Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 december 2014

GOD TYSTNAD, OCH FEG...


Masthuggets kyrka, Göteborg.


Det är så skönt att gå in i en kyrka - där är alldeles tyst.

Tystnaden är mättad med närvaro.
År och sekler av böner och lovsång.

Predikningar och trosbekännelser som lagt sig under valven och ligger där och finns...

Och under bänken kolapapper och syndaånger.

Ständigt denna tysta närvaro av människans uppriktiga jubel och förkrossade insikter.

Vem där?


I GUDS TYSTNAD FÅR JAG VARA
   ORDLÖS, STILLA, UTAN KRAV.

KLARA RYMDER, ÖPPNA DAGAR,
   HÄR EN STRAND VID NÅDENS HAV. Sv Ps 522.


I denna goda tystnad förnimmer jag också Guds närvaro.
Det är något mer, bortom doften av stearin och gammalt murbruk.

Det är Någon mer, bort altartavlans försök att avbilda det heliga...

Jag tar några djupa andetag och låter stillheten komma.
Stadens brus stannade utanför kyrkporten. Här kan jag slappna av, i enskildhet.

Värdesätt tystnaden.


I GUDS KÄRLEK VILL JAG VILA,
    VET MIG ÖNSKAD, ÄLSKAD, SEDD.

ÖVAR MIG I BARNETS TILLIT,
   PRÖVAR HÖJD OCH DJUP OCH BREDD.


Men människans spår måste städas bort.
Har du tänkt på när vaktmästaren egentligen dammsuger i kyrkan?
Det är ju alltid fint när man kommer!

Tidigt, tidigt.... eller sent.

Den andaktsfulla tystnaden får inte störas hur som helst.
Den är dyrbar. Själen får vila. Ja, hela kroppen.

Tyst ängla-närvaro.


I GUDS ANDE KAN JAG ANDAS
    BÖN GER LIV UR DÖD SOM SVAR.

ÖGONBLICKETS NÄRHET RYMMER
   ALLT SOM BLIR OCH ÄR OCH VAR.


Därför blir jag lika förtvivlad varje gång när oförståndiga människor fortsätter prata när de kommer in i kyrkan.

Respekten för det heliga är borta.
Att visa sig "vanlig" för den man har med sig är viktigare än att ändra beteeende - och tystna.

Då kan den andre tro att det är på riktigt... att man tar det på allvar... och det gör man ju... inte... man är ju inte religiös...
Suck.
Men tro inte att vi som tjänstgörande personal är så mycket bättre...
Nej, vi kan också tappa respekten för den andaktsfulla tystnaden, i iver att kolla att allt är förberett...

Tyst. Än så länge.


Förlåt att jag driver med vårt beteende i kyrkan, men de flesta har ju vett att vara lågmälda i biblioteket, i affären, i simhallen...

Som den gamle kyrkoherden sa:
- Kyrkan är väl ingen biosalong, heller?

- Men det har ju inte börjat, sa en man.
- Vad är det som inte har börjat?
- Den där gudstjänsten.
- Vet du vad, det har alltid börjat här i kyrkan. Andakten pågår alltid. Hela tiden.
- Nä, man ska kunna va´ som folk här med och prata lite, annars vågar folk aldrig komma hit!

Intressant.
Så förlorad är den goda tystnaden att den uppfattas som negativ och hotfull. Av "folk".

Sol in i bönerummet.


Är det därför som så många föredrar att gå in i kyrkan när det är tomt?
Då slipper man få sin andakt förstörd...


Nu växlar vi spår.
Över till den Fega tystnaden.

Det politiska Sverige har fått sitt första parlamentariska kaos, med kommande nyval, sedan 1958.

Orsak?
De sju politiskt korrekta partierna som väljer att tiga i en känslig fråga.

De tiger och tiger och tiger... tills den ena efter den andra väljaren vänder sig bort och i vanmakt röstar på det parti som vågar tala.

Nyvalet är utlöst p g a de regerande partiernas odemokratiska agerande i att inte vilja tala med alla.

Alla barn vet att detta kallas mobbing.
Men vuxna får lov att mobba, om de vill...

Tala!


Jag har skrivit det förr, och jag upprepar det:
- Var och en som säger "alla människor har lika värde" måste även tillämpa detta på sina meningsmotståndare - annars ljuger de.

En del har mer lika värde... nämligen de som tycker som jag... Är det så??
Ja, i det politiska livet är det så just nu.

Ändring!

Tyst! Jag talar...


I lokaltidningen står idag en insändare som jag saxar ur:

- Nu är läget så allvarligt att landet inte har råd med den tysta debatt-tekniken.

Han fortsätter:

- Alla de 7 partierna är rädda för SD eftersom man inte klarar debatten. Man förnekar att Sverige har världens största och mest vanskötta flyktingpolitik, som nu hotar välfärd och trygghet.

Slut citat.

Utsikt mot Älvsborgsbron.


Vi som är opolitiska och arbetar volontärt nära dessa utsatta människor, hör och ser både hot och dåligt bemötande av de asylsökande. Så får det inte gå till.

Här väger de tomma orden "allas lika värde" mycket tunt...

Enskilda människor gör storverk bland dessa utsatta, men det får inga stora rubriker.
De arbetar i det tysta, med stort hjärta.


Så, hur är det med tystnaden?

Låt oss våga tala högt om viktiga politiska åsikter.
Men låt det för all del vara tyst i kyrkan!

Låt oss lyssna även på den obekväma motståndaren - och ta debatten!
Annars ger ni dem indirekt rätt, eller hur?

Eller så här:

Låt det bli tyst i politiken vad gäller käbbel, härskarteknik och förminskning av den Andre.
Men låt oss för all del tala högt i kyrkan och förkunna Guds evangelium!

Låt oss lyssna på den obekväma kristna människan - som talar om synd, försoning och förlåtelse.
Annars förtvinar vi var och en i våra tillkortakommanden.

Tala är guld.


Jag är ensam i kyrkan.
Försiktigt smyger jag fram till den stora flygeln. Lyfter upp locket. Sätter fingrarna till tangenterna och låter psalm 522 flöda ut i kyrkrummet:

VID GUDS HJÄRTA ÄR JAG BUREN,
   INNESLUTEN I HANS FAMN.

MEDAN HEMLIGHETEN DJUPNAR
    VISKAR FADERN ÖMT MITT NAMN.

Vad kostar sanningen?

Gustav Fröding får sista ordet:

"Smärtan och sorgen skall inte tigas ihjäl.
Ty att tiga hos en sångare är ett brott.

Skalden skall vara en tolk för de tysta,
som lida, tiga och lida blott.

Så är det även för mig. Mitt kall är inte att tiga utan att tala.
Tala - vila - och tala igen.
För dem och det som inte hörs.

Tysta hälsningar, med talande eftertryck,
Helene F Sturefelt,

- skribent och kyrkofotograf.
Men dock har Masthuggets kyrka inget med artikeln att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar