UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 19 maj 2015

MASK I ANSIKTET - Gunilla von Werder på Krapperups slott

"Larva-mask".


Om du inte betalar TV-licens riskerar du att få en "snigel på ögat" varnade de för förr.
Nu ska jag skriva om att få en "mask i ansiktet"...

Vi talar ofta om att vi ska släppa "våra masker" och vara oss själva.
Inte dölja vem vi är.

Men det finns en motsatt rörelse. Eller fanns. På medeltiden.
Då masken för ansiktet gav frihet och demokrati.

Följ med på en pilgrims-cykeltur genom rapsfälten till Krapperups slott på Kullahalvön.
Du ska få möta en modern mask-makerska vid namn Gunilla von Werder.

Cyklar på Kullahalvön.


Den enda "mask" jag hade för ansiktet var min solskärm och cykelhjälm, som dolde min identitet.
Bedövad av rapsen gula doft svängde jag in på Krapperups slott för att ta en paus.

Café och hantverksbodar var öppna och jag gick in, utan att veta vad som skulle möta mig.

På ett ögonblick var jag tillbaka till medeltiden...
Musik av Hildegard av Bingen strömmade emot mig, liksom dessa märkliga masker på väggarna.

Krapperups kyrkoväg.


Gunilla von Werder log välkomnande mot mig.

Denna skickliga hantverkare arbetar med den antika teknik som utvecklades i Kina på 600-talet, och som kom till Europa på 1500-talet. Det är formpressad laminat av lump-papper.

Efter tolv år i Florens har Gunilla von Werder flyttat hem till Sverige igen, till Kullabygden.

Men.
Vem vill ha en mask framför ansiktet?

Gunilla von Werder.


Men efter hennes berättelse hade jag ändrat uppfattning.

Masker har använts i riter inom de flesta kulturer.

I Venedig blev de mode-accessoarer, och i Sverige blev dessa modemasker populära på 1700-talet, främst vid de exklusiva maskeradbalerna i de högre ståndens kretsar.

Jag beskådade dessa konstverk, stående i Krapperups slotts före detta ko-stallar... och kände mig som ett fäkreatur av okunnighet.

Adel, präster, borgare och bönder.

Jag ville inte säga vem jag var.

Vem är jag?


Kvickt lärde jag mig att dessa masker hade olika syften.

Vissa modeller ansågs göra bäraren både vacker och intressant.

Masken gav bäraren även en anonymitet, som kunde underlätta samtal mellan personer från olika samhällsklasser.

Jag associerade till de vita konfirmandkåpor som ungdomarna bär vid sin konfirmation - ett sätt att utjämna skillnader och visa att vi alla har samma värde.

Elevarbeten.


Men att vara anonym bakom en mask kunde naturligtvis locka till dåligt uppförande...

Det var fler som besökte prostituerade, begick brott, medverkade i orgier eller spelade hasardspel.

I en broschyr läste jag att "detta ansåg den venetianska myndigheten vara en samhällsfara, och förbjöd bärandet av masker på offentliga platser, under vissa perioder."

Narr "Comico". Modell: Peter Wahlbeck.


Paradoxalt nog fanns även lagar som krävde mask, t ex för dem som deltog i karnevaler eller för kvinnor som ville gå på teatern...

År 1776 var denna "Larva-mask" rent av obligatorisk för den kvinnliga publiken vid vissa vågade teaterföreställningar, eftersom anonymiteten ansågs rädda deras heder.

Men, männens "heder" kräver aldrig någonting...

?? !!

Utställningslokalen.


Den svarta masken var också för kvinnan ett tecken på att hon var ogift.

När hon gifte sig, fick hon ta av den och visa sitt ansikte. Då var det inte så farligt längre eftersom hon tillhörde en man...

Det finns en porträttsamling i Krapperups slott, där högre-ståndsdamer gärna låtit sig avmålas med den svarta masken i handen, ett tecken på den tidens frihet.

Slottsfrun var den som var förebild.
Inför denna nytillverkade mask har journalisten Alexandra Pascalidou suttit modell:

Ogift.


En annan mycket intressant funktion var maskens bärande i politiska sammanhang.

Det lär ha funnits lagar som påbjöd mask just vid dessa politiska debatter!
Det gav personligt skydd då man framförde djärva politiska åsikter.

Masken skyddade även sakfrågan...

Nu fick jag mycket att tänka på.

Demokratin i Sverige lider just nu under ett farligt förtryck, där man har bestämt att en viss fråga inte får debatteras.
I de senaste partipolitiska mätningarna går regerande S nedåt, medan SD ökar igen.

Ingen är förvånad.
Eftersom vår känsla för det fria ordet kräver att Allt ska kunna sägas, även det som är obekvämt.

Våra syriska vänner är inte imponerade över att vi tillåter mobbing av vissa, men inte av andra.
Det påminner dem lite om det som de flyr ifrån.

Se rapsens skönhet!


Så, nu önskar jag att alla partiledare ska få varsin Larva-mask - där den stora näsöppningen dessutom förvränger rösten något - för att våga tala ut i frågan om invandring och integration.

Alternativet är att annars låna varsin heltäckande svart klädnad som bara visar ögonen, alltså motsatsen till masken, för att komma ifrån partipolitiken och istället lyfta fram sakfrågan.

Eller hur?

En annan sidofråga:
Varför är svenska flaggan gul och blå?

Kan Sverige visa vägen?


Vi lämnar politiken och går in i religionen.

Gunilla berättade nämligen att masken under medeltiden kunde användas av präster i (katolska) kyrkan för att ge dem lite frihet... och möjlighet till att leva ett "vanligt liv".

Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag nog behöver en sådan mask...

Att leva ett vanligt liv är mycket vackert.
Grattis till dig som gör det. Var rädd om ditt liv. Det privata är dyrbart.

Det är inte lätt att vara offentlig person och vilja ta en glass, gå på puben eller gå ut och dansa, när man är igenkänd såsom "dop-prästen / vigsel-prästen / begravnings-prästen " med åtsittande åsikter vad en sådan person ska göra, eller inte ska göra.

Adel, präster, borgare och bönder.

Eller en urtids-mask?


Nej, jag är inte säker på att vi ska lägga av oss alla "masker".
Så länge vi inte tåler sanningen, så måste vi hitta ett annat sätt att kommunicera.

Sociala medier kan förstås vara ett modernt sätt att anonymt gömma sig och framföra sina åsikter.
Men utan egen moral och känsla för respekt skadar det mer...

Medeltidens maskbärande, frispråkiga personer stod ju på en estrad av något slag, och kunde konfronteras genast efter sitt uttalande.

Ibland var det bättre förr.

Privat, eller offentligt?


Jag cyklade tillbaka hem genom de gula rapsfälten, fylld av intryck och ännu mer bedövad av dess väldoft.

Öresund blänkte silvervitt i väster med den danska kusten svagt synlig.
Gulsparven drillade i snåren bland löktraven.

Den gamla banvallen var en gång dansk mark.
Öresund förenade Själland med Skåne, inte åtskilde. Vattenvägarna var mycket bättre än de obefintliga landvägarna.

Krigshjälmarna, som delvis dolde ansiktena en gång i tiden, var också ett skydd för att lättare kunna såra och döda när "den andre" är avpersonifierad...

Skåneflagg.


Oj, jag har glömt betala TV-avgiften... Aj aj.
Här kommer sniglarna krypande!

Vänta, posten kommer... Ett brev från Radiotjänst i Kiruna...
Bäst jag ringer direkt.

Bra. Nu slipper jag slemkryparna på ögat! Licensen är betald.

Men någon form av mask framför ansiktet vill jag nog ändå ha...

Maskerad. I snigelfart.


Fördolda hälsningar till adel, präster, borgare och bönder från
Helene "Sten Sture" Sturefelt,

- opolitisk bond-dotter i andra generationen, med avlägset kungablod i ådrorna sedan fem genrationer tillbaka (det har de flesta...) samt knäsvag  bärare av kyrkans ämbete, med en extra hälsning till Gunilla von Werder!

Besök hennes hemsida:

www.vonwerder.com

Tack för ett fint möte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar