UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 22 augusti 2014

TROGEN i SMÅTT som STORT


Skogen, vid sjön Halen.


Visst är väl detta lite av ett bevingat ord, även i det sekulariserade Sverige?

- DEN SOM ÄR TROGEN I SMÅTT, ÄR TROGEN OCKSÅ I STORT.

OCH DEN SOM ÄR OHEDERLIG I SMÅTT, ÄR OHEDERLIG OCKSÅ I STORT. 

Detta Jesus-ord är i högsta grad aktuellt.
Jag tar jag det med mig på min vandring vid sjön Halen, i Olofströms kommun.

Jag tuggar Bibelordet och jag vandrar Ordet... tills det landar i hjärtat...

Men den gratinerade pastan gjorde mig så mätt att jag knappt orkade gå.
Lade mig på en bänk att vila, i bästa luffarstil...

Proppmätt! Åh så gott.


Texten är inspirerad av den gode prästmannen och teologen från Skottland, Tom Wright.

Fotona har, som vanligt, inget som helst med texten att göra.

Ändå blir morden av kungens män vid Halabron, samt de goda arbetstillfällena på Volvo, en intressant kommentar i sig själv...

Vad hände vid Halabro?


Vi låter Lukas berätta färdigt hela historien, som återfinns i kap 16, vers 10-18, och är en fortsättning på de föregående två inläggen.

Jesus talar om pengar och trohet:

- OM NI INTE HAR VARIT TROGNA I FRÅGA OM DEN OHDERLIGA MAMMON, VEM VILL DÅ ANFÖRTRO ER DET SOM HAR VERKLIGT VÄRDE?

OCH OM NI INTE HAR VARIT TROGNA I FRÅGA OM ANDRAS EGENDOM, VEM VILL DÅ GE ER DET SOM SKALL TILLHÖRA ER?

Ett gods kommer lastat...


INGEN KAN TJÄNA TVÅ HERRAR.

ANTINGEN KOMMER  HAN ATT HATA DEN ENE OCH ÄLSKA DEN ANDRE.
ELLER HÅLLA FAST VID DEN ENE, OCH INTE BRY SIG OM DEN ANDRE.

NI KAN INTE TJÄNA BÅDE GUD OCH MAMMON.

Mammon = våra materiella resurser, vilka i sig varken är onda eller goda.
Det är vårt syfte och bruk som avgör det.

.. med blivande Volvobilar.


Pengar kan vara som ett dödligt gift. Det förblindar våra sinnen.

Jesus riktar sin tydligaste varning för rikedomens faror, men erfarenheten visar att varken kyrkan eller världen i stort har tagit till sig varningen, skriver Tom Wright.
Behovet av omvändelse finns alltid där.

Det handlar om trohet.

Pengar är inte något man äger. Det är något man anförtros.

Gud anförtror oss egendom, och förväntar sig att vi förvaltar och använder denna Mammon till hans ära.
Och till förmån för medmänniskan.
Inte för sin egen vinnings skull.

Dessutom antyder Jesus att det finns något som har verkligt värde, bortom det materiella, nämligen de sanna rikedomarna i Livet efter detta.

Det rullar.
Tack Gud för våra arbetstillfällen!


Lukas berättar vidare:

ALLT DETTA HÖRDE FARISÉERNA, SOM ÄLSKAR PENGAR, OCH DE GJORDE NARR AV HONOM.

DÅ SADE JESUS TILL DEM:

- NI VILL FRAMSTÅ SOM RÄTTFÄRDIGA INFÖR MÄNNISKORNA, MEN GUD KÄNNER ERA HJÄRTAN.

DET SOM MÄNNISKOR SÄTTER HÖGT, ÄR SKÄNDLIGT I GUDS ÖGON.


Rusta upp Sydost-länken!


Arkeologiska utgrävningar visar att översteprästerna hade lyxiga hus i Jerusalem.
Varje angrepp mot de rika innebar därför ett angrepp mot dem.

Fariseérna, som snarare var en populistisk grupp, levde i en annan fara där markinnehavet var viktigt.
De likställde mark med rikedom, det var det som förde med sig Guds välsignelse.

Här skulle jag vilja våga tänka en tanke, att så är det än idag, i Mellanöstern.
Att äga mark är en välsignelse. Därför blir ett angrepp på själva marken, ett angrepp på själva Gudstron också...

Böner, böner!!

Annars...!


Men Jesus går alltså emot detta.
Han visar med sitt tal att Guds normer och våra mänskliga är varandras motsatser i detta fall.

Jesus vet att Gamla Testamentet talar om att rikedom kan vara en Guds ynnest, men han lyfter fram ord som väger ännu tyngre, nämligen att Israel enligt Mose lag skulle värna om de fattiga och behövande.

Det är nr 1.

LAGEN OCH PROFETERNA HADE SIN TID, FRAM TILL JOHANNES DÖPAREN.
SEDAN DESS FÖRKUNNAS GUDS RIKE, OCH ALLA TRÄNGS FÖR ATT KOMMMA IN DÄR.

MEN FÖRR SKALL HIMMEL OCH JORD FÖRGÅ ÄN EN ENDA PRICK I LAGEN FALLER BORT.

Kraftiga regnskurar.


Lagen och profeterna = GT, har sin plats i en rad händelser om ingår i Guds plan.

De är inte Guds slutgiltiga ord, men de var förhärskande fram till Johannes Döparens dagar, menar Tom Wright.

Efter honom har Guds rike innfunnit sig i en ny form!
Vi får leva i den, idag.

Något nytt håller på att ske där Jesus befinner sig.

Men det innebär inte att lagen och profeterna har fel, eller att de inte längre är relevanta för juden.
De är fasta och oföränderliga på så sätt att de är sanna Vägvisare till det som Gud kommer att göra.

Lagen och Profeterna kan nämligen inte själva framkalla den nya värld som Gud håller på att skapa genom Jesus.

Påbjuden vägvisare.
Gå! På vattnet... Eller cykla.


När Gud fullföljer sin plan med mänskligheten genom Jesus, skall lagen och profeterna se på med uppskattning, trots att de inte hade kunna åstadkomma detta själva.

Det är en del av poängen i kapitlets nästa liknelse, den om äktenskap och skilsmässor...


DEN SOM SKILJER SIG FRÅN SIN HUSTRU, OCH GIFTER OM SIG, ÄR EN ÄKTENSKAPSBRYTARE.

OCH DEN SOM GIFTER SIG MED EN FRÅNSKILD KVINNA, ÄR EN ÄKTENSKAPSBRYTARE.

Står ensam.


Det här gör ont att läsa. Sanningen gör ont.

Vår mänskliga kärlek är bristfull.
Endast Gud är fullkomlig.

Och även om vi strävar mot det högsta, snubblar vi och faller... gör varandra illa och går skilda vägar.

Trohet i smått. Trohet i stort.
Vi vill. Men klarar det ändå inte alltíd.

Rena oss i din förlåtelse.


Tom Wright skriver:

- Detta budord om äktenskapsbrytare var det många judar som i tysthet underlät att beakta.
Det var endast de strängaste judiska lärarna som stödde detta totala förbud.

Hur vi skall förstå detta idag kräver stor försiktighet och lyhördhet.

Jag tänker att vår egen tids inställning till relationer har blivit så slarvig att vi håller på att tappa mänskovärdet..

Hela denna Lukastext riktar sin poäng mot TROHETEN.

Så snart vi börjar betrakta pengar, mark eller andra människor som något vi kan äga och utnyttja, då tar vi ett steg bort från kallelsen att vara Sanna Människor, Guds sanna barn.

Istället går vi i riktning mot "den andre herren" - Mammon - som alltid är villig att ta emot nya tjänare....

- - -

Vad Mammon vill är tvärtom att vi skall tillfredsställa våra egna begär med hjälp av pengar, mark och andra människor - utan omsorg om hur det drabbar dem.

Eller som reklamen om hårschampooo säger:
- Beceause you are worth it...

Girige Mammon tackar:

Tack att du går på vår reklam.


Till sist:

Det är skillnad på att vara medvetet "otrogen" contra att Vilja Gott men ändå inte ha Förmågan.
Eller hur?

Nu ska jag ringa banken och placera om mina pengar, ha ha!
Köpa lite mark, kanske... en ö i havet kanske...
Nej, jag bara skojar.

Jag nöjer mig med att tvätta håret. Till kvällens fest!

Varma och trogna hälsningar till er alla, från skogsluffaren i Olofströms vackra natur;
Helene Hårfager Struleflet.

Jag och mina otrogna vänner.

P.S.
Det som hände vid Halabron för mer än fyrahundra år sedan var att kungens män, som skulle driva in skatt, blev  skjutna av bönder och snapphanar vid denna plats.

De tålde inte översitteri, och tog lagen i sina egna händer...

"De sju ryttarna låg grimmeligen mördade och afklädda..."

Lär vi oss aldrig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar