Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 14 november 2015

JILLS VERANDA: SEINABO - En muslim sjunger gospel


Seinabo Sey sjunger strax.


Jag tänkte berätta något fint, men tvärnitade:

Idag vaknade vi alla upp till de brutala nyheterna:

- Terrordåd i Paris, 129 döda... 352 skadade... Samordnat attentat vid en fotbollsstadion (Frankrike - Tyskland), vid en rockkonsert och vilt skjutande på cafeér... Självmordsbombare från IS...

Nu gäller det mobilisera all tro vi har på "det Goda" och att inte bli rädda.
Vi får inte tappa friheten och skrattet, då förlorar vi hoppet.

- Var kloka som ormar, säger Jesus. Var inte rädda.

JAG SÄGER TILL ER SOM ÄR MINA VÄNNER;

- LÅT ER INTE SKRÄMMAS AV DEM SOM KAN DÖDA KROPPEN,
MEN SEDAN INTE KAN GÖRA MER...
                                                   Lukas kap 12:4

Vad händer i Paris??


Eller som Lisa Syrén sa på "Ring så spelar vi" kl nio i morse:

- Vi måste få fokusera på vardagen, på det som är bra och roligt. Ingen orkar med ett konstant nyhetsflöde.

Ja, så är det.
Mitt i sorgen, analyserna och den politiska kampen måste vi få slappna av och våga andas igen.

Med detta som utgångspunkt vill jag nu skriva om Jills Veranda - programmet där vår countrystjärna bjuder in svenska artister till Nashville.

Kristen countrymusik.


Första avsnittet sändes här om dagen och Jill hade bjudit in Seinabo Sey, en kraftfull ung kvinna, född i Gambia och uppvuxen i Halmstad.

Hennes familj är muslimer till sin börd.

- Är du troende? frågar Jill, som vet att hela den amerikanska södern är präglad av kristendomen, liksom countrymusiken.

- Nej, religionen har inte fastnat, svarade Seinabo, jag är själv inte troende, även om min pappa fostrades i en strikt muslimsk miljö. Men han flydde.
Om man är "hard-core"-muslim får man inte hålla på med musik, förklarade hon.

Seinabo fortsätter:

- Det intressanta med kristendomen är att de kan vara superkristna men fortfarande sjunga och spela, vilket man inte får göra i islam.

Kristen sjunger, muslim inte...


Här måste jag tänka.

Själva kristendomen är ju Glädje i sin kärna - glädje över att Jesus tvättat bort våra synder (Oh, happy day!) och besegrat döden på korset.

Detta har i alla tider fött "en ny sång" i hjärtat. En kristen människa sjunger liksom alltid!

HAN LADE I MIN MUN EN NY SÅNG!

Så jublar David i Psaltaren över Guds befrielse.
Därför är det intressant att höra av en muslim att man inte får sjunga inom islam.
Det ingår inte.

Nej, jag vet. Det finns inte så mycket att jubla över. Jag har läst Koranen och sökt intensivt efter ordet "glädje" men inte funnit det.

Söker glädjen.


Seinabo Sey hade flera saker hon ville uppleva i Nashville.

- Spela banjo, pröva på Gospel och ta reda på varför  Billy Joe Shaver sjunger:

IF YOU DON'T LOVE JESUS, GO TO HELL!

- Är det ironiskt eller på allvar?
- Och jag vill veta om gospel är religiöst, det känns som det, men jag är inte säker, sa hon.

Programmet skulle strax ta med oss till ett möte med den kontroversielle artisten.
Men först;

- Det är söndag.. och vi ska besöka en kyrka där du ska få sjunga gospel! sa Jill.

Söndagsgudstjänst i Nashville.


Kristen tro är inte "en annan islam".
Och islam är inte "en annan kristendom." Skillnaderna är alltför stora.

Jag tycker Seinabo var modig! Hon vågar möta det som hon är fostrad till att betrakta som orent.

- Jag är livrädd, sa hon när hon gick in i kyrkan, och nervös!

Hon möttes av idel värme och kramar. Kören övade med henne på ett inbjudande sätt och pastorn välkomnade henne med glada applåder.

OH HAPPY DAY!
WHEN JESUS WASHED MY SINS AWAY...

Varmt mottagande i kyrkan.


- Gospel är inte en musikstil eller ett "sound" sa pastorn. Det är mer än en teknik.
Om jag saknar hjärtat i sången, då är det svårt att sjunga.

- Vi lever det vi sjunger. Det är viktigt att ha förtröstan till Gud, så han kan leda, sa den andre pastorn.

Ja, tänker jag, själva ordet Gospel betyder ju  "Evangelium" - så hur skulle man kunna sjunga gospel utan att sjunga ut evangeliets budskap?! Det går ju inte!

Gospel är själens insida.


I våras hade vi en härlig gospelgudstjänst i Listerkyrkan. Flera muslimer från flyktingboendet var där och vi gladdes åt gemenskapen.
Men de klappade inte med i takten.

- It's not respect to Allah... sa en av dem.
Det är respektlöst mot Allah.

- And don't dance!
Och dansa inte. Så gör man inte inför Allah.

Det blev en viktig erfarenhet för oss båda. Mina muslimska vänners allvarliga underkastelse i sin tro stod i skarp kontrast till den glädje vi har funnit i Jesus Kristus.

Praise the Lord!


Jag gladde mig åt Seinabos varma mottagande i gudstjänsten i Nashville.

Men hur var det nu med den hårda sångtiteln "If you don't love Jesus, go to hell"?

- Det är helt okej att vara för något, sa Seinabo, men inte emot.

En sådan hård fundamentalism är främmande för mig också.
Vad menade Billy Joe Shaver?

Billy Joe Shaver.


Billy Joe Shaver tillhör "outlow countryn" - de som har en ruffig bakgrund och inte väjer för att beskriva de svåra händelserna i livet.

Han är fullständigt uppriktig och det gör honom kontroversiell. Han bryr sig inte ett spår om vad folk tycker.
Därför är han hyllad.

- Man vet aldrig vilket monster han skall dra upp ur sin hatt, sa en musikerkännare i programmet.

Från Eiffeltornet.


Billy Joe Shaver var en bråkstake, drack alkohol och använde droger - tills han en kväll mötte Jesus, som satt på sängkanten.

Efter att ha blivit frälst - pånyttfödd - ändrade han sitt liv och lämnade drogerna bakom sig.

Nu hade Jill bjudit honom och hans gitarrist på middag...

Jag uppfattade honom som att han sjöng om sig själv, precis som Doug Seegers.
Texten är en beskrivning av den känsla som infinner sig när man möter Guds totala kärlek.

Vad är då mina egna taffliga försök att vara perfekt, när jag bara ändå misslyckas gång på gång, och till slut drar mig själv allt närmare helvetet...

Evangelium, det glada budskapet.


Alltså, om jag inte älskar Jesus - utan fortsätter med droger och destruktivt leverne - då hamnar jag ju i helvetet...

IF YOU DON'T LOVE JESUS, GO TO HELL.
   TAKE YOUR ROTTEN RAGS OF RIGHTEOUSNESS
      AND STUFF THEM UP YOURSELF

BETTER PUT ASIDE YOUR WICKED WAYS...


- Hur går det då för mig? sa Seinabo under lugg, som hon inte hade...
- Don't worry! sa Billy.

Det ingår inte att döma andra. Men det egna dåliga exemplet har något viktigt att säga.
Liksom den fantastiska omvändelsen!
Det går inte att frälsa sig själv till himmelen.

Jesus, vill du öppna... ?


Nu tränger sig nyheterna på igen från Paris.

Ingen "krigar". Alla försvarar den fred de själva definierar.
Likväl känns det som att det tredje världskriget sakta har börjat...

Det som möter självmordsbombarna "på andra sidan" är ingen himmel.
Det är blod, det som de själva spillt...

Jesus, ditt försoningsblod är det enda blod vi behöver!

Guds beskydd över Paris.


Tack Jill för ditt fina program från din veranda i Nashville.
Och Gud välsigne dig, Seinabo, att våga ta nästa steg och välkomna Guds kärlek in i ditt hjärta.
Vi behöver dig.

Sjung-glada hälsningar i en mörk värld,
Helene F Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar