Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 28 mars 2015

ANDEN FÖDER TRONS SPRÅK

Bönehörnan i Fredrikskyrkan.


Jag skulle bara slinka in i kyrkan och tända ett ljus...

Men det var lunchmusik i den stora Fredrikskyrkan i Karlskrona och ett femtiotal personer var samlade.
I mittgången stod duktige prästen Luka Vestergaard och talade, lätt och ledigt, om att Anden kan ge oss en språk.

Kan det vara så?

Jag träffade en kvinna som sa:
- Jag har inga ord för tron. Jag kan inte tala i era konstiga termer som "Gud" och "Helig Ande". Det säger mig ingenting!

Nej, det förstår jag.

Alla språk kräver träning och användning, men framför allt att språket blir "givet".

Ge mig ord för min tro.


Denna vecka har vi firat Jesu moder Maria. Livet tändes i hennes kropp genom helig Ande.
Guds Ande är fortfarande verksam!

ALLA KÄLLOR SPRINGER FRAM I GLÄDJE
NÄR MARIA SJUNGER OM SIN HERRE! Psalm 481

- Samma Ande kan här och nu tända - kanske inte ett barn, men trons språk inom oss! sa prästen.
Detta språk blir som ett barn, som vi är vårdnadshavare för.

Så fint!

Havande med ett språk... för hur vi relaterar till livet. Och Gud.

Söderport i Kalmar.


Jag tänkte på kvinnan på puben igen.
- Det viktigaste måste väl vara trösten, sa hon.

Ja, på ett sätt kanske trons liv kan sammanfattas med detta vackra ord; Tröst.

Inte den tröst som slätar över och dunkar ryggen.
Utan den tröst som lyssnar och verkligen ser en.

Sådan är min Gud.

En lyssnande Gud. Seende.
En tröstande Gud som väntar till gråten gått över, en tröstande Gud som lever med oss när vi dör...

Och Gud mättar allas hunger - både den andliga och den fysiska.

En språkfråga?


Kan mitt och ditt språk bidraga till att mätta andras behov?

Uppmuntrande ord och djuplodande, som vågar möta våra existentiella behov.
Kan vårt språk dra in den hungrige till vårt bord?
- Välkommen, kom in en stund.

Diakonin i Karlskrona stadsförsamling blommar.
Tyvärr, höll jag på att skriva, för det borde inte vara så stora skriande behov ute i samhället.

O MARIA, LÄR MIG SJUNGA DINA SÅNGER.
LÄR MIG ÄLSKA HONOM SOM HAR VANDRAT
GENOM DÖD OCH GRAV TILL LJUSETS RIKE...


Ljusets rike.


Må kärlekens Ande leda dig att våga tala om dina existentiella behov, om människors värde och om Gud.

Ta "stor-orden" i din mun. Börja definiera dem.
Se vad du får fatt i.
Och sök det goda samtalet med någon som vandrat lite längre på Trons stig.

ALLA MINA KÄLLOR ÄR HOS JESUS
OCH DE SPRINGER FRAM I ANDENS GLÄDJE
NÄR JAG BÖJER MIG OCH PRISAR HERREN.... 

Upplyst ros.


Jag önskar dig en mörk och vacker kväll, i andan av Earth Hour.

Samt att du inte glömmer flytta fram klockan från 02 till 03 i natt - annars kommer du försent i morgon till kyrkan, middagar och kalas...

Lördagshälsningar från Blekingeresenären
Helene F Sturefelt, ständigt havande...

- som snart avger en rapport från punkulele-spelningen i Kalmar.

Guds hälsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar