Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 2 november 2014

HIMMELEN ÄR TILLBAKA


Highway to Heaven.
Illustration: Robert Hilmersson.


Det är allhelgonatid och kyrkan sjunger fortfarande om himmelen.
Vi läser texter om en salighet bortom jordiska lyckokänslor, och vi tänder ljus i minnelundar och på gravar.

I HIMMELEN, I HIMMELEN DÄR HERREN GUD SJÄLV BOR.
HUR HÄRLIG BLIVER SÄLLHETEN, HUR OUTSÄGLIGT STOR!
DÄR ANSIKTE MOT ANSIKTE JAG EVIGT, EVIGT GUD FÅR SE,
SE HERREN SEBAOT.

Minneslunden på Slottskyrkogården.


Jag vill dela med mig av en viktig stund på Slottskyrkogården i Sölvesborg, där en utomhusandakt firades igår, till minne av dem under året avlidna.

På grässlänten bakom dammen var 94 maschaller tända och mycket folk var samlat.

När den älskade psalmen 169 klingade mellan de uråldriga ekarna, kunde de kvarstannade koltrastarna inte låta bli att flyga runt och sjunga med...

Vacket!

Men. Ur led är tiden.
Det är 15 grader varmt och man hör kommentarer som:
- Jag har klippt gräsmattan inför Allhelgonahelgen... Hm!

Utomhusandakt, 1 november.


Denna helg kan individualismen unna sig att gå in i kollektivets gemenskap kring döden.
Det är tillåtet att sörja.
Det går bra att vara vemodig och "låg".

"Vemods-dur och Glädje-moll".

Psalmer, sånger och klanger hjälper oss igenom. De tolkar känslor och ogripbara stämningslägen.

Jag har hört om en stad ovan molnen. Där rosor aldrig dör. Härlig är jorden och vi skall gå till till den heliga staden....

Härlig är Guds himmel.
 

Det är det kristna hoppets högtid. Jesus talar om himmelriket och vi lyssnar hungrigt, fast generat.
Vi behöver nya ord. Men samma innehåll.

Väckelsetidens bilder av pärleportar och gator av guld är inte vårt sätt att uttrycka oss. 1800-talets hopp är inte vårt.
Under långa tider har denna uppfattning häcklats.

Det finns inga lyckoriken ovanför molnen!
Eller?

Fel bild! Halloween...


1900-talet gjorde nidbilder av sentimentala kristna, som lurats att tro på något så enfaldigt som ett himmelrike, skriver Mikael Mogren i Kyrkans Tidning, nr 44/2014.

- Då gick det möjligen att tala om Guds rike som en politisk vision för ett bättre samhälle, här och nu. Man skrattade åt ord som 'salighet' och 'himmelrike'.
Nu har flabbet tystnat.

I HIMMELEN, I HIMMELEN VAD KLARHET HÖG OCH REN!
EJ SJÄLVA SOLEN LIKNAR DEN UTI SITT MIDDAGSSKEN.
DEN SOL SOM ALDRIG NEDERGÅR OCH EVIGT OFÖRMÖRKAD STÅR,
ÄR HERREN SEBAOT.

Guds ljus, starkare än solen.


Jag läser Elisabet Sandlunds utmärkta artikel om "Drömmen om Guds rike", där hon refererar till en docent Jayne Sveniungssn, som skrivit om eskatologi - de yttersta tiderna.
 ("Den gudomliga historien - profetism, messianism & andens utveckling").

- Det finns ett samband mellan eskatologi, utopi och politik.
Under 60- och 70-talen inspirerade Gudsrikestanken teologer att kämpa för rättvisan. Befrielseteologin formades i Latinamerika.

Men efter murens fall bleknade intresset för den politiska ideologin i väst.

- Teologin vände sig istället inåt, mot ökenfäder, meditation och pilgrimsvandring, säger Jayne Svenungsson. Europa blev något annat än man tänkt sig.


I HIMMELEN, I HIMMELEN VAD SÄLLA UTAN TAL!
AV ÄNGLARNA OCH HELGONEN, VAD GLANS I ÄRANS SAL.
MIN SJÄL SKALL BLIVA DESSA LIK, AV EVIGHETENS SKATTER RIK,
HOS HERREN SEBAOT.

Glans i ärans sal, i gräset!


Jag läser vidare i Kyrkans Tidning:

År 1994 träffades en grupp filosofer på Capri, bland annat Jacques Derrida.
Dessa filosofer pratade inte filosofi - utan om religion.
De ville återuppliva religionens visionära kraft, därför menade de att utopin behövdes.

De såg de stora systemens fall i Europa. Människor hade inget att hålla sig till längre.

Plötsligt var det flera filosofer som insåg att det fanns en oerhörd relevans i det  bibliska arvet!

De återupptäckte att teologin har något radikalt att säga oss.

Radikalt.


Vad är då himmelriket?

I Johannes Uppenbarelsesbok kan vi läsa om löftet om en ny himmel och en ny jord.
I dessa klimatkristider ger det mycket att fundera på!

Det står att Gud skall torka alla tårar och att sorg och smärta skall vara borta.
Ett alldeles nödvändigt hopp att hålla fast vid när tillvaron rämnar!!

Himmelriket - ett tillstånd när Sinnesfriden har övertaget, helt och hållet.
Himmelriket - inte ett jordiskt nationalrike, utan en plats bortom tid och rum där försoning och fred är rådande.

Sorg - kärlekens baksida.


Går det att leva utan att ha något att längta till?
Går det att ta sig igenom arbetsveckan utan att ha "fredagsmyset" att se fram emot? - - -

Är himmelriket ett enda evighetslångt Fredagsmys, kanske?!

Där alla blir mättade och chipsen räcker hur länge som helst...
Där alla får plats i soffan, ja en så talrik skara att det inte går att räkna....
Där TV-underhållningen är så bra att alla glömmer sina sorger....

Ni hör ju hur jag försöker hitta nya bilder för dagens teologi...

"Läska till din Halloween"...
Nej, fel bild igen!


JESUS LYFTE BLICKEN OCH SÅG PÅ SINA LÄRJUNGAR:

- SALIGA NI SOM ÄR FATTIGA I ANDEN, ER TILLHÖR GUDS RIKE.
- SALIGA NI SOM HUNGRAR NU, NI SKALL FÅ ÄTA ER MÄTTA.
- SALIGA NI SOM GRÅTER, NI SKALL FÅ SKRATTA.
                                  Lukas kap 6:20-26


Bibeln innehåller alltid minst tre dimensioner:

-den jordiska: hjälp din medmänniska med mat och tröst!
- den andliga: se till att förkunna Guds ord!
- den himmelska: en gång skall allt detta fullbordas...

Det är inte antingen eller. Det är både ock.
Vemods-dur och Glädje-moll... men där klangen löses upp i ett jublande ackord, bortom alla begrepp!

Kampen för rättvisa. Behovet av andlig näring. Och löftet om att Gud leder oss igenom detta liv, över till Andra sidan.

Skymningsljus i minneslunden.


- Saligheten är gemenskap med Jesus, och den består genom både sorg, fattigdom och hunger, skriver Mikael Mogren.

Hoppet är tillbaka.
Himmelen är tillbaka - inte bara som ett utforskat och exploaterat universum - utan som svaret på den längtan Gud lagt i varje människas bröst:

Att få komma Hem.

Hemma.


I HIMMELEN, I HIMMELEN MAN INGA TÅRAR SER.
EJ DÖDEN, EJ FÖRGÄNGELSEN DÄR SKOLA HÄRJA MER.
DÄR SKÄNKES FRÖJD OCH HÄRLIGHET OCH FRID OCH OFÖRGÄNGLIGHET,
AV HERREN SEBAOT.


Käre himmelske Far,

Hjälp oss att våga leva i denna tro och tillit!
Tack att vi redan här och nu får smaka himmelriket, då omsorg och kärlek bryter igenom.
Förlåt oss vår otro.
Nu är tid att återvända. Amen.

Hälsningar högt upp i det blå!

Helene Sture HImmelsfelt,
- Allhelgonafirare, i Tro, Hopp & Kärlek.

Störst är kärleken.


Nu är det bara fem evigheter kvar till fredag... Himmelskt mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar