Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 13 juli 2013

KIM LARSEN och CAJ KARLSSON på HASSLÖFESTIVALEN



Klippig skärgård med mycket rock..

Nej, festivaldöden har inte drabbat Blekinge.
Här blomstar rockmusiklivet som aldrig förr - allt ifrån Sweden Rock, till lilla Arkipelagfestivalen på Senoren, och just nu HASSLÖFESTIVALEN.

Det är något speciellt med att uppleva "bygdens son" spela på hemmaplan.
Caj Karlsson, med Dan Viktor vid sin sida, inledde sin turné "Så mycket sämre" på Hasslö - lilla Hawaii.

Härlig känsla!

Ärligt talat, det var inte särskilt bra... trevande, med ostämda gitarrer...
Men hemmapubliken förlåter den förlorade hemmasonen allt han gör - Caj Karlsson från Sinn Fenn tillhör ju hasslöborna!

Och det är något djupt mänskligt med det ostämda...

Annat var det för snickar-sonen Jesus i Nasaret. Han blev inte profet i sin hemstad.
Hans förlåtande sinnelag gjorde de rättfärdiga galna!

Man får passa sig för de rättfärdiga! De fördömer allt och alla, ja de fördömer gärna både det mänskliga och det kärleksfulla.
Det är inte lätt att vara rättfärdig... Hur skall du bli frälst?

Lev och låt leva.

De 5-6000 tusen festivalbesökarna tog emot Kim Larsen med varma applåder.

Som vanligt började han spela kl 21.
Det gjorde han nämlingen också fredagen den 27 februari 1976, då jag som tonåring åkte över Sundet för att höra Gasolin spela i Helsingörshallen:
 
Det var mitt livs 2:a rockkonsert, och jag läser med värme min egen recension:

"... till min fasa upptäckte jag att biljetterna kostade 35 Dkr, och vi hade bara 25 Dkr med oss... Men de snälla danska mänskorna sa att det gick bra med svenska också..."


"De tuffa tjejerna satt längst bak i bussen..."

"Vi hade bomull i öronen och det var tur. När vi hörde Status Quo i Malmö var volymen över smärtgränsen."

"Sångaren såg ut som Frankenstein. Utseendet spelar väl inte roll men... Jag tror han hette Kim Larsen.
Alla kunde deras texter och sjöng med.

Efter ett tag tyckte jag om honom för han presenterade sitt band på ett bra sätt..."

Kim Larsen i Sydöstran idag.

"Det var väldigt rökigt. Jag höll på att dö av rökförgiftning, kändes det som.
Vi fick inte behålla biljetterna, men vi hittade några på golvet, som vi tog med som minne..."

"Vid 23-tiden kom de sista låtarna och de gjorde sorti i ett från golvet uppvällande rökmoln och mycket hastigt blinkande ljus. Det såg ut som om man rörde sig i ultrarapid..."


Tonåringens bildcollage.

Nu, nästan 40 år senare, fick jag uppleva det "danska gemytet" igen, något mer erfaren.
Kim Larsen har fortfarande en god attityd, det är därför han behåller sin publik.

Hans mellansnack är några korta, effektiva ord om nästa sång, t ex:

- Här kommer mannens bön till kvinnan, eller kvinnans bön till mannen, eller vår gemensamma bön till Skaparen, Försynen: GÖR MIG LYCKLIG NU!

Och så drog låten igång, i den ljumma sommarkvällen på Hasslö.

Kim Larsen Band på Hasslö igår.

En och en halvtimme senare var konserten slut och solen hade gått ned. Endast rökmaskinen puffade på.
Publiken ville höra extranummer och han frågade ödmjukt:
- Er det mig ni menar? : )

Jag tror många satte ölen i halsen när bandet då stämde upp i:
- HÄRLIG ÄR JORDEN... på danska, med distade gitarrer!!

Jag ställde mig upp och lade handen på hjärtat och sjöng med.
Tid och rum upphörde, 1976 var 2013 och evigheten landade...

HÄRLIG ÄR JORDEN, HÄRLIG ÄR GUDS HIMMEL
SKÖN ÄR SJÄLARNAS PILGRIMSSÅNG...

TIDEVARV KOMMA, TIDEVARV FÖRSVINNA
SLÄKTEN FÖLJA SLÄKTENS GÅNG...

"Härlig är jorden!"


Och jag konstaterar att i kyrkor och kapell vill man ha Evert Taube, men på rockkonsteter spelar man psalmer....
Allt är bakochfram. Dbfrmm...

Det är roligt att träffa folk.
Där var hela gänget från Saleboda och Åbyholm, och där var kyrkans folk och begravningsentreprenören...

Så gott att byta några ord om livets allvar. Och det handlade inte om döden, bara nästan.
Allt för många har gått in i väggen och vet hur det känns när hjärnan inte vill hänga med...
Tårar anandes bakom solglasögonen...

- Det blir inte som förr... Sköt om dig.
Men omtanke och vänlighet består. Det viktigaste!

Är det som förr?

Åter igen:

BÄR VARANDRAS BÖRDOR, SÅ UPPFYLLER NI KRISTI LAG.

Så mycket sämre, så mycket bättre. Allting har sin tid.
Så mycket förr, så mycket nu. Men evigheten är ständigt närvarande i den kärlek vi visar varandra.

Ikväll blir det däremot "Så mycket bättre" - då tre TV-kändisar turas om på scenen: Olle Ljungström, Maja Ivarsson och the Sounds samt Magnus Uggla.

Rapport kommer.
Efter gudstjänsten imorgon.

Säkerhet.

Jag låter tonåringen Helene få avsluta:

"DSB-färjan la till i Helsingborg klockan halv ett på natten.  Vi gick till en telefonkiosk för jag skulle ringa hem till mamma.

Hon sa att de redan gått och lagt sig och att jag fick sova över hos min kompis.
Vi låg och pratade till klockan 03. Det var en rolig kväll".

Privat-blogg från '70-talet.

Nåd och frid från Gud vår Fader och herren Jesus Kristus... som räddar oss ur den nuvarande onda tidsåldern...(ur Galaterbrevets inledning).

Kärleksfulla hälsningar från Helene F Sturefelt, rock-prästen utan präst-rock,
- som inte orkar höra allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar