Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 10 april 2016

UTAN FOKUS - INGET MÅL

Lammen i bokhyllan.


Jag sitter här och räknar mina korkar... nej, jag bara skojar.
Tjuren Ferdinand är åter hemma under sin korkek och nu fokuserar jag på fåren istället... och de fyra U:na.

Sverige är unikt i sin strävan att förneka kristendomen. Vi har avskedat herden och öppnat grinden för fåren, för vi vill springa till egna betesmarker.
Kollektivet är inget för oss. Här är det den totala individualismen som gäller (se förra inlägget).

Fåret går sin egen väg. Och förnekar sin flock.

Pendeln har slagit i den andra väggen. Det är inte bra.

Sverige distanserar sig från allt som har med Gud att göra och är därmed en "udda fågel" bland världens länder.

- I internationella undersökningar placerar vi oss allra längst ut i extremhörnet i vårt starka fokus på individualism och sekularisering, säger Per Ewert, ny direktor för Claphaminstitutet läser jag i tidningen Dagen nr 50.

Många svenskar har bara sig själva som fokus och mål i sitt liv, och går därmed ensamhetens väg.
Vi har monterat ned kollektivet.

Men när livet går sönder kan den materialistiska livshållningen inte ge något livsmod. Hoppet är ute.
Detta är en farofylld väg, ja stundom en motorväg rakt mot... highway to hell.

Highway to... the cross.


Jesus var fokuserad. Och han nådde sitt mål. Guds mål. Hela världens mål.

NÄR DET LED MOT DEN TID DÅ JESUS SKULLE BLI UPPTAGEN TILL HIMLEN, STÄLLDE HAN MED ORUBBLIG BESLUTSAMHET SIN FÄRD TILL JERUSALEM... Lukas 9:51.

Orubblig beslutsamhet... David Hedegårds översättning är starkare än Bibel 2000, som bara skriver att Jesus "vände sina steg mot..."

Har vi det? Orubblig beslutsamhet.
Är vi lika fokuserade på det vi gör, våra beslut, våra medmänniskor omkring oss, ja på vår tro, som Jesus var?

Vet vi överhuvudtaget vad målet är? För dagen som inne är, för nästa vecka, hela livet...
Vad är målet för evigheten?

Evighets-åttan.


Låt mig berätta om de fyra U:na - som jag fått från Folkkyrkans gudstjänst idag.

1. Jesus började med Under och tecken för att presentera sig själv.
2. Sedan följde en tid av Undervisning.
3. Upplevelser tillsammans med Jesus fick lärjungarna att verkligen förstå vad han pratade om.
4. Uppdraget; att dela korsets frälsning, gav han till alla.

Att vara sin egen herre kräver både stor kunskap och mognad. Det har vi inte alltid.

Och fastän vi tror att vi inte följer någon, visar det sig att vi är fast i åsiktsflödet på Facebook, tidningarnas ledarsidor och butikernas mode.

Men någon herde vill vi inte ha. Jesus har vi gjort slut med.
Och plötsligt exploderar marknaden av livsstilscoacher... De vilsna fåren söker visst efter någon, trots allt.

Dyrt blir det.
Medan Jesus är gratis.... Av nåd.

Tuppen varnar för förnekelse.


Tjuren Ferdinand tittar på fåren som lugnt betar en bit bort.

JESUS SA, SANNERLIGEN JAG SÄGER ER:
- JAG ÄR GRINDEN. DEN SOM GÅR IN GENOM MIG SKALL BLI RÄDDAD.

ALLA SOM HAR KOMMIT FÖRE MIG ÄR TJUVAR OCH RÖVARE, MEN FÅREN HAR INTE LYSSNAT TILL DEM. Johannes kap 10:7-10

Vår tid lägger fokus på största möjliga effektivitet och vinst.
Dessa två falska mål leder till en enorm förstörelse av mänsklig arbetskraft som utnyttjas å det värsta, liksom naturen.

Korkat.

Pengarna i Panama är den senaste ekonomiska skandalen. Tjuvar och rövare!
Överklassens folk tror att de betar ensamma i sin hage, med egna lagar. Deras anti-sociala beteende behöver avslöjas och nedmonteras.

Är du ny-rik så är frestelsen stor att följa dessa usla herdar, eller hur?

"Busy doing nothing"... utom att placera pengar.

Digitalt mynt.


JAG HAR KOMMIT FÖR ATT NI SKALL HA LIV, OCH LIV I ÖVERFLÖD.

Jesus är fantastisk. Han moraliserar inte, luras inte, lockar inte.. bara fokuserar.
På det han har kommit för.

Mitt ibland oss än idag gör han Under - frälser människor från rännstenen och kommer med närvaro till tomma själar. Vin blir till vatten i ett nyktert liv.

Jesus Undervisar än idag. När jag läser min Bibel blir jag alltid berörd, på flera sätt, och livet får fäste igen.

Mitt ibland oss ger Jesus Upplevelser. Jag testar att låta Guds Heliga Ande göra mig frimodig att möta dem jag inte känner.
Och just nu leder Han mig till gröna ängar där jag finner ro... bland fåren och de små tjurarna..

Det fjärde U:et är det uppdrag Jesus ger oss alla. Fokusera på Guds vilja, i almanackan, ekonomin, matvanor och sysselsättning. Med orubbliga steg...

Korsväg in i evigheten...


Det jag har funnit, efter många år tillsammans med vår Herre, är den korsmärkta vägen, där jag måste acceptera livets motgångar och mörker.. för att komma igenom, ut där livets vatten flyter lugnare.

Meningen med den stund som inne är, blir då att se till mina egna behov och mätta dem, och sedan möta andra och försöka tillgodose deras behov.

Av kärlek.

Eller som pastorn sa i sin sorg efter den döda hustrun:

- Många frågade mig hur jag mådde, de lyssnade 1 minut, sedan började de prata om sig själva...
Jag som så innerligt behövde tröst och att bli lyssnad på, fick själv försöka lyssna fast jag inte orkade...

Fokusera rätt.

Evighetens fokus är LIV. Liv övernog! Liv i alla dess former!
Utan sorg och smärta, liv utan begränsningar av ondska. Jesus ger liv bortom tid och rum.

Evighet utan veckodagar och årstider. En tidlös tid.

I en gemenskap där flocken har hittat sin herde igen och sin beteshage.
Där Gud är allt i alla.

Vår uppståndne flock-ledare.


Och på tal om flock - visste du att Svenska kyrkan är Sveriges klart största frivilligorganisation?!

* 63,2 % är medlemmar i Svenska kyrkan,
* 31 % är med i Riksidrottsförbundet,
* 14% är medlemmar i LO.

Hur i all sin dar kan vi då vara så djupt sekulariserade, när så många är medlemmar?

Hur är det möjligt att så höga medlemssiffror ändå skapar en sekulär kultur, som inte kan se kristen tro som något skyddsvärt då trossyskon förföljs och plågas?

Någonstans sitter det några stora korkar på tvären...

Sekulär kultur?


HERREN ÄR MIN HERDE, MIG SKALL INGET FATTAS... Psaltaren 23.

Detta är fortfarande ord som håller att leva på, och dö med, tills uppståndelsen låter oss se de grönaste ängar, det stillaste vatten, de snällaste tjurarna och mildaste fåren...

Nu vill jag gå med orubbliga steg mot mötet med försäkringskassan, sjukvården, ukulelegruppen, de asylsökanden, barnbarnen och kyrkan.

Och när jag snubblar har jag lärt mig att FOKUSERA OM.
För att nå målet.

Fokuserar om, trots brusten blick.


Käre himmelske Far,
- förlåt oss när vi förnekar den flock vi tillhör.
- förlåt oss när vi låter individualismen bli vår nya religion.
- förlåt oss när vi tror att de stora tjurarna är våra herdar.

Jesus Kristus, 
- tack för att Du just nu är mäktig att göra Under i vårt liv.
- tack att Du ständigt Undervisar oss om kärlekens grindar och staket.
- tack att Du ger oss liv, inte moralismer.

Amen.

Och i de orubbliga stegen mot Jerusalem mötte han det största motståndet - och den största uppgiften.
Måtte vi alla våga gå den vägen.
Inte för att vi kan, utan för att för Gud är allting möjligt.

Herderliga helsningar, ko-m-minister

Helene Sture Herdefelt, kyrk-o-herdens med-hjälpare,

- som fotograferade påsken i bokhyllan,
- och som delade några teckningar från "tecken-rörelse"- terapin. Återkommer om det!.

Fårhund, med snigel på nosen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar