Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 23 september 2013

RIK INFÖR GUD - på KULTURNATTEN i LUND



Rik inför Gud. Hur?

Det var släktkalas i Lund. Vi samlades på stan med Domkyrkan som mötesplats.
Jag var trött och sliten.
Fattig till både kropp, själ och ande. Kanske kan jag finna lite vila och läkedom här?

Torget mellan kyrkan och Domkyrkoforum har blivit en spännande plats som väcker nyfikenhet.

Vi gick in och tittade på en fotoutställning - åh vad jag längtar efter att få göra något åt mina egna bästa fotografier och ställa ut dem!

Domkyrkoforum.

Lena Sjöstrand, präst, välkomnade in till en invigning av en filminstallation:

- Det finns ju inget hav i Lund, så med hjälp av två konstnärer ska vi nu projicera ett filmat hav på Domkyrkoforums fönster.

I en månads tid ska lundabor få möta havet, dag som kväll, när de passerar.
Levande vackert. Fast på låtsas.

Här ska havet få synas i fönstret.

Pilgrimscentrum håller till i Liberiet. Anna Alebo mötte oss med glada utsträckta armar och fick hälsa på delar av släkten.

- Var är det för konstigt mönster där ute i stenläggningen?
- Det är en labyrint.
- Folk går så långsamt och konstigt.

Brorssonen invigdes i labyrintens mysterium. Vi tog varsin pilgrimsstav och gick sakta i snirklarna. Längst innne vid korset, bad jag en bön för mina nära och kära.

                                                          Frälsarkransen på staven!

All min trötthet och tyngd, som får hela ryggen att spänna sig, skulle kunna vara ett stort hinder för min tro.
Men det är det inte.

Ungdomstidens grundliga bibelstudier i EFS har gjort tron djupt förankrad i vad Kristus gjort för oss.
Guds helighet bor i mitt hjärta som det mest dyrbara smycke.

Inskriptionen i en av labyrintens stenar fick fäste:

JAG SJUNGER OM DIN STORHET GUD MIN KONUNG.
NU OCH FÖR EVIGT PRISAR JAG DITT NAMN.

För varje steg jag tog, fylldes jag av Guds storhet.
Frälsningen är oberoende av hur jag mår.

Gudsrelationen är levande, trots sjukskrivning och stressdemens. Ärligt talat, det är Gudsgemenskapen som ger mig kraft för varje dag!

Kyrkans Storklocka sjunger. Läs.

Vi gick in en stund i Domkyrkan. En kör sjöng. Mycket folk satt andäktiga.

Jag slöt ögonen och vandrade i tanken upp i guldmosaiken ovanför altaret, in i Kristusögat...

Jag ställde mig bredvid ängeln med domsbasunen och sjöng ut hela mitt hjärtas lovsång inför Guds väldighet...
Allt var ljus. Hela mitt väsen var ett med Guds helighet.

Tillbedjan. Helig, helig, helig!

Konferenciern presenterade solisten - nej!
Min bön bröts sönder av trivialiteter och jag suckade...

Goda relationer.

Min bror är naturvetare och fotograf på mikroskopnivå.
- Hur många nivåer av liv finns det?
- Oändligt många!

Med en stjärnkikare kan vi åka ut i rymden och ana nya världar. Makrokosmos.
Med ett mikroskop kan vi åka inåt i en blomma, i en synål eller en hudbit och upptäcka andra världar. Mikrokosmos.

Alla dessa skikt finns samtidigt.
Då är det inte konstigt att sitta i kyrkan fysiskt men befinna sig andligen hos den himmelska härskaran!

Teologi och fysik möts.


Labyrint, men utan blindgångar.

På söndagen såg jag fram emot att få komma till någon kyrka och lyssna till predikan över de tuffa texterna.

Rik inför Gud blir man inte genom att samla skatter i ladan.

DEN SOM ÄLSKAR PENGAR BLIR ALDRIG MÄTT PÅ PENGAR.
OCH DEN SOM ÄLSKAR RIKEDOM FÅR ALDRIG NOG.
                                 Predikaren kap 5:9-15

KÄRLEKEN TILL PENGAR ÄR ROTEN TILL ALLT ONT.
DU SOM TILLHÖR GUD, HÅLL DIG BORTA FRÅN SÅDANT.
                                1 Timoteusbrevet kap 6:7-11

Bonden som byggde nya lador till sin rekordskörd var nöjd:

NU KAN DU SÄGA TILL DIG SJÄLV:
- NU ÄR DU FÖRSÖRJD FÖR MÅNGA ÅR FRAMÅT. ÄT, DRICK OCH ROA DIG.

MEN GUD SADE TILL HONOM:
- DIN DÅRE, I NATT SKALL DITT LIV TAS IFRÅN DIG, OCH ALLT DU LAGT PÅ HÖG SKALL TAS IFRÅN DIG.

SÅ GÅR DET FÖR DEN SOM SAMLAR SKATTER ÅT SIG SJÄLV MEN INTE ÄR RIK INFÖR GUD.
                                         Lukas kap 12:13-21

Rik på löv.


Prästen sa:
- Pengar i sig är inte onda. Det är kärleken till pengar som är ond och leder människor till fördärv.

Många andra fina saker blev sagda, men inget om vad "rik inför Gud" betyder...

En predikan skall innehålla två delar:
- Lagen; som är som en läkares diagnos av sjukdomen, eller på teologiskt språk; väcker syndakännedomen.
- Evangeliet; det goda budskapet om hur Gud vill läka och frälsa oss ifrån vår inkrökthet.

Kanske satt jag i tankar och missade något, men jag hörde bara:

- Och det goda budskapet är att vi inte ska skjuta upp något till morgondagen, utan äta, dricka och roa oss.

Visst roade vi oss. Men det är inte allt...

VA??!

Är det evangeliets poäng??

Med en så mager undervisning hade jag aldrig blivit varken kristen, frälst, troende eller lovprisande...

Hungrig på Gud gick jag därifrån, hem till den väntande släktmiddagen.

Tidningen Dagen gav mig ord för detta, läs nu noga!
Det är pastor Gustaf Henriksson, Västkustkyrkan, som skriver:

- De goda nyheterna är begripliga endast mot bakgrund av de dåliga nyheterna.

"Jesus älskar dig" blir för den som saknar medvetenhet om sin bortvändhet från Gud endast en trevlig bekräftelse:
- Jaha, så fint.

Det evangeliet säger är att din och min synd är så allvarlig att den skiljer oss från Gud.
Det är de dåliga nyheterna. Men det vill vi inte höra...
Det var nödvändigt att Kristus behövde dö för vår skull för att bryta dödens konsekvens.

Korsträdets stam.

Jag tänker på all den skam och skuld vi i hemlighet bär på i tysthet.
Dova tankar på straff och offer finns i mörkret, behovet att kanske även blidka den där guden, om han finns...

Men vi gör som muslimerna; hoppar över hela försoningen på korset!
Vi kommer nog till himmelen ändå...

Eller, det jag möter hos många sörjande och bland vårdpersonal, vid livets slutskede:
- Bara man inte har ont...

VA??! Igen min förvåning.

Är människan bara en kropp som antingen har ont, eller inte ont...??
Allt däremellan då?

- Min själ? Min ande?
Är det ingen som frågar efter om jag har ont i mina relationer? Behöver försonas med både mitt livsöde och med Gud??

Och den diagnosen botas inte med piller. Läkedomen heter att få samtala om detta, helst med den personen det berör, och gärna även i bön.

Medicinen heter: Förlåt. Förlåt mig! Både horisontalt och vertikalt.

Försoning både i mikrokosmos och makrokosmos!

Den gamla tidens själavård tog människan på mycket större allvar.

ATT SALIGT SKILJAS HÄDAN...

Så sjunger jag fortfarande i begravningsbönen...

Osalig hädangång...

Pastor Gustaf Henriksson fortsätter:

- Evangeliet säger också att du är så högt älskad att Kristus villigt dog för din och min skull.
Båda sidor måste vara med för att inte ett stympat evangelium skall förkunnas.

Detta är predikans kris idag, i alldeles förmånga kyrkor!
Vi får ett halvt medhårsevangelium, ungefär som att doktorn säger:

- Ta de här tabletterna, de är bra.
- Ja, men varför?
- Eh...

Jag blir inte rik inför Gud förrän jag förstår min fattigdom.

Och det har inte med min bankbok att göra, utan om jag ger mitt gensvar till Guds frälsning och älskar Gud tillbaka:

...MED HELA SITT HJÄRTA, AV HELA SITT FÖRSTÅND OCH MED ALL SIN KRAFT (= Mammon).
                         Markus kap 12:33

Det är Kristus som gör mig rik inför Gud.
Det är hans försoningsdöd OCH uppståndelse som bryter förbannelsen av skuld och skam.

Det är en korsmärkt kärlek som kostade allt...

Ingen ska fastna i lagen. Men inte heller i ett utslätat evangelium som inte vågar ställa diagnosen!

Älskar Gud med hela mitt pileträd!

Det var en fin helg i Lund.
Go´ mat och dricka. Shirley Clamp underhöll från konserthusets takscen. Grafittiplank. Spektakulär eldshow.

Men sinnesfriden fanns i fötternas bönevandring, den sköna konsten och i andens lovsång.
Allt landade konkret i en god släktgemenskap av lyssnade och uppmuntrande stöd.

Kropp, själ och ande, dessa tre, och störst av dem är enheten i Kristus.

De rikaste hälsningar i Kristus, med mager eftersmak av dagens predikningar...

Helene F Sturefelt

Herre, tänd glöden!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar