Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 31 oktober 2014

UKKE FELLOWS PÅ TURNÉ


Ukke Fellows under Kalle Nilssons ledning.


Det är tvära kast dessa dagar mellan sorg och glädje, allvar och skratt.

Vi tar på stråhatten och pimpar den med några granna höstlöv. Låtom oss stämma ukulelen och brista ut i sång!

Ukke Fellows har klarat av sin höstturné på två dagar, utan buss och övernattningar, ty det var två av kommunens äldreboenden som fick besök, på cykelavstånd.

Först i Mjällby på Svalan, sedan på Slottsgården i stan.

Höstpimpad spelemanskvinna.


"Spela upp nå´n enkel melodi som vi sjöng som barn en gång.
Nå´n med kända gamla klanger i,  spela upp en liten sång!"

Underbart att se de äldre att på sitt vis gunga med i takten och gilla det de hörde.

"Spela nå´nting som det är snärt i och sting, för det skall vara en swing!
Men inte Mozart och Bach, till dem så säger jag 'asch'!"

Fast på tisdagar sjunger jag i kyrkokören och då är det inte tal om 'asch'!
Var sak på sin plats.

Var sak på sin plats..


En tant reste sig upp och höll ett tacktal:
- Får man önska nåt också?

Vi tittade på varandra under stråhattarna och tänkte att vi har ju vår spelplan att följa... Men visst!

- I natt jag drömde....
Vi improviserade fram denna fredsvisa i A-dur. Det var viktigt.

Spellistansvariga!


Povel Ramels låt "Naturbarn" är rolig. Trumma och maraccas håller takten i de rytmiska synkoperna så vi inte ska komma av oss...

Texten är på "blatte-svenska"... och egentligen en politisk protest från "infödingarna", vars turistparadis vi uttyttjar...

Skulle denna visa kunnat skrivas idag?

"Bo i Stilla Hav på liten ö, enligt broschyr paradismiljö.
Paradis okej för länge se´n, numera offer för túrismen.
Båtar lägga till vid nybyggd kaj, dumma mänskor kalla oss 'malaj',
be 'malaj' dansa äkta dans, 'malaj' dansa dans som aldrig fanns..."

Den vite mannens tagande av det han vill ha.

Vit. Men bara på baksidan...


Och vi fortsatte sjunga deras kritik av oss:

"Naturbarn - icke ta emot! Allahopa utom naturbarn tycka om sol!
Icke tycka om turist - tycka turist trist.
Icke tycka mycke' bråk - tycka turist; åk!

Natuuuurbaaaarn - icke tycka braaaaa! Allahopa utom naturbarn inget att ha...

Svalan.


Ukke Fellows är där för att roa och underhålla, och vi har själva mycket roligt!

Men när jag kommer hem funderar jag ofta på vad det var vi egentligen sjöng om.
Många texter har ett djup som vi inte alltid lyfter fram.

Som till exempel Hasse & Tages "Hon och Jag" - eller som vi kvinnor sjöng: "Han och Jag" - en samhällssatir kring bådas dubbelarbete och att inte hinna träffas och få till  det ...

Textiltavla på Slottsgården.


"Han och jag, träffas bara tolv minuter varje dag,
Så häftig man har levat ända sedan man blev gift,
för han kör tunnelbanetåg och vi har varsitt skift.

Han och jag, måste kvickt få undan det vi ska,
jag kommer tjugo över fem, synkroniserar uren,
för två minuter över halv ska han med första turen.

Vi pratar snabbt som galningar och käkar i tamburen,
så har vi det ordnat han och jag."

Klang i lådan!

Hasse & Tage fortsätter:

"Han kastar i sig kaffet och så sveper jag avècen,
Hon rusar ut ur villan och tar på sig Hasselsmäcken.
Jag springer ned till grinden och får ta henne i häcken..
Så har vi det ordnat han och jag."
(Eller, hon och jag, var det ju!)

"... På torsdan' kör han extra tur, då blir det brått med maten,
sen pratar vi om kärlek, alltså jag och undulaten.

Det enda jag får sätta på är TV-apparaten!
Så har vi det ordnat, hon och jag!"

Applåder från rullstolarna och personalen, som också har sina besvärliga arbetstider...

Hinner vi fika?


Vi avslutade med paradnumret "Kaffe utan grädde".
Och fikastunden är efteråt viktig.

Men nu vågar man väl knappt sjunga om mjölkprodukter längre, det lär ju vara ohälsosamt för vuxna.. och förkorta livet!

"Bara glädjen dagen rymmer, du får inga gräddbekymmer,
Mjölkcentralens steriliserade grädde den är jämt okej!

Den står aldrig och ser sur ut, den kan tagas med på tur ut...

Kaffe utan grädde, är som kärlek utan kyssar,
och kärlek utan kyssar, är väl ingen kärlek säg? Nej!"


Klöver-likör, en ko-produkt.


Nåväl, om tar jag bort mjölken ur kylskåpet så får det bli desto fler kysssar - för det har väl vetenskapen koll på att det är Mycket Nyttigt!


Nu inväntar vi Allhelgonahelgen, med ljus, eftertanke, pumpapaj, Helig dans och gudstjänster.

Spelglada hälsingar med både E-moll och Diss-dim ackord...

Helene Fiss-7 Sturefelt,
- stolt medlem i Ukke Fellows.

God stämning.

1 kommentar:

  1. Vilket tillskott för Ukkefellow`s att vår nya medlem inspirerar i ord och bild vårt spel och sångarglädje.
    I `löv`you!
    Birgitta

    SvaraRadera