UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 18 augusti 2014

OHEDERIG FÖRVALTARE SKAFFADE VÄNNER


Vänner som samsas.


Är Bibeln emot att man tjänar pengar? Får man ta ut ränta?
Om nöden kräver det, får man förskingra chefens egendom, och sedan få beröm för det?

Och, kan man köpa vänner för pengar?

Denna söndags texter handlar om Förvaltarskap - skenbart om pengar, men mest om vänner.

Vi gick till gudstjänst i campingkyrkan Örestrand, vid Nyhamnsläge, i söndags. Predikan var en utmärkt redogörelse av förvaltarskap.
Men den goda predikanten fick inte med detta om Vänskap.

Campingkyrka.


Därför tar jag hjälp av vad min skotske favoritkommentator, Tom Wright, skriver om Lukas text, kap 16:1-9.

Jag återger själva berättelsen, fast bäst är om du själv har Bibeltexten uppslagen förstås.
Blås dammet av den och hämta den nu!

Under tiden förbereder jag de foton jag tänker bildsätta med.
Jag kröp i gräset i morse....
... och utsatte mig för dem jag ogärna kalla vänner...

Uuaahhh... !


Jesus berättar en liknelse om en ohederlig förvaltare som minskar den skuld som hans herres låntagare är tyngda av.
När det uppdagades ville chefen avskeda sin opålitlige förvaltare.

Vad skulle han nu ta sig till?

- Gräva orkar jag inte och tigga skäms jag för. Jo, jag vet vad jag skall göra så att folk tar emot mig i sina hus när jag mister min tjänst.

Och så skrev han ned deras skuldebrev, från 100 krus olja till 50, från 100 tunnor vete till 80.

Bara ett plommon kvar.


Det märkliga är att Jesus berömde honom för att han handlat klokt, och sa:

- DENNA VÄRLDENS MÄNNISKOR BETER SIG KLOKARE MOT SINA EGNA ÄN LJUSETS MÄNNISKOR GÖR.

JA, JAG SÄGER ER, ANVÄND DEN OHEDERLIGA MAMMON TILL ATT SKAFFA ER VÄNNER SOM TAR EMOT ER I EVIGHETENS HYDDOR NÄR MAMMON LÄMNAR ER I STICKET.

Jag tar emot dig i min hydda. Häng på!


Vad är själva innehållet i den här liknelsen?
Tom Wright tänker så här:

Den rike mannen tycks själv ha skaffat sig sin rikedom på ett bedrägligt vis!

För judar var det förbjudet att låna ut pengar mot ränta, men många kringgick förbudet genom att ge lån i natura - olja och vete.

Fet och rik?


Det troliga är att förvaltaren strök den ränta i skuldebrevet som hans herre hade lagt på...

Om förvaltaren minskade skulden till den ursprungliga, ja då skulle de skuldsatta bli nöjda, samtidigt som hans herre inte kunde anklaga honom för detta!

I så fall hade han erkänt sina egna skumma affärsmetoder...

Smart.

Hjäälp!


Detta är alltså en liknelse. Inte en moralpredikan om pengars användande.
Vi ska inte läsa fundamentalistikt, då missar vi den poäng som kommer nu.

Rollerna är: Herren = Gud.
Förvaltaren = Israels folk, som alltså är Guds "fastighetsskötare".

Israels uppgift som Guds förvaltare är att vara Ljus i världen och vaka över Guds egendom.

Men de misslyckas, gång på gång, vilket berättas genom hela Gamla Testamentet.
Israel riskerar nu att "bli avskedad".
Vad ska de göra?

Låt bli fimpen!


Fariséerna, som ägde mycket mark och därmed makt, hade en lösning:
- Vi skärper lagens bestämmelser ytterligare.
Då skulle Israel bli ännu heligare...

Men följden blev ju att misslyckande bara blev större, och allt fler stängdes ute.

Och det var till alla de utestängda som Jesus vände sig.

Utestängd.


Jesus vänder nu på begreppen.

I denna allvarliga kris bör Israel kasta försiktigheten överbord, bortse från alla detaljer i lagen som fariséerna lagt på i tjocka lager - och istället skaffa vännner, överallt!

Det är vad "den här världens barn" skulle göra.
Och det får "ljusets barn", alltså Israel, lära sig nu.

Israel och Palestina.


Lär er av de listiga "i världen" hur man överlever en kris:
- Skaffa vänner!

Man får ta djupa andetag och samla en del bakgrundskunskap för att komma åt kärnan.

Istället för att samla på sig pengar och mark, menade Jesus att man skulle använda sina resurser till att skaffa vänner.
De närmade sig en kris då alternativa hem skulle komma att behövas.

Hur kan vi då tillämpa denna liknelse på kyrkan?

Ring ut lagiskheten.


Tom Wright menar att berättelsen inte handlar om att berömma ohederlighet, inte heller tips till den privata ekonomin, nej utan att genomskåda de extra pålagor vi påtvingar varandra i våra kyrkor.

Här kan vi räkna upp många förtryckande system som inte hör ihop med evangeliet alls.

Den världsvida kyrkan måste genom varje tid omvärdera vad som är viktigt och inte.

T ex under 1900-talet har Europas världsledande kyrkor krympt och istället har de vuxit enormt i Afrika och Asien.
Då tvingas de traditionella församlingarna att inse sin förgänglighet.

Vad göra?

Då får vi öva på ett mer okonventionellt tänkande och bereda oss på att SKAFFA NYA VÄNNER, över de traditionella gränserna!

Ja, vi får kasta lagiskheten överbord och i evangeliets sanna anda finna varaktigt hem på nytt, hos Nya Vänner.

Örestrand, NV Skåne.

Underbart!

Det känns i hela hjärtat när det kärleksfulla evangeliet blir uttalat och driver bort lagiskheten!
Känner du det också?

Jag har upplevt att mycket av andligheten har sipprat ur Svenska kyrkan - och återfinns under det vi kallar "New Age".

Jag tänker under hösten återkomma till detta, i flera inlägg.

Min bön går också till dagens Israel och de politiska svårigheter som finns där.
Vad tänker en Messiastroende jude som läser Lukastexten?

Upp med dig nu.


Nu kryper jag upp ur gräset och låter de kladdiga sniglarna leva sitt liv, på glid.

För... inte menar Jesus på allvar att man skall bli vän... med äckliga  s n i g l a r...
Nån gräns får det väl finnas!

Inte det, nä.

Kompis!

Till sist:
Att avskriva skulder, är det att köpa vänner för pengar?
Ja, på sätt och vis. Fast tvärtom...

Nåväl, jag vill gärna fortsätta bygga broar, med dansfolket och festivalfolket, yogafolket och grannfolket... med ränta!

Hederliga och vänskapliga hälsningar från
Helene Sture Snigelfelt,

- som undrar om alla sniglar har namn?
Får jag bo hos dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar