Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 29 september 2013

SKÖRDEFEST och ÄNGLAR


Skördefest, Kastlösa kyrka.

Jag tycker om allvar. Då är det på riktigt.

På Öland tar man livet på alvar... stavat med ett "l" - de kalkrika jordarna ger fina skördar!
Vi åkte över bron och var med på Skördefesten.

Överallt såg man höbalar med orangelysande pumpor och inbjudande skyltar till vernissage, konstutställningar och cafeér med närodlade produkter.

Skördemarknad i ladan.

Vi bodde på Allégården i Kastlösa, den f.d. stiftsgården.
Vi åt en stabbig potatisrätt, kallad "lufsa" ("kludda"?) med stekt fläsk och smakade öl från Ängö bryggerisamt lyssnade på jazz.

John "högtrycket" Pohlman var där och spelade piano så tangenterna gick i vågor!
Härligt samspel och många roliga historier gjorde kvällen trivsam.

Men ett litet lågtryck över Karlskrona hade jag nog önskat, så vi slipper stå med vattenslangen i våra trädgårdar - i september!
John spelade "Stormy wheather", men det hjälpte inte...

John Pohlman på Allégården, f.d. stiftsgård.

Denna helg är det ärkeängeln Mikaels dag.

I bondesamhället var denna dag viktig för den markerade avslutningen på sommarhalvåret.
Då skulle skörden vara bärgad och alla djuren vara stallade, läser jag i församlingstidningen Källan.

För pigor och drängar inföll också "friveckan" som innebar att man kunde söka ny tjänst, träffa släkt och vänner, och kanske gifta sig.
Det hölls marknader, folk var i rörelse och årslönen utbetald.

I kyrkorna firades skördens avslutning med tacksägelsemässa.
Mikaelidagen innebar också att man fick tända ljus på kvällarna i mörkret.

Nu mera har helgen ingen sådan betydelse för vardagslivet längre - utom på Öland!
Här har den återuppstått som Skördefesten!
Tack.

Kastlösa kyrka.

Tidigt på morgonen körde vi tillbaka till granit-fastlandet för att gå i högmässsan i Torsås.
Det var "de äldres dag" denna ängladag, och jag tyckte det passade mig - jag är också äldre. En dag mer än igår.
Och änglarna har jag erfarenhet av.

Prästen berättade om en resandepredikant som tog in på hotell, där de tagit bort Biblarna. Men det stod en ängel i bokhyllan!

- Är änglarna mer oskyldiga? Blir vi mer provocerade av Bibeln?

Ja, änglarna är mer gångbara i vår sekulariserade och mångfaldiga tid.
Vi har ingen personlig relation till dem och de kräver inget ansvar av oss.
Bokmärkesgulliga.

Änglaträd?

Men Bibelns änglar är betydligt mer kraftfulla än det oförargliga pyntet i bokhyllan.
De börjar alltid med att säga:

- Var inte rädd!

Det finns anledning till det. Änglarna finns inte för sig själva. Själva ordet "ängel" = "angelos" betyder budbärare.
De är sända av Gud själv och kommer med en hälsning.

Änglarna vill inte ha någon uppmärksamhet eller ljus på sig själv - då missförstår vi dem!

Jo, det fanns en... Lucifer = Ljusbäraren, som var avundsjuk på vår Herre och ville ta hans plats.
Det ledde honom i fördärvet, där han drog 1/3 av hela den himmelska änglaskaran med sig i mörkret.

Guds änglar vill inte att vi ber till dem.
Deras uppgift är att hela tiden peka på Guds vilja med sin frälsningsplan för oss alla.

Änglarna pekar på Jesus Kristus:

* När Maria ska bli havande,
* De visar sig för herdarna när Jesus är född i stallet,
* En Herrens ängel visade sig för Josef att fly undan Herodes till Egypten.
* När Jesus uppstått från de döda stod änglarna vid graven och förklarade.

Nattens pärla, Kastlösa kyrka.

Prästen stod uppe i predikstolen. På väggen bredvid hängde ett stort krucifx.
Centrum för änglarnas verksamhet...

KOM LÅT OSS NU FÖRENAS HÄR MED ÄNGLARNA I HÖJD,
SAMT TUSEN, TUSEN HELGON DÄR OCH SJUNGA MED STOR FRÖJD!

HALLELUJA! O GUDS LAMM, SOM HAR SEGRAT PÅ GOLGATA...
                                                  Sv Psalm 16

Jag tänkte på John Pohlman och det genommusikaliska tradjazz-gänget igår.
De spelade "Oh, when the saints go marching in" så det svängde värdigt en före detta stiftsgård!
Änglarna var nog lite närvarande där också, även om sekulariseringen fick ta över driften på gården.

Allt allvar bottnar i glädjen hos Gud.
Och all glädje är en allvarlig sak!
Det är på riktigt.

Alvaret. På riktigt.

Jag möter ofta ängla-troende människor. Men de tror inte alltid på Gud...

Det är ungefär som i Kastlösa kyrka igår eftermiddag där tre fina operasångerskor inbjöd till konstert, 150 kr i inträde, och så ringde de i kyrkklockorna...
... vilket man bara gör när det är gudstjänst!

Suck. Man vill gärna ha kyrkans mäktiga uttryck, men inte dess innehåll.

Och gärna några änglar, men inte Gud, tack.
För Gud ställer "krav" med den sanning som Jesus levde.

Den fullkomliga kärlek som Jesus hade, avslöjar ju vår brist... vilket får leda till "sjukdomsinsikt" i form av "syndamedvetande", omvändelse och befrielse!

Sprucken hjälm? Nej pumpa!

ÄNGLARNA SJUNGER I HIMLEN. HALLELUJA!
GLÄDJEN BLIR STOR NÄR GUDS KÄRLEK BRYTER IGENOM HOS OSS!
                                                   Sv Psalm 333:3

Vi ska inte förminska änglarna. eller göra dem barnsliga.
Det är allvar.
Att våga följa deras riktade uppmärksamhet leder oss ju ännu djupare in i tillvarons kärna!
Och det vill jag fortfarande gärna.

Lär känna Kristus...
Det är glädje!

Så mycket himmel! Och regnbåge!

På Öland är landskapet så kärvt att himmelen får mer plats.
Ja, det är liksom 100% himmel!

Kalkstenen får ljuset att blir mer ljust, på något sätt.
Och på kvällen gick vi genom den mäktiga allén, bort från gatubelysningen, ut på ett fält.
Det var mörkt.
Nej ljust!

Jag lutade mig mot min man, som höll armarna om mig, och riktade blicken uppåt - och tappade nästan andan!
Det var stjärnklart på ett sätt som jag inte sett på länge.

Hela vintergatan låg över vårt huvud...

- - -

Det var den allvarligaste glädje jag skådat!
Rakt ut i rymden, blicken ut i universum... och såg jag en ängel dansa där uppe?

Nä, det var bara ett meteoritgrus...

Vävtavlan på gården.

Detta blir en fin vecka, att få leva mellan skörd och änglar!

Till eftertanke; vilken skörd ska det bli efter mitt liv?
Och ditt?

Käre himmelske Far,
Du är mitt hjärtas trädgårdsmästare!
Kom och vattna mina överhettade sinnen, min förtorkade själ och utmattade kropp.
Tack för att Du är den som ger växten.
Välsigna de frön jag sått ut... här...

Glädjehälsningar från Helene F Sturefelt,

- som behöver lugnet i Ölands kärva landskap, och som ber om regn...

Förtorkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar