Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 15 maj 2015

HIMMEL OCH HÖGHJULINGAR - Kristi Himmelsfärds Dag

Blicka uppåt.


- Varför står ni här och ser mot himmelen?

Har du testat det experimentet någon gång att i grupp stå och titta rakt upp i luften, och samtidigt kolla hur folk runt omkring reagerar?

Nyfikenheten är stor och inte många kan låta bli att snegla uppåt...
Men i det här fallet fanns det ingenting att se...
Det var bara en "rolig grej".

Tvärtom...


Kristi Himmelsfärds Dag är däremot ingen rolig grej.
Det är en av kristendomens fyra hörnstenar i Jesu liv på jorden:

- Korsfäst, Uppstånden, Himlafaren och den som skall Komma Tillbaka.

Uppståndelsen fick lärjungarna inte vara med att bevittna, bara konstatera efteråt.
Och nu har de varit tillsammans med den Uppståndne i mer än 40 dagar, och hans jordeliv är slut.

Det är lätt att tro att dessa elva män nu var fulla med kloka insikter efter tre år tillsammans med Jesus.
Men nej.

De hade fortfarande inte fattat att han inte var en mänsklig, jordisk kung...

Mellan himmel och jord.


- HERRE, ÄR TIDEN NU INNE DÅ DU SKALL UPPRÄTTA ISRAEL SOM KUNGARIKE?

JESUS SVARADE:

- DET ÄR INTE ER SAK ATT VETA VILKA TIDER OCH STUNDER FADERN HAR FASTSTÄLLT.

Det är Lukas som i ett brev skriver till den "ärade Theofilos" om vad som hände sedan.
Allt återberättat i Apostlagärningarna.

Lärjungarna tyckte säkert att det var en vackert vald plats där vid berget, att proklamera kungarikets återupprättande.

Men Jesus svarade undvikande.
Varken ja eller nej.

De hade fel fokus.
För snäva gränser. Både geografiskt och andligt.

Moln över Ryssberget.


Syftet var så väldigt mycket större:

MEN NI SKALL FÅ KRAFT NÄR DEN HELIGA ANDEN KOMMER ÖVER ER.

OCH NI SKALL VITTNA OM MIG...

... ÄNDA TILL JORDENS YTTERSTA GRÄNS.


De var inte samlade till ett möte då ministerposter eventuellt skulle delas ut.
Inte heller till ett avsked.

Snarare var det en höjdpunkt, i dubbel bemärkelse, en startpunkt för det verkligt viktiga.

- Berätta om mig! Förkunna Guds väldiga gärningar.

Berätta om hur jag har läkt och upprättat, förmanat och förlåtit.
Givit mitt liv och fått det åter.

Men inte i egen kraft.
Ni måste invänta Helig Ande. Sade Jesus.

Det är gott för dig och mig att påminna oss om detta.
Krysta inte fram din tro för någon.
Tvinga inte fram din bekännelse om Kristus.

Vänta tills den där varma närvaron fyller dig med frimodig glädje!

Inväntar Kraften.


JAG LYFTER ÖGAT MOT HIMMELEN
OCH KNÄPPER HOP MINA HÄNDER.

TILL DIG, O GUD, SOM ÄR BARNENS VÄN,
MIN HÅG OCH TANKE JAG VÄNDER.
                                                          Psalm 210.


Idag har jag cyklat över Ljungaviksbron i Sölvesborg, och hamnade först på en rolig lekplats för barnen, sedan i ett veterancykellopp!

Dessa höghjulingar knarrade och vinglade fram över asfalten, med anor från 1800-talet!

Barnasinnet var kvar hos många.

Norrmannen "Jan" med vikingahjälm och en "Vingel-Petter" (jo, det heter så på norska!) med trä-ekrar, hade mycket intressant att berätta om cykelns utveckling, från "spring-fordon" till dagens kedjedrivna velocipeder.

Jan med sin höghjuling.


Tjecker och tyskar var väl representerade i detta världsmästerlopp i vår lilla stad.

Gemenskapen rullade över språkgränserna. Mina arabisktalande vänner från Syrien hade aldrig sett något liknande...

- Kameler av stål...?
Nä, det trodde det inte. Jag bara skojar.


JAG ÄR SÅ GLAD ATT FÅ TACKA DIG
OCH GÄRNA VILL JAG DET GÖRA!

JAG VET DET VISST ATT DU SER TILL MIG,
OCH VAD JAG BER VILL DU HÖRA.

Veterancykel-race idag!


Det finns mycket vi inte förstår.
Ibland är vi historielösa både bakåt och framåt.

Vi glömmer gammal teknik och vi vet inget om morgondagens robotar, som kanske tar över allt vårt arbete...

- Kristi Himmelfärds Dag? Det är väl då man ska börja meta fisk? sa någon och gjorde ett förbjudet kast med sitt spö där på Ljungaviksbron...

Se upp!

Meta inte! Cykla. Mot himeln.



Solen gick i moln.
Inte bara på Listerlandet utan även i Galileen, och ett stort moln sänkte sig över den församlade skaran.

NÄR JESUS HADE SAGT DETTA, SÅG DE HUR HAN LYFTES UPP I HÖJDEN OCH ETT MOLN TOG HONOM UR DERAS ÅSYN.

Jag är tacksam att jag inte var med...
Det finns ögonvittnesskildringar som är så kolossalt speciella att ingen ändå skulle tro vad man berättade...

Kristi Himmelsfärd tillhör den kategorin.

Likväl så skedde detta inför deras ögon.
De var vakna, nyktra med utan förväntan på det som skedde.

Överraskade och överrumplade.

Överraskad av Kraften.


När vi var tonåringar spekulerade vi mycket om vad som fanns i det där molnet.

- Ett UFO!
- En rymdfarkost som tog honom ut i rymden.
- Änglar...

Ingen vet, mer än att han försvann.
Precis som flera av profeterna i Gamla Testamentet; Melkisedek och Elia.

Även Koranen berättar att Jesus togs upp till himlen, men Muhammed förnekade hans död och uppståndelse.
- Det slapp Jesus, sa min muslimske vän, och även han missar då hela försoningsgärningen...

Gemensamt har vi dock att vi väntar på att Jesus ska komma tillbaka.

Hur kommer Han?!


TACK FÖR ALLT GOTT DU MIG STÄNDIGT GER,
ATT KÄNNA, ÄLSKA OCH ÄGA.

TACK GODE FADER FÖR MYCKET MER
ÄN JAG KAN NÄMNA OCH SÄGA.


Så sluter vi cirkeln och lyfter ögat mot himmelen igen.

MEDAN DE SÅG MOT HIMMELEN, DIT HAN STEG UPP, STOD PLÖTSLIGT TVÅ MÄN I VITA KLÄDER BREDVID DEM.

- GALILLÉER, SADE DE, VARFÖR STÅR NI OCH SER MOT HIMMELEN?

DENNE JESUS SOM HAR BLIVIT UPPTAGEN FRÅN ER TILL HIMMELEN, SKALL KOMMA TILLBAKA JUST SÅ SOM NI HAR SETT HONOM FARA UPP...
                                Apostlagärningarna kapitel 1:1-11.


Landar. Kommer tillbaka!


Åter igen är änglarna, Guds budbärare, där.
Kanske är det desamma som vid graven där Jesus låg.
Men det viktiga är att dessa vita varelser nu ger uttolkningen av det som sker.

Och äntligen trillar polletten ned.
Nu får lärjungarna den sista pusselbiten.

Det handlar om Guds rike. Inte om ett landområde.
Naturligtvis måste Jesus återvända till den existens varifrån han en gång kom!

Och han lämnade en oerhörd kraftresurs till oss:
- Den Helige Ande.

Använder du den?

Osynlig. Schwoosch!


- Mormor, hur vet du att Gud finns?
- Jo, jag lever i den Kraften...

Den roliga slänggungan stannade.
Höghjulingscyklisterna kom i mål.
Och lärjungarna gick hem till Jerusalem.

Kvar är du och jag, som är mitt i maj månads långhelg.

I handen håller jag mitt porslinsöga, fortfarande höjt mot himmelen, och inväntar Jesu återkomst.

Fast då är jag på fel ställe.
Mina muslimska vänner säger att Jesus skall komma tillbaka i Damaskus.
Och då ska de vara där, såsom de första att välkomna honom!

Nåväl, då måste Assad-regimen, den Fria Syriska Armén samt Islamiska Staten IS se till att ha kommit överens om att sluta döda sitt folk - annars finns det inget Damaskus att komma tillbaka till för Jesus!!

Men annars är han välkommen att komma tillbaka till jorden här i Sölvesborg.
Vi har en fin kulle där det en gång stod ett torn...

Och käre Jesus, om Du kommer redan imorgon då kan du få se några riktigt fina Vingel-Petter-cyklar som du nog skulle tycka om!

Ut-märkt.


SÅ SKYDDA MIG MED DIN STARKA HAND
OCH FADER GOD, UTAN LIKE.

OCH LÅT MIG VÄXA FÖR LIVETS LAND
SOM ÄR DITT HIMMELSKA RIKE!


Högtflygande hälsningar från teolog-cyklisten
Helene Vingel-Sture Petterfelt,

- keltiskt kristen, med norska inslag...

Kolla in norrmannes hemsida om veterancyklar: Velosiped.no
Det rullar! Och jag flyger.

Flygar-hjälm för Sykelsture.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar