Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 juni 2015

STUDENTFEST Breaking the Law INTE BOSKAP!

Studentfest.


- Sjung om studentens lyckliga da'r! Låtom oss fröjdas i ungdomens vår!

Ja, det har sjungits och skrålats överallt. Från min balkong såg jag frihetsglada gymnasister med vita studentmössor.

Lövade traktorflak passerade, fullastade med kreatur, nej vad säger jag, med glada ungdomar.

Men det lät som kreatur...

Inte kreatur! Badsälar.


Jag minns hur snabbt frihetskänslan förbyttes till oväntad osäkerhet.
Men, vad ska man nu göra om dagarna?

Skolan hade ju gett livet dess inramning och trygghet, även om det stundom kändes som en alltför kravfylld plåga.

- Än klappar hjärtan med friska taaaag, och den ljusnande framtid är vååår!

Det var ju det man upptäckte.
Att framtiden var där. Med alla nya beslut som skulle fattas.

Och ljuset mörknade snart när arbetsmarkanden gjorde sig påmind... liksom svårigheten att komma in på vidareutbildningar - om man nu orkade det.
Eller omöjligheten att resa ut i världen, eftersom man inte hade några pengar...

Exotiskt.


FÖR ÖVRIGT ÄR ATT SÄGA:

- LÅT VARNA DIG! INGEN ÄNDE ÄR PÅ DET MYCKNA BOKSKRIVANDET,
OCH MYCKET STUDERANDE GÖR KROPPEN TRÖTT.
                                                            Predikaren kap 12:12.

Jag var lyckligt lottad som fick plocka gurkor på Svanebäcks Driveri i Viken... och sedan kom in på Glimåkra folkhögskola.

Och lyckan har stått mig bi.

Men nu vill jag dela ett färskt ögonblick från förra helgen, då jag fick glädjen att fira en nybakad student.

Vi har både den kristna tron och musikintresset gemensamt - dock inte hårdrock - så jag skrev en visa i utbildningssyfte...

Party!


Var så goda: Judas Priest's BREAKING THE LAW med ny lyrik av undertecknad, framförd på hårdrockspimpade ukulele samt iklädda svarta peruker.

Det envisa riffet har bitit sig fast. Det är det jag kör runt, runt i texten.
A-moll, F och G...


VAD SKA NI NU GÖRA NÄR SKOLAN
ÄNTLIGEN ÄR ÖVER, FÖR ER DEL?

SKA NI SOVA BORT HELA SOMMAR'N?
VARA SLÖA, LATA OCH SLAPPA?

      //: BREAKING THE LAW ://

Breaking the Law? Inte.


INTE SKA NI BRYTA MOT REGLER
SVÄRA, SUPA, SLÅSS PÅ RUNDELLA!

NEJ, JAG TROR NI TAR FRAM GITARREN
DRAR ETT RIFF, OCH GÅR HELLRE TILL STRANDEN!

        //: BREAKING THE WAWES !  ://



ALLA DE TALANGER NI HAR FÅTT
LÅT DEM BLOMMA TAKTFAST OCH CHARMIGT.

MEN OM STRÄNGAR BRISTER SÅ MINNS DÅ:
HELLRE SATSA ÄN ALDRIG ATT VÅGA!

        //: BREAKING THE STRING !  ://



NI STUDENTER HYLLAS ORDENTLIGT
MED MIN HÅRDROCKSVISA PÅ "UCKE",

MÅNGA PRÄSTER FÅR ER VÄLSIGNA
SÄRSKILT ALLA DE RUNT OMKRING ER!

      //:  BLESSING THE BOYS !  ://

Trestjärnigt!


Så gjorde vi det - när partytältets jubel hade lagt sig - vi välsignade de nyblivna studenterna genom att bilda en stor länk med armar, som nådde fram till grabbarna.

- Herren välsigne er och bevare er...

Småbarnen badade i poolen.
Det grillade köttet var åtnjutet liksom alla goda pajer och sallader.
Storfamiljen från Syrien och Eritrea växer samman allt mer med oss.

Ja, vi är rikt välsignade! Med varandra! Och Guds kärlek.

Barnasinne och barnaskap!


Nej, inte ska vi bryta mot lagen, Breaking the Law.

Eller finns det tillfällen när det är nödvändigt?

Jag tänker på de asylboenden i Fur, som nu tvingas flytta p g a mänsko-ovänliga regler.

- Det är mycket tragiskt, säger Anders Nordin på Stimulans Invest (!) som driver boendet i Fur.
Anledningen är att avtalet med Migrationsverket går ut på torsdag.

Men det visste ni väl??

130 personer måste nu splittras och transporteras till Sveg och Östersund...
Hoppas de får åka dit i en rolig studentvagn...

- Men om domen kommer redan i morgon så öppnar vi boendet direkt igen.
Men då blir det andra flyktingar som kommer hit.

Och Fur-bygdens underbara människor, som byggt upp relationer och skapat kontakter, får se sitt verk brytas ned.

Det är människor det handlar om! Inte boskap!

Boskapsgroda.


Pressansvarig på Migrationsverket, Johanna Uhr, beklagar också det inträffade.

- Det är ju inte bra för individerna. Men våra regler är sådana. Hela upphandling 7 har överklagats, och ärendet ligger nu hos Förvaltingsrätten.

Om reglerna är dåliga - ändra dem då!
Bryt inte sönder den mänskliga gemenskapen en gång till. Flyktingarna är tillräckligt traumatiserade ändå.

Den ljusnande framtiden kom verkligen av sig.

Här skulle man vilja gå in och bryta reglerna....

Det är mycket som är smutsigt...


Det är mycket orättvisa i världen. Det enda vi kan göra är att försöka visa varandra medmänsklig kärlek, så länge vi har varandra.

Eller, med de tuffa orden från Predikaren igen, där vi hör kung Salomo tala:

YTTERLIGARE SÅG JAG UNDER SOLEN ATT PÅ DOMARSÄTET RÅDDE ORÄTTFÄRDIGHET.

DÅ SADE JAG I MITT HJÄRTA:

- BÅDE DEN ORÄTTFÄRDIGE OCH DEN RÄTTFÄRDIGE SKALL GUD DÖMA,
TY VARJE FÖRETAG OCH ALLT VAD MAN GÖR HAR SIN TID HOS HONOM.


JAG SADE I MITT HJÄRTA:

- FÖR MÄNNISKORNAS SKULL SKER DETTA, FÖR ATT GUD MÅ PRÖVA DEM, 
OCH FÖR ATT DE SJÄLVA MÅ INSE ATT DE ÄR SOM BOSKAP...

Jaha... då hade jag rätt i alla fall...
Det var inte roligt.

Ledsen smiley.


TY DET GÅR MÄNNISKORS BARN SOM DET GÅR BOSKAPEN, DEM ALLA GÅR DET LIKA.

SOM BOSKAPEN DÖR, SÅ DÖR OCKSÅ DE.
SAMMA SLAGS ANDE HAR DE OCKSÅ!

ALLA GÅR DE MOT SAMMA MÅL.

ALLA HAR DE KOMMIT TILL AV STOFT.
VEM KAN VETA OM MÄNNISKORNAS ANDE ATT DEN STIGER UPPÅT?
OCH OM BOSKAPENS ANDE ATT DEN VAR NED UNDER JORDEN?


OCH JAG INSÅG ATT INGENTING ÄR BÄTTRE FÖR MÄNNISKAN ÄN ATT HON ÄR GLAD UNDER SITT ARBETE,
TY DETTA ÄR DEN DEL HON FÅR.
                                                  Predikaren kap 3:16-22.


Delar glädjen.


Jaha.... då hade studentsången också rätt, i alla fall!
Så roligt.

- Sjung om studentens lyckliga da'r, låtom oss fröööjdas...!!

Vi delar musiken, flaggan, grillen och poolen.
Vi delar festen, sorgen, hoppet och bedrövelserna, och skapar idag gårdagens morgondag, med glädje.

Delar flaggan.


Lagriktiga hälsningar, med lätt civil olydnad, från en urgammal kreaturs-student, fortfarande sångarglad,

Helene Sture Kofelt,

- inte Judas Priest, men väl Jesus Christ Priest!

Mu!

JP på Sweden Rock.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar