Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 1 oktober 2013

VE DIG FÖRÖVARE!


Det finns gränser.

Du som läste mitt förra inlägg vet att jag gillar Öland.
Och att jag tycker om det kärva kalklandskapet som kallas Alvar.

Men jag tycker också om allvar. Och idag är jag arg!
Arg på flatheten bland söndagens predikanter som inte vågar ta Guds Ord på allvar.

Det är dock ingenting jämfört med hur arg Jesus är på de förövare som förleder och förför människor.
Ja, han är bokstavligt talat så in i helvete arg - du får ursäkta språkbruket, det kommer mera - att han talar om kvarnstenar runt halsen på dem...

För nu ska vi tala om förövare och jag tänker bildsätta med mina fulaste foton.

Död. Mitt i livet. Alvaret.

Framför mig ligger dagstidningar och Bibel.

Nyheterna berättar om ännu en våldtäkt där fem killar... nej, jag har bara svordomar att säga...
Dessutom blev de frikända, utan ansvar för sin handling.

VE DIG VÄRLD, MED DINA FÖRFÖRELSER.
FÖRFÖRELSERNA MÅSTE JU KOMMA, MEN VE DEN MÄNNISKA GENOM VILKEN DE KOMMER!


Killarnas bakgrund känner jag inte till, men bakgrunden i Bibeltexten, Matteus kap 18, är tolv självupptagna män som bråkar vem av dem som är störst i himmelriket...
Typiskt män.
Lärjungarna har inte fattat särskilt mycket av det Jesus undervisar om.

Som den goda pedagog Jesus är kallade han till sig ett barn och ställde det framför dem och sa:
- Om ni inte omvänder er och blir som barnen, kommer ni aldrig in i himmelriket.

De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket.
Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn, tar emot mig.

Jesus håller världshistoriens vackraste försvarstal för barnen.
Den mänskosynen han har är den starkaste vi känner.

De två kärlekspärlorna.
Kastlösa kyrka. Tack Jesus.

Vi bär alla åldrar inom oss.

Det betyder att både du och jag har barnet inom oss. Vi bär fortfarande med oss det svaga och sårbara, det naiva och godtrogna.
Som en smak av paradiset, där det inte fanns ormar som lurades...

När du nu läser nästa starka citat, tänk då att det är dig som Jesus försvarar:

MEN DEN SOM FÖRLEDER EN AV DESSA SMÅ SOM TROR PÅ MIG, FÖR HONOM VORE DET BÄST OM HAN FICK EN KVARNSTEN HÄNGD OM HALSEN OCH SÄNKTES I HAVETS DJUP.
                                                         Matteus kap 18:6

Jag är så oerhört tacksam att Jesus, sänd av Gud, visar allvaret mot ondskan.

Kvarnhjulet får tjäna Guds syften.

Jesus vet att detta jordeliv är en kamp och strid mellan ljus och mörker, gott och ont.
Och om vi lockas till förförelse är det bättre att vi stympar oss själva... för att kväva ondskan, innan den kväver oss:

OM DIN HAND ELLER FOT FÖRLEDER DIG, SÅ HUGG AV DEN...
DET ÄR BÄTTRE FÖR DIG ATT GÅ IN I LIVET STYMPAD ÄN ATT KASTAS I DEN EVIGA ELDEN MED HÄNDER OCH FÖTTER I BEHÅLL.

Detta betyder dock inte att vi skall införa varianter på sharia-lagar, där andra bestämmer att de får stympa förövare... !!
Nej, Jesus säger detta som en självrannsakan till var och en.

Denna stympade sko har inget med
artikeln att göra.

Sankta Lucia tog dock nästa vers bokstavligt, då en man förälskade sig i hennes ögon, vilket höll på att leda till förförelse, och det ville hon inte medverka till...

Resten av legenden känner du säkert till, att hon stack ut sina ögon... för att slippa mannens åtrå.
Gör inte så.

OM DITT ÖGA FÖRLEDER DIG, SÅ RIV UT DET OCH KASTA DET IFRÅN DIG.
DET ÄR BÄTTRE FÖR DIG ATT GÅ IN I LIVET ENÖGD ÄN ATT KASTAS I HELVETETS ELD MED BÅDA ÖGONEN I BEHÅLL.

Vad ska vi göra??

Vad ska vi kvinnor och barn göra för att få vara ifred och åtnjuta respekt och mänskovärdighet?

Vad är det som slår slint när mannen blir en perversion av sig själv, och aggressivitet och sexualtitet skapar ett helvete på jorden??

Jag orkar inte räkna upp all djävulskap, du vet lika bra som jag...
Ska detta finnas med i himmelen?

Vad är det för en Gudsbild de har som inte vill att Gud ska göra upp med detta??

- Nä, hörreni, nu tar vi och avskaffar helvetet en gång för alla!

Så käckt. Prästen sätter sig över Guds Ord.
Jodå, det har hänt förr och kommer att hända många gånger till.

Man sätter sig över...

När vi har svårt för helvetet så beror det på att vi har hoppat över den dåliga nyheten:
- Vår synd skiljer oss från Gud.
Det är kört. Sorry.

Men!
Guds kärlek är så överväldigande stor att hen inte står ut med att se allt gå käpprätt åt helvete.
En plan upprättas.
En räddningsaktion. Mission Possible!

Detta är den goda nyheten.
Gud blir en av oss, går in under våra villkor, lever vårt liv, dör vår död, oskyldig och tar konsekvensen på sig som vår synd orsakar.

Jesus, en brobyggare. En försonare.

Först ta bort. Sen bygga bro.

Även förövaren, våldtäktsmannen och mordbrännaren har chans på Försonaren.
Fängelsepräster kan berätta om hur syndamedvetandet bryter igenom när de drabbas av Guds kärlek.
Då står det klart för dem vad de gjort...

... men de orkar inte leva med det djävulska mörker... om det inte finns en förlåtelse och en försoning, värd sitt namn.

Ve dig, förövare!

Tro inte att det finns några våldsmän i himmelen!
Nej, de är kvar i det helvete de skapade, allt enligt Guds Ord.

Gud är HELIG.
Det är allvar. Och den djupaste glädje.

Ingen av oss kommer att vara där... om inte... vi tar emot Guds rike som ett barn!

Finns det nåt att hoppas på?

Markus återger samma händelse som Matteus, med en intressant fortsättning om att allt och alla skall prövas i eld:

TY ALLA SKALLL SALTAS MED ELD.
SALT ÄR BRA ATT HA. MEN OM SALTET MISTER SIN SÄLTA, HUR SKALL NI FÅ DET SALT IGEN?

BEVARA ER SÄLTA OCH HÅLL FRED MED VARANN.
                                                         Markus kap 9:49

Präster och predikanter som sätter sig över Guds Ord har förlorat sin sälta.

Att bara ta halva evangeliet och säga: "Gud älskar dig" blir ett "Jaha, så trevligt".
Det passar ju bra in i en självupptagen tid...

Själva evangeliet blir ännu en coachande text där jag får hjälp med att tycka om mig själv... i en inkrökthet som inte ser den som är svag och utsatt.

När detta stympade (!) evangelium sedan talar om den andra sidan, om den allvarliga helvetsrisken, då blir liberalerna upprörda för det går inte ihop med en Gud som älskar alla...

Eller hur?
Det är ju lätt att förstå.

Men Gud älskar inte synden!
Den får inte plats i himmelen!
Barnen är ännu bevarade...

Det finns en väg till himmelen.

Nu avrundar vi med Matteus ord om att inte förakta.
Tänk dig att orden är riktade som ett försvarstal till det barn som du ännu har inom dig:

SE TILL ATT NI INTE FÖRAKTA NÅGON ENDA AV DESSA SMÅ.
JAG SÄGER ER ATT DERAS ÄNGLAR I HIMLEN ALLTID SER MIN HIMMELSKE FADERS ANSIKTE.
                                                 Matteus kap 18:10

Och det hat jag kan känna mot alla tidningsnyhetets rapporteringar av våldsamma, galna män, måste jag också ställa under evangeliet...

Förlåt mig Gud mitt förakt, min rädsla, min vanmakt och vrede...
Hjälp oss alla att ta allvaret på allvar... och hjälpa varandra fram till respekt och upprättelse.
Läk alla skador.

Skydda barnen!
Hjälp oss ha dubbla händer och fötter för att skydda barnen mot förförelser.
Ge oss fyrdubbla ögon så vi ser dem och kan vaka över dem, såsom Du vakar över oss alla...
Amen.

Ostympade hälsningar från Helene Sture Saltfelt,
- som såg att t o m skiten till slut kunde återspegla den blå himlen...

Slutet gott?
Ja, om hela evangeliet får vara i funktion!

2 kommentarer:

  1. Ledsen Helene,
    har följt dig med intresse, men när du använder något så i min ögon/öron urbota löjligt, konstruerat och overkligt som hen om Gud,
    då blir jag så besviken att jag helt tappar lusten!

    SvaraRadera
  2. Bäste Padre!
    Ja, det kan tyckas konstruerat med "hen", men Gud är bortom alla begrepp och könsbestämda pronomen och måste ibland få ett annat ord! Varför? Jo, för att vi ska ruskas om i våra invanda föreställningar.
    Egentligen skulle jag vilja stava ordet "Hän" stället, Gud såsom den som är hän-förd och skapar hän-ryckning med sin kärleksfulla Ande.
    Hoppas läslusten kommer tillbaka! Nästa inlägg om Visheten kan bli en prövning också, fast åt andra hållet...
    De allra bästa hälsningar till dig!
    HS

    SvaraRadera