inte - sjung.
  Kriga inte - sjung!
    Döda inte - sjung!

Och samma Gud som uppmanar dig att sjunga, kan inte samtidigt uppmana dig att döda...

Jag vill också bli president.


Jag avslutar med ett norskt "kväde", en kvällsbön med musik från Vestfold, text Samuel Olsen Bruun 1695:

NU SOLEN GÅR NED
   OCH AFTENEN BREDER PÅ JORDEN SIN FRED.

SMÅFUGLENE (fåglarna) FLYVER TILL REDENE HEN
   OCH BLOMSTER HAR LUKKET (stängt) SITT ÖYE IGJEN.

SÅ LUKKER SEG OGSÅ MITT HJÄRTE I LÖNN
    MED GUDELIG BÖNN, MED GUDELIG BÖN.

Stänger solögat.


Sångglada hälsningar från Helene Sture Fågelfelt,

- Bibelsångare och fågelskådare,
- som inspirerades av en god predikan i söndags i Folkkyrkan, Sölvesborg.
- Jodå, fångvaktaren blev frälst till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar