Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 25 februari 2014

ORDET - ETT SKARPT SVÄRD


Oh så vitt och fint!


Från vilka munnar skall sanningen höras?
Vem berättar sanningen om människan, hennes själ och andliga tillstånd?

Kommer sanningen från kyrkans präster? Eller från psykologer som frågar ut partiledare på bästa sändingstid?

Barn ljuger inte. De har sina minnesbilder som formar framtiden.

Av barn och dårar skall sanningens ord höras, säger Guds ord.

Skarp sanning.


Radio P4 Söndagskväll med Stina Wollter hade en f d kriminell som inbjuden gäst i söndags.
Denne Christer berättade att han blev "frisk" på den 30-dagars retreat som Kumla-anstalten erbjuder.

Det är liksom ett kloster innanför murarna. Där sker det sanna mötet. Med sig själv, sina gärningar och syftet.
Ja, där är Gud - - -

- Är det inte dalt? försökte Stina Wollter för att höra vad Christer skulle säga.
- Nej, det handlar om vilka människor samhället vill ha när de kommer ut...

Bra svarat!

Och så berättade han om utslussningen på Mariagården i Vadstena och kontakten med Birigttasystrarna.
- Är du religiös?
- Nej, men jag behöver den kontakten.

Tack radio P4. Nästa gång vill jag vara med och berätta om pilgrimslivet!

Eremitcellen, Vadstena.


Jag är inte heller religiös. Jag är inte konturlöst andlig heller.
Jag är kristen.

Och jag har mött det knivskarpa Ordet som inte väjer för lögner eller bortförklaringar.
Som en skicklig kirurg är Guds Ord.

Jag citerar veckans episteltext, hämtad ur Hebréerbrevet kap 4:12-13:

Glasklart.


GUDS ORD ÄR LEVANDE OCH VERKSAMT.

DET ÄR SKARPARE ÄN NÅGOT TVEEGGAT SVÄRD
OCH TRÄNGER SÅ DJUPT ATT DET SKILJER SJÄL OCH ANDE, LED OCH MÄRG.

DET BLOTTLÄGGER HJÄRTATS UPPSÅT OCH TANKAR.

INGENTING KAN DÖLJAS FÖR HONOM.
ALLT SKAPAT LIGGER NAKET OCH BLOTTAT FÖR HANS ÖGA.

OCH INFÖR HONOM ÄR DET VI SKALL AVLÄGGA RÄKENSKAP.

Så lyder Herrens ord.
Gud, vi tackar Dig!

Blottlägger.


Nu är vi långt bort från insmickrande reklamtexter eller vidlyftiga löften om ett bättre liv, kopplat till veckans erbjudande.

Jag är så evigt tacksam för Guds Ord i Bibeln.
Det ger ständigt nya perspektiv, nya djup och insikter.Och avslöjanden.

Det är inte medhårs.
Tvärtom är det ibland så mothårsaktigt att håret slits av... ialla fall de där döda stråna som det ändå inte var något liv i.

Nu blir det bibelstudium. Är du med?

På CD snurrar "Gregorian - Master of Chant" - ett försök att klosterlikna populärlåtar med kyrkligt köreko på de manliga rösterna.
Minns du? Året var 2000. Var var titlar i en osalig blanding:

- Brothers in arms, Losing my religion, Wish you were here...

Desarmerad.


Jag citerar ur den gode teologen Olof Lintons kommentar av Hebreerbrevet.

Att Guds ord "är levande" betyder att ingen har detta Ord i sin makt.
Ingen, ingen kan förfoga över gudsordet.
Ingen "äger" det. Det är Guds.

Det griper tag i människan på ett oemotståndligt sätt.

Och Ordet är inte vilande utan aktivt.

JESUS SA:
- DET ORD JAG HAR TALAT TILL ER ÄR ANDE OCH LIV. Joh 6.63.

Vem äger isen?


Guds Ord, Logos, är verksamt - eller som det stod i den gamla översättningen: kraftigt.

Grekiskan skriver energes, alltså energiskt!
Guds Ord är energiskt, fullt av kraftfull och verksam energi.

SÅ SKALL DET VARA MED ORDET SOM UTGÅR UR MIN MUN:

- DET SKALL ICKE VÄNDA TILLBAKA FÅFÄNGT UTAN ATT HA VERKAT VAD JAG VILL, OCH UTFÖRT DET.

Så säger Herren själv om Ordet genom profeten Jesaja kap 55:11.

Kraftfullt!


Har du sett ettt tveeggat svärd?
Det har inte jag. I min närhet finns bara sågar, grensaxar och sekatörer.

När Gud kallade sina profeter till tjänst, lade han själv sitt Ord i deras mun.
Ingen av dem kunde tala av sig själv.

Så är det även med prästämbetet.
Själv har man ingenting att komma. Det är givet av Gud och passerar genom ens eget hjärta och berör, innan det kommer ut, hörbart till andra.

Tveeggad is...


Profeten Jesaja igen, kap 49:2:

HERREN KALLADE MIG REDAN I MODERLIVET,
HAN NÄMNDE MIG VID NAMN REDAN I MIN MODERS SKÖTE.

HAN GJORDE MIN TUNGA TILL ETT SKARPT SVÄRD
OCH GÖMDE MIG UNDER SIN SKYDDANDE HAND.

Paulus säger något liknande i Efeserbrevet kap 6:17:

GRIP FRÄLSNINGENS HJÄLM OCH ANDENS SVÄRD, SOM ÄR GUDS ORD.

Och i Bibelns sista bok, Johannes Uppenbarelse, kap 1:16; den stora slutstriden mot ondskan:

I SIN HÖGRA HAND HÖLL HAN SJU STJÄRNOR
OCH UR HANS MUN KOM ETT SKARPT, TVEEGGAT SVÄRD
OCH HANS ANSIKTE VAR SOM SOLEN...

Skarpare än solen.


Guds Ord är så genomträngande att det letar sig in i våra kroppars minsta skrymslen.

Och jag funderar;
- Ja, det finns de som menar att varje tanke vi tänker, varje känsla vi känner sätter sina spår i kroppens celler.
Kroppen vet. Den minns. Kroppen ljuger inte.

Vår fantastiska kropp signalerar hela tiden hur det är ställt.
Men, vi dövar signalerna med piller och fel mat. Vi vill inte lyssna på tecknen:

... oförmåga att röra sig fritt, besvikelse att inte bli accepterad, små oförrätter, tyngd av skuld, ilska över låsningar, rädsla, vägran att njuta av livet, bitterhet över andras dominans...

Och alla känslor poppar upp som fotvårtor, klåda, frossbrytningar, värk, migrän, munsår och återkommande förkylningar...
Och så vidare.

Hur mår ni?


ÄR ICKE MITT ORD SÅSOM EN ELD, SÄGER HERREN, OCH LIKT EN HAMMARE, SOM KROSSAR KLIPPOR?
Jeremia kap 23:29

Men jag skulle aldrig våga närma mig detta Ord om jag inte visste att det är vår himmelske Far som svingar hammaren - inte Tor eller någon annan avgud eller despot!

Syftet är inte att döda, utan att likt kirurgen ta bort det som inte skall vara där!
Allt som förvrider oss till att bli karikatyrer av oss själva.

Det gör ont att bli sann mot sig själv.
Men det är ännu värre att stanna kvar i en livslögn.

Eller med grensaxen i högsta hugg;
- den skog som var så fin, blir lätt förvildad om man inte ansar den. Vattenskott skjuter iväg och tar all kraft.

Så är det i våra relationer.
Så är det med vår Gudstro.

Ansad.
Olof Linton igen.

- Guds ord är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.
Det grekiska ord som används här är kritikos, alltså kritiker, den som ställer klargörande frågor.

Likt en psykolog...
- Hur tänkte du är? Hur upplevde du då att... Hur.. ?


- I denna mäktiga vers Hebr 4:12 har alltså hela den bibliska uppenbarelsereligionens övertygelse om Gudsordets makt kommit till ett ovanligt samlat uttryck.
Denna vers har därför i kyrkans historia oupphörligt citerats såsom en av Skriftens centrala utsagor om Guds Ord.

Slut på bibelstudiet.

Guds energiska makt.


Lyssna här på Stina Wollters samtal med Christer:
www.facebook.com/p4stina

Det är min bön att det Sanna Ordet ska finnas i våra kyrkor, i politiken och oss medmänniskor emellan - även när det svider och inte passar in i de förväntningar vi har.

Och det bästa av allt: Gud Vet. - - -

Tveeggade - men inte tvetydiga! - hälsningar till alla läsare.
Helene F Sturefelt,

- som nu publicerat inlägg nr ett tusen etthundra ett (1101), samt bjudit på över 15.000 foton sedan starten...  Energiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar