Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 10 augusti 2013

SLÅ INTE BUDBÄRAREN


Vem lyssnar?

Snowden är ett vackert namn. Och det han har gjort är också vackert.
Ialla fall om man tycker att det är viktigt att avslöja maktmissbruk, såsom avlyssning och lagring av telefon- och nättrafik.

Internet är ett globalt fenomen med uppgifter som inte tillhör någon.

Jag kanske ska sluta skriva, eftersom alla digitala bokstäver hamnar någonstans i ett moln som NASA kontrollerar... 

Nu är inte jag särskilt intressant i det här sammanhanget, men det är Snowdens öde!

Han har avslöjat att amerikanska myndigheter använder dessa uppgifter och att kontrollinstanser som skulle skydda hanteringen är helt undermånlig.

Här ryms 50000 nånting...

Jag läser en artikel i tidningen Dagen, citat Pekka Mellergård:

- Snowden har inte läckt uppgifterna för att skada amerikanska säkerhetsintressen, utan för att få igång en debatt, som även president Obama har erkänt behöver föras.

Slå inte budbäraren. Tacka honom istället.

Budbärare? Ljusbärare.

Jag tänker på en informatör i Svenska kyrkan, Helsingborg, som för något år sedan ville påvisa brister i datakontrollfunktionen.

Han skapade helt enkelt ett Twitter-konto i ärkebiskopens namn och började skriva...
Det var inga dåliga saker utan i kyrkans anda, och han väntade för att se hur lång tid det tog innan det upptäcktes.

Syftet?
Att visa hur lätt det är att kapa uppgifter och att även vi i kyrkan behöver se över våra digitala rutiner.

Tacka honom.

Av-slöjat. Tack.

Det är inte lätt vara Sanningens Budbärare.

Traditionslinjen är lång - allt ifrån sagan om Pojken som avslöjade att Kejsarens nya kläder var bara påhitt, till alla grävande reportar och gammaltestamentliga profeter.

Slå inte budbäraren!
Jo, Johannes Döparen blev huvudet kortare när han påpekade att Herodes levde med sin borders hustru...

Härskartekniken är ju att vända bort blicken från sig själv och ge skulden till den som berättade hur det var.

Gold-finger?

Vem vågar stå för sanningen?

Det kostar. Det kostar mod och liv.
Men den som drivs av detta sanningspatos har liksom inget alternativ.
Syftet är gott, eftersom sanningen inte kan vara annat än - god?!

Därför blir det en sån tvärnit när vi kan läsa hur Rysslands president Putin vill ge Snowden skydd i ett land som tvekar vad gäller mänskliga rättigheter och lagstiftningen för homosexuella.

En katt- och råttalek mellan stormakterna. Obehagligt.

Stormakter.

Jag låter detta inlägg landa hos profeten Jesaja, där budbärarens steg över bergen får folken att jubla.

Från modern tidingssvenska till bibelspråk, klarar du det?  Det handlar nämlingen om samma sak.
Hör här rubrikerna från kap 59:

- Profeten fördömer folkets synder.
- Folket bekänner sin synd.
- Herren bereder sig att rädda sitt folk.
- Jerusalems kommande härlighet.

Herrens härlighet.

SE, HERRENS ARM ÄR INTE FÖR KORT SÅ ATT HAN INTE KAN FRÄLSA, 
OCH HANS ÖRA INTE TILLSLUTET SÅ ATT HAN INTE KAN HÖRA.

NEJ, DET ÄR ERA MISSGÄRNINGAR SOM SKILJER ER OCH ER GUD FRÅN VARANDRA,
OCH ERA SYNDER DÖLJER HANS ANSIKTE FÖR ER,
SÅ ATT HAN INTE HÖR ER.

TY ERA HÄNDER ÄR FLÄCKADE AV BLOD, ERA LÄPPAR TALAR LÖGN...
                                      Profeten Jesaja kap 59:1-2

Det är svarta moln på himlen... Oväder på gång. Tills...

Max 1 oväder...

När jag läser profetorden går jag ofta in i tre roller.

Först drabbar texten mig själv:
- Vad är det jag har gjort? Har jag velat skada någon? Har jag talat lögn?

Nästa roll är just budbärarens:
- Vad är det som jag ska påpeka? Måste jag in i förmanarens (och tröstarens) roll nu? Vilka lögner eller problem ska jag sätta ljus på?

Tredje perspektivet är Guds:
- Smärtan över att människan så lätt väljer fel vägar, som är orättfärdiga, och som skadar.

VI VÄNTAR PÅ LJUS, MEN SE, MÖRKER RÅDER.
VI VÄNTAR PÅ SOLSKEN MEN VI FÅR VANDRA I DJUPASTE NATT.
                                            Jesaja 59:9

Just så här hopplöst svart kan det ju kännas.

Tankarna går även till den ryska tjejgruppen Pussi Riot, som vill ha jämställdhet och mer yttrandefrihet.
Kan inte de få träffa Snowden...? Tillsammans med Putin!



Det fantastiska med Bibelns Budskap är vändningen:

MEN SOM EN FÖRLOSSARE KOMMER HERREN... 59:20.

I omvändelsens bekännelse kommer friheten, genom förlåtelsen.
Målet är upprättelsen.

STÅ UPP, VAR LJUS, TY DITT LJUS KOMMER!
OCH HERRENS HÄRLIGHET GÅR UPP ÖVER DIG! 60:1.
 
Stå upp.

Till sist, det som känns som en uppmaning till alla obekväma reportrar, barn, informatörer, profeter eller datatekniker som heter Snowden:

ORDEN SOM JAG HAR LAGT I DIN MUN SKALL INTE VIKA,
EJ HELLER UR DINA BARNS ELLER BARNBARNS MUN... 59:21.

Må Guds goda Ande vara med alla som kommer med budskap om Sanning.
Och kännetecknet att Sanningen är från Gud är att den drivs av  - Kärlek.

Så går mina tankar denna kväll.
Hoppas inga bokstäver gått på avvägar nu... ; )

Sanningens bägare.

De bästa hälsningar till dig, käre läsare, med uppmuntran att inte ge upp.

Helene F Sturefelt,
- som fotograferat Slottsruinen i Sölvesborg och som är evigt tacksam för Frälsningen som befriar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar