Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 31 mars 2014

FYLLA ÅR - MED LIV


Tomatvagga med räkor.


FYLL INTE DITT LIV MED ÅR,
FYLL DINA ÅR MED LIV!

Varför tycker vi att ju högre siffra man har innan man dör, dessto bättre...?
Jag håller inte med om det.
Åldern är inget självändamål.

Det är innehållet och kvalitén i livet som är viktig.

Lätt att säga, svårare att skapa.

Jag är lyckligt lottad som får bli uppvaktad på morgonen med ljus och räkmacka!

Det prasslar bakom dörren och tar i handtaget.
Tre generationer tar ton och sjunger i rullgardinsmörkt rum.

- Jaaa må du leeefva!

Vila sig in i framtiden?


Vad dukar en "hårdrocksdiggande knäckebrödspräst/ pilgrimsvandrande dansbandskomminister" fram i kalasbuffén till sina gäster?
Jo:

Svart spirulina-pasta, rödhet kikärtsgryta, gurkmeja-gul kycklinggratäng, grön broccoli samt vitt ris!
Och lime-vatten i glasen.

God samvaro, kubb-spel och glada sms fyllde min dag med liv.

Men när alla har åkt, och den stora tystnaden lägger sig med endast diskmaskinens entoniga malande som sällskap, ja då kommer ensamheten krypande.

Den ensamhet som vi alla bär.

Vi står oskyddade nu.


Tore Littmarck skriver i sin psalm från 1972:

ATT LEVA ÄR ATT FRÅGA,
   ATT VÄNTA PÅ ETT SVAR.
      ATT LEVA ÄR ATT LYSSNA,
         TILLS TVIVLET TYSTNAT HAR.

ATT LEVA ÄR ATT ANA
    ATT ALLT ÄR I GUDS HAND.
       ATT FINNA FRID OCH TRYGGHET
           I SJÄLVA ORONS LAND.

Nu är björken fälld.


Det är ständiga fokusbyten.

Denna helg kämpade välfärds-Sverige med att släcka lampor under "Earth Hour" för att senare på natten manipulera fram tiden en timme i ett mörker som blev än mer förvirrande.

Vad är klockan?

Den sista söndagen i mars blev en tråkig start i fotbollsvärlden då en Djurgårdare misshandlades till döds i Helsingborg.

Samtidigt i Karlskrona gick positiva människor i ett anti-rasistiskt demonstrationståg för ett bredare Tillsammans-perspektiv.
De startade vid kyrkan - där stadsförsamlingens trogne musikdirektör avtackades efter 37 års tjänstgöring - och spred ett gott budskap.

Nej, jag gick inte med i tåget - varje söndag är ju i kyrkan en proteströrelse mot rasism och utanförskap!

Är alla med?


Det känns som vinter... fast det är sommartid.
Det känns bra. Fast dåligt.

ATT LEVA ÄR ATT LÄMNA
   SIN EGEN TRYGGA VRÅ.
      ATT ÖPPNA STÄNGDA DÖRRAR
         OCH SÖKA ATT FÖRSTÅ.

ATT LEVA ÄR ATT TRÖSTA
   FAST SORGEN TÄR DIN SJÄL.
      ATT LEVA ÄR ATT GLÖMMA
         DIG SJÄLV FÖR ANDRAS VÄL.

Solhjärta på papperskorg.


Det är konstigt. Man kan trösta andra, men inte sig själv.
Andras problem är mycket lättare att bära än sina egna.

Därför är det så farligt att vara ensam. Inte själv, utan ensam.

- Får jag bära din börda?
- Nej, inte nu. Jag måste känna dess fulla tyngd först. Men sen så. Jag säger till.
- Jag ringer igen.


ATT LEVA ÄR ATT SKÄNKA
   DET BÄSTA SOM DU HAR.
      ATT LEVA ÄR ATT FÖRLÅTA
         TILLS INGEN SKULD FINNS KVAR.

ATT LEVA ÄR ATT ANA
   ATT GUD FINNS NU OCH HÄR.
     ATT GUD HAR SKAPAT JORDEN OCH ÄNNU HAR DEN KÄR.

                   Tore Littmark, Psalm 732 i psalmboken.     

Gud är nära.


Det är tänkt att vi skall vara som bröd för varandra.
Jesus kallar sig själv för Livets Bröd.
Hans ord är som manna för en trött själ.

Bröd. Näring. Baslivsmedel och fröjdefull festglädje.

Och jag tänker på den fantastiska raw-food-tårta jag fick igår; fylld med mandel, nötter och dadlar, ananaskräm, kokos och choklad!
Vi blev övermätta efter som vi girigt tog alldeles för stora bitar...

Choklad, ananas, nötkräm...


Så gick ännu ett år, ännu en födelsedag och jag tackar Gud för allt liv jag får leva.

Men ber om att få svar på de obesvarade frågorna och verkligen finna frid i orons land.

Småsmuliga hälsningar från
Helene F Sturefelt,
- 50 +++++

1 kommentar:

  1. Fint inlägg med viktigt budskap. Tyckte särskilt om formuleringen om earth hour och omställning till sommartid. Vi tror att vi gör en insats genom att släcka en timme, men sen försvinner timmen vi vann för att vi måste ställa fram klockan. Klockrent. Bön och goda tankar.

    SvaraRadera