Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 29 juli 2013

SJU SOVARES DAG


Min säng är min grotta.

I lördags vaknade jag tidigt.
Så onödigt! När man är ledig och allt...
Men kanske ska det visa sig få en större betydelse som jag inte har en aningom, än.

Det var nämligen Sju Sovares Dag, den 27 juli.

För några år sedan var vi i Turkiet och blev guidedade i Paulus fotspår.
I Torbale, i närheten av Efesos, på väg upp mot det som katolska kyrkan tror varit Marias hus, såg vi vägskylten med just detta:

- SJU SOVARES GROTTA.

Vad handlar det här om?
Jag saxar ur Wikipedia och bildsätter som vanligt med mina egna foton, som efterfrågas allt mer till publicering på olika håll.

Här någonstans är Sju Sovares Grotta.

"De sju sovarna var enligt en gammal martyrlegend sju kristna män som levde omkring år 250.

Enligt en svensk version av legenden, nedtecknad på 1500-talet, levde Maximianus, Malchus, Marcianus, Dionysius, Johannes, Serapyon och Constantinus i Efesos under kejsar Decius tid.

Kejsaren lät bygga ett avgudatempel i staden och hotade att döda alla som inte dyrkade i det.
De sju männen delade då ut sina ägodelar till de fattiga i staden och gömde sig i en grotta i berget Celion.

När kejsaren fick reda på detta murade han igen grottan för att de skulle dö av hunger och törst, men två män skrev ner männens liv och martyrium och lade in skriften mellan stenarna.


Önskelappar vid Marias hus.
Under kejsar Theodosius II styre, efter 372 år (enligt legenden, det är dock knappt 200 år mellan kejsarna Dacius och Theodosius II), bröt murare upp stenarna för grottöppningen för att bygga ett stall, och de sju sovarna vaknade till liv igen.

De trodde att de bara sovit en natt, och en av dem, Malchus, skickades ner till staden för att köpa bröd.
När han försökte betala med sina hundraåriga mynt blev det stor uppståndelse eftersom männen han köpte brödet av trodde att han funnit en begravd skatt.

Han fördes inför biskopen och borgmästaren, där han berättade att han dagen innan flytt för kejsar Decius.
Biskopen och borgmästaren följde honom upp till grottan, där de fann brevet mellan stenarna som intygade männens historia.

De sände bud efter kejsar Theodosius som reste till Efesos för att själv se miraklet.
Efter att de sju sovarna talat med kejsaren lade de sig ner och dog, varefter Theodosius lät resa en förgylld marmorsten på stället och befallde att alla biskopar som inte erkände uppståndelsen skulle avrättas.

En annan modern staty, av Maria.
Minnet av de sju sovarna högtidlighölls i olika sammanhang genom att det 27 juli var tillåtet för alla att sova länge, men den som sov längst fick en mindre populär arbetsuppgift som straff.

Andra folkliga traditioner säger att den som sover länge den här dagen kommer att vara trött ett helt år framåt.
Det sägs också att regn på sjusovaredagen betyder regn i sju veckor framåt.

Sju sovares dag, den 27 juli, infördes i svenska almanackan 1680 och fanns där fram till 1901 då den utgick."

Slut citat från Wikipedia, men Carl-Erik Sahlberg berättade samma sak.

Här behövs också regn.

Jag tror att den gamla helgonkalendern kommer tillbaka.

Intresset för historia och för kristna mödrar och fäder ökar sakta, men säkert.
Man vill veta bakgrunden till varför namnet står just på det datumet och vem den personen var - vår nuvarande "hitte-på-namnsdags-kalender" är så ointressant, tycker jag.

Jag älskar sådana här historier!
Det utmanar allt det vi tror oss veta. Legenderna går emot allt vett och förstånd.

Det gör Gud med...

Åter igen, åter igen:

TY FÖR GUD ÄR INGENTING OMÖJLIGT!

Vår Gud är oss en väldig borg. Getslottet.

Att sova är det bästa jag vet, näst efter att fotografera förstås och sitta här och hänga vid min predikoblogg...

När man sovit riktigt hårt och gott, då känns det som om man varit borta i tvåhundra år.
Drömmarna har tagit med en på en inre resa som ofta löser upp knutar och rensar spänningar.

Ofta talar Gud till mig och går förbi alla mina försvar.
I skarven mellan att vara vaken och sovande, levande och död höll jag på att skriva, finns någon slags öppning för Guds närvaro, helt bortom min kontroll.

Och det som sker i drömmarna, är på riktigt.
Allt som förändrar livet och ger nya insikter är på riktigt.

Det har också hänt att jag gått till affären och betalat med mynt från någon semesterresa... turkiska lira till exempel.
Och med den stress-demens jag lider av kan tillvaron ibland snurra till så att både klockslag och datum är borta.

- Var är jag? När är jag?
- Godmorgon! Eller godnatt?

Tänk att jag vaknade 06.50 på självaste sjusovare-dagen!
Det måste betyda att tröttheten sakta viker hädan.

Morgon? Eller kväll?

Men varför skall alla män hugga huvudet av dem som inte tycker som de?
Kombinationen Makt - Testosteron är inte bra.
Vill vår Herre verkligen ha dem i kyrkans ledande ställning?
De måste ha hört fel...

Den Kristus jag har lärt känna är full av kärleksfullt allvar, smärtsam försoning och en jublande glädje över alla som omvänder sig från sin egoism.
Offerrollen tog han på sig, för att vi skulle sluta hugga huvudet av varann.

Det är sådant man bara kan göra när man drömmer...

Vilda drömmar på varuhuset.

De allra piggaste hälsningar från en präst i Svenska kyrkan, och som tar Jesu ord om vila på allvar:

KOM, LÅT OSS DRA OSS UNDAN, SÅ NI FÅR VILA ER LITE...

Helene Sture Sovfelt,
- som är mycket tacksam för de 2 mm regn som föll denna dag över snustorra Blekinge.
Får se om legenden talar sant, även där!

Gråt inte Jesus.
Jag älskar dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar