UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 20 juni 2015

SMÅGRODOR o RAMADAN


Klassisk midsommarbukett.


Hur har en fransk militärmarsch kunnat bli midsommarens populäraste danslek?
Är det sommaren vi tror på i kyrkan?
Och hur ska muslimerna i Kiruna överleva Ramadan?

Det underbara nordiska midsommarljuset gör att det finns gott om tid att klura på svåra frågor.

Här nere i söder är natten bara fyra timmar lång.
I norr är det midsommarsol dygnet runt...

Lustiga grodor.


... och det är en svår kombination om man är troende muslim som vill gå in i den muslimska fastan, och överleva.
Muhammed skapade denna tradition i Saudiarabien, där dag och natt är ungefär lika långa året runt.

Något måste göras. En förändring måste till. Tidtabellen ändras.

I Mellanöstern är det inte lika svårt att avstå mat och dryck under dygnets ljusa timmar, när nattens timmar erbjuder lika lång tid att äta under.

Skåne kl 23.


Jag ska dela några tankar från en butiksägare i Karlskrona och vad några muslimska vänner säger om detta.

Det handlar alltså om att avstå mat och dryck i solidaritet med de fattiga, och att fördjupa sin Koranläsning och gudstro.

Men under ramadan ökar konsumtionen av mat, och även försäljningssiffrorna ökar i butiken, säger Sadiq.

- Röda linser, ris, saft, olja och annat som ger snabb energi ökar, liksom vinbladsdolmar och dadlar. Vi räknar med att sälja dtygt 30% mer än under en vanlig månad, säger butiksägaren.

Jag förstår inte.
Vad är det då som man avstår i från? Vari består fastan?

Stångresning på gång.


En god vän förklarar:

- Det inre är lika viktig som det yttre. Tungans fasta, i form av vad man säger, är lika viktig! Vi blir medvetna om att avstå från dåliga uttryck, fula ord och negativa rykten.

Det är bra. Det behöver vi alla påminna oss om.
Men hur går det när man är hungrig?

Jag kan bara tala för mig själv och erkänna hur dåligt humör jag har när blodsockret sjunker och jag inte fått äta på fyra timmar... Det är inga snälla tankar jag tänker då!

Snälla människor.


En annan muslimsk vän fyller i:

- Det är inte så svårt att avstå från att dricka vatten här i Sverige, det är ju så kallt...

Själva ordet Ramadan var från början namnet på årets nionde månad, som kännetecknades av torka och svält.
Ordet härstammar ifrån det semitiska ordet för "stark hetta".

... det är mycket svårare i Syrien där värmen är så mycket större. Men å andra sidan är dagen kortare...

Ja, det gäller att inte ta världsliga ting för givet!

Vilken resning! Tar inget för givet.


Men jag förstår ändå inte hur det är möjligt att sköta ett jobb här utan att äta eller dricka.
Jag skulle inte vilja möta en bussförare, läkare eller kassörska som inte har ätit eller druckit på hela dagen!

- Det gör du inte heller, sa en sekulariserad muslim som lämnat det gamla livet bakom sig. De ligger och sover hela dagarna... och äter sig proppmätta på nätterna och förstör sin hälsa.

Nu började samtalet hetta till och grodorna runt midsommarstången gömde sig.

- Ramadan förstör magen, sa han, matsmältningsmedikament ökar... för att hela kroppen kommer i olag.

Under natten renas kroppens stora organ, och om man äter då, störs den processen.
Förbränningen kommer i otakt och det ökar risken för övervikt.

Och tidningen rapporterar att i en del länder utfärdas en varning om risken att äta för mycket sötsaker efter solnedgången.
Det ställer till problem är insulinnivåerna skjuter i höjden.

Även användandet av elektricitet ökar, eftersom man lagar mat under natten och behöver ha lampor tända.
Det är en bakvänd återhållsamhet.

Roskrans för herrar. Vackert.


Jag fortsatte lyssna till samtalet mellan mina vänner.

Den trofasta fundamentalisten sa:
- Vi utvecklar tålamod och ökar vårt medvetande om hur andra har det, och vad Gud kräver av oss.

Den sekulariserade muslimen sa:
- Men ramadan fungerar inte här i Norden, bara i Saudiarabien, låt den stanna där så får vi leva ett modernt liv här och nu!

- Nej, i Kiruna har shejkerna gett tillåtelse till att följa Mekkas tidtabell för ljus och mörker.

ÄT OCH DRICK TILL DESS ATT EN VIT TRÅD I DAGBRÄCKNINGEN TYDLIGT SKILJER SIG FRÅN EN SVART.
IAKTTAG SEDAN FULLSTÄNDIG FASTA TILLS NATTENS INTRÄNGANDE.

- Men ni måste följa Koranens ord till punkt och pricka! Om ni ändrar en regel, varför inte ändra alltihop och modernisera religionen, sa den sekulariserade och gick. Detta har ingenting med Gud att göra.

Den troende suckade och sa:
- Min tro prövas ännu hårdare här där natten bara är fyra timmar.

Grodorna kväkte, och jag tyckte mig höra marschmusik i bakgrunden.

Ibland möts inte perspektiven.

"Jag tror, jag tror på sommaren!" Inte.

Tror inte på plåtgrodor.


Vi förflyttar oss till Napoleonkrigen och till fiendskapen mellan britter och fransmän.
Grannar har alltid retat varandra och så gjorde engelsmännen med de grod-ätande fransmännen.

- Frog! lär ha varit ett öknamn på fransoserna.

Den taktfasta marschen hade följande strof:

- Au pais camerades, au pais camerades!

I steg/ i takt kamrater!
Men engelsmännen bytte ut ordet till groda istället...
Så långt är jag med.

Men hur i all sin dag hamnade denna retsamma militärsång i Sverige?
Och hur kunde frog-visan bli en danslek runt vår svenska midsommarstång?

Hur kom du hit?


Och ännu värre, vem hittade på vers 2 - om grisen??

- Båd' öron och svansar hava de...

Jag vågade knappt sjunga om detta djur, medveten om att min sjalbeslöjade fina vän var med i skuttandet...
Det går väl an att sjunga om grodor, men inte om grisar när man är muslim - och absolut inte under Ramadan!

Nu krockade perspektiven i 190 vill jag lova!

"Jag tror, jag tror på..." sommarens alla djur. Inte.

Åt inte vi upp dig i julas?


Vi kristna har det inte så lätt vi heller.

Fastan före påsk sköter vi visserligen på ett helt annat sätt - dagtid - och fokuserar inte alltid avståendet på mat, utan lika ofta på att undvika sitta här vid datorn... eller låta bli att titta på TV.
Som exempel.
Och ge tiden till bön och Bibelläsning istället.

I midsommartid är det ännu svårare att få till det här med bön och Bibelläsning.
Kyrkornas gudstjänster fylls med Evert Taube-musik och Astrid Lindgren-låtar.

Borta är psalmer om Jesus Kristus. Texter om lag och evangelium undvikes till förmån för milda Psaltarpsalmer om naturen.

Predikan byts ut mot kåserier.

Naturens skönhet.


Bagaren äter inte sina egna bullar.
Degen är utan jäst.
Brödet blir inte gräddat och ingenting mättar en hungrig själ.

Det är också en mycket bakvänd "ramadan"... att i själva kyrkan möta sekularisering istället för trosviss förkunnelse om vad Jesus betyder för oss.

För säkerhets skull frågade jag några vana kyrkbesökare om vad de tyckte om musiken i gudstjänsten.

- Mycket trevligt! Verkligen mycket bra!

Och Stig Ohlins trosbekännelse sjöngs högre än alla sommarpsalmer tillsammans:

"Jag tror, jag trooor på sommareeen!"
Detta tycks vara kyrkans Credo. Det har krympt. Skaparen är utbytt mot skapelsen.

Förr kallades det avgudadyrkan, men idag går allt bra, bara folk kommer till kyrkan.

Kristus på korset darrade till lite.
Grodorna var tysta.
Jag gick hem.

Credo.


Kanske ska jag bli troende muslim istället?
Där finns ett allvar som jag kan uppskatta. En seriös inställning till sin tro

Perspektiven är mycket förvirrade. Omkastade.

Men jag vågar inte bosätta mig i Kiruna ifall shejken ändrar sig... Möjligen kan jag smyga in i en kyrka, äta en liten groda så jag inte svälter ihjäl, och spela en militärmarsch på orgeln, i valstakt.

Det är ju ändå sommar.

Sommartro.


Jag tror att jag ätit sur grädde till sillen...

Och ingen vågade tala om för våra muslimska vänner att vi just dansat runt en fallos-symbol med två ringar... och där girlanderna bildade två trekanter...

Fastan gäller även sexualiteten under dygnets ljusa timmar!

Fy vad vi har krånglat till det.

Kranslösa hälsningar från
Helene F Surefelt, vintertroende.

I bön för vår älskade kyrka.

- Små sillarna, små sillarna är lustiga att se...

Hjälp! En trekant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar