Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 8 juni 2016

SWEDEN ROCK och VILKEN MÅNGFALD?

Moppe-show!


- När man möter fler MC än bilar på motorvägen, då vet man.
När klädkoden över natten gått från sommarpastell till dygnet-runt-svart, då vet man.
Att det är dags för Sölvesborgs kombinerade national-/ midsommar-/ examens-/ och allt-vad-vi-lever-för vecka.
Eller det som alla andra kallar det: SWEDEN ROCK.

Jag läser Kristianstadbladets kåsör Åsa Carlssons beskrivning av vad som nu händer på Listerlandet.

När musiktidningen Gaffa gjorde en omröstning vilken av Sveriges alla festivaler som är bäst, svarade 30% av 9000 läsare att Sweden Rock Festival är överlägsen!

- Mångfalden av den unika mixen klassisk rock, hårdrock, metal och sydstatsrock.
- Renligheten.
- Korta köer både till matställen och toaletter.

Sofia Lindquist Lacinai, kommunikationschaf på SRF säger:
- Nämen vad kul, vi känner oss hedrade!

Stolt skryt.


Ja, det gör vi!
I eftermiddag tar jag bussen ut dessa 12 km till Norje, nej inte Norge, Nooorjjje... och skrudar mig i svarta trasor.

Detta är årets spänningsavlösare.

Hela året har man suttit och uppfört sig på bankkontoret eller i kassan, sprungit benen av sig i sjukvården, kämpat med sjukskrivning eller arbetslöshet, försökt undervisat i skolan eller gått balansgång mellan ateister och muslimer som kyrkoarbetare - alla med sina erfarenheter och utgivande godhet.

Men under fyra dagar måste övertrycket komma ut!

33.000 vanliga svennar och svennor ska nu vråla ut sin trötthet och frustration.
Kanske lite glädjefnatt också att SRF äntligen är igång. Ja, mycket glädje ska det bli!

En mångfald människor enas under samma flagga.


Mångfald under samma flagg.


Men vad betyder egentligen det här ordet Mångfald?
Alla som vill vara politiskt korrekta har med mångfaldsperspektivet.

Det är ju bra, men.... det finns något som skaver... nån slags oärlighet.

I takt med att vi tappar kunskap i religion och historia kan vi inte längre tala i sakfrågor.
Vi ser inte olikheterna som skiljer - och ser därmed inte farorna - utan håller oss på ytan och säger präktigt "jag gillar mångfald".

Nåväl, om hårdrocksbandet inte stämt sina gitarrer i samma tonart, då är det ingen bra mångfald...

Det gör ont i öronen och det bandet får inga fler bokningar.

Nemi är arg:
"Jag behöver inte alls lära mig hantera min ilska.
Det enda jag behöver är att folk slutar göra mig förbannad".


Om vi talar om politisk och religiös mångfald utan att erkänna hur detta leder till tre stora kulturkrockar vad gäller:
- mänskosyn, särskilt synen på kvinnor och barn,
- naturens renhållning och det egna ansvaret,
- demokrati och yttrandefrihet,

.. ja, då medverkar vår okunskap och feghet till att denna hyllade mångfald leder till - enkelriktning.
Och blir enfaldig.

"Alla gillar olika" stod det på en buss, "vi tillber olika gudar och har olika uppfattningar, men vi åker i samma buss..."

Detta är den ytliga svenskens förmenta tolerans till åsikter man inte vet har stora konsekvenser i samhället.

Nej, den mångfald som innebär att mannen ska bestämma över kvinnans klädsel accepterar inte jag.
Inte heller den man som ville ha folk till parkeringsvakter på Rocken och lockade dessa asylsökanden:

- You can look at girls without clothes.. and have them...  ?? !!

En annan buss.


Ja, ja, i alla tider har vi suttit där på samma buss, hustruplågare, samhällshatare och sura kärringar...

På Festivalen i år spelar The Kristet Utseende... Hur ser de ut?
Inte som Lordi i alla fall! De går upp på scen i morgon kl 12.00... om någon är vaken då.

På skivtallriken snurrar just nu Harmony, ett kristet hårdrocksband med dubbla bastrumkaggar som får det att fladdra i gardinerna, med låtttitlar som "Eternity", "Fragile" och "The Fall of Man".

Snygga arrangemang och starka texter som utmanar och stärker.

Stärkande.


Vad händer när kyrkan predikar Mångfald? Jag känner inte igen mig längre...

NI SKALL INGA ANDRA GUDAR HA JÄMTE MIG.

HAR KRISTUS BLIVIT DELAD?

GÅ UT I HELA VÄRLDEN OCH GÖR DEN MÅNGFALDIG... ??

Nej, nej, Nej!

Återigen, när vi inte orkar förstå den andre OCH argumentera och förklara vår egen tro, då är det lättare och bara låta allt vara okej...

Svenska kyrkan talar nu om att "dela tro", inte om att missionera. Vad har hänt??
Jag uppfattar detta som varandras motsats.

Bostadsbuss.


Vi vill inte stöta oss med muslimerna.
Nej, jag vill inte stöta mig med någon! Men den sanning (farligt ord) jag funnit vill jag samtala om!

Nåväl, jag har många vänner bland alla dessa våra asylsökanden, så jag frågade.

De uppmärksammade hellre att ramadan började än att vår nationaldag firades.

- Vi gör vår plikt nu och fastar under de ljusa timmarna (17 timmar utan ens en droppe vatten!) för att Gud ska förlåta våra synder och se på oss med goda ögon.
- Fastan är för att tänka på de fattiga.

- Ja, men de fattiga har ingenting alls att äta! Och ni äter under natten och får knappt sova och sedan ska ni går till arbetet... och köra den där bussen... och vara jättehungriga och törstiga fram emot eftermiddagen.

Jag ger dig gärna min vattenflaska, men du vill ta emot den...

Vakna. Drick!


De är inte vana vid att diskutera så här öppet med kritiskt och ifrågasättande tänkande.
Men vi lyssnar på deras svar och förklaringar...

... och jag berättar om en annan Gud... som inte ser till oss bara för att vi gör "religiösa plikter".
Med ett sådant "ge och ta-förhållande" kan människan aldrig nå Gud...

- Islam fokuserar på vad människan gör och vi är alltid rädda, sa några vänner från Iran, vi lär nu känna Jesus och ser att kristendomen fokuserar på vad Gud har gjort för oss!
Det har vi aldrig mött innan! Vi är så glada.

På Sweden Rock deltar inga muslimer, och absolut inte under ramadan!
Jag beundrar deras uthållighet, mänskligt sett, men ser det hopplösa med att ha plikten som en religiös väg till frälsning.

Pistoler & Rosor.


När jag nu snart står där på den torra gräsängen bland de stora scenerna, ska jag tänka på hur mycket oförlöst kritik som nu headbangas ut...

Kritik mot ett samhälle som inte kunde stötta.
Kritik mot arbetsgivare som utnyttjade.
Kritik mot kyrkans förlorade identitet...

Hårdrocken är kompromisslös.
Rak och ärlig så att alla halvsanningar och livslögner blåses ut genom öronen.

Det finns en hårdrock-mässa... alltså musik för gudstjänsten med kompromisslös attityd... där all eventuell bakvänd mångfald är ersatt med en Enhet, kring Kristus, och en tydlighet med omvändelse och att se och bryta med sina synder...

... och det lär väl bli en del... särskilt på "Griscampingen" i Norje...
Men annars ska det vara lugnt, får vi hoppas, under dessa dagar av högtryck.

Inte så rent kanske...


Till sist.

Ni skall inga andra gudar ha jämte mig är det första av Tio Guds Bud.
Bibeln erkänner mångfalden av gudar, tro inget annat!

Men avgudarna kan inget göra... Det vi upphöjer blir inte mer gud för det.

Det finns bara EN gud... Och denne Gud är inte mångfaldig... men med längtan efter vårt öppna hjärta, att vi ska kapitulera inför hans kärlek, inför det kors där Jesus gav sitt liv och bröt all förbannelse.

Genom död till liv!


Och de hårdrockare som vänder korset upp-och-ned har glömt att Petrus blev korsfäst på det viset.
Så det går inte att tömma korsets kraft!

Får se hur snälla vi är efter fyra dagar... för att återgå till samhällstjänst med rentvättade halsar.

Enfaldiga hälsningar till alla musikälskare och hårdrockare!

Helene Sture Mångfelt,

- Black Mormor on the run, under the sun.
- Kristet Utseende? Tror inte det...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar