Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 10 juni 2013

HOCKEYKLUBBEN STÄDAR SRF


Rent för rockarna.

Skräpa ned har sin tid. Plocka upp det nedskräpade har sin tid.
Röja har sin tid och rocka har sin.
Inget är nytt under himlen.

Men denna dag var ny på Sweden Rock Festival. Just detta skräpet var inte tidigare uppplockat.
Satt och väntade på festivalbussen då en av kommunens städare kom förbi och sopade rent från fimpar och papper.

- Tack! sa jag.
- Vi moste holla snyggt när festivaulgästerna kommer! De ska trivas hoss oss!

Sölvesborg välkomnar och blomstrar.

Snart var det min tur.
Med ett dyrbart Access-band fick jag komma in på området. Gick vilse när jag skulle leta upp basen för städpatrullerna...

Sölvesborgs Ishockeyklubb, SIK, har i alla år skött städningen här. De är välorganiserade, glada, laddade och välkomnar alla som vill hjälpa till.

Henrik laddar.

- Ta nu hand om Helene så hon känner sig välkommen! sa Carina.
Och det gjorde de! Nervositen släppte.

Båda mina grabbar, inklusive barnbarnet, har drömt om att få köra sopbil.
Nu fick morsan/ rock-mormor vara först med att åka... 
Lycka!


På plats!

När en konsert var slut, och folket strömmade därifrån, strömmade vi dit, med räfsor, plastsäckar och tunnor.
Som ett riktigt ishockeylag gick vi fram och gjorde rent...  dribblade lite med plastölflaskorna.

Med ordentliga handskar var det ingen konst att plocka upp upp-o-nedvända langos och annat klet.

Allting har sin tid, skräpa ned, plocka upp, bli skitig, bli ren - och stanna till och prata en stund.

Detta är nog det mest tacksamma jobb man kan göra på en festival!
Och resultatet är omedelbart! Rent och snyggt. Tillfreds.

Många jobb är långsamma processer, då är det skönt att koppla av med lite städning.

Bästa gänget! Hockeyklubben är beredd på nedsläpp.

Många kommer fram och tackar:
- Den bästa festival som finns!
- Alltid rent och snyggt, med fräscha toaletter!
- Ni syns knappt, men det syns vad ni gör!
- Får jag ge dig en kram?

Det är just i dessa ögonblick som jag stannar upp, ser i ögonen, lyssnar lite och säger:
- God bless you. Gud välsigne dig.
- Till dig med!

Men HS skötte toaletterna.

Hårdrocksfestivalfolket är mycket speciellt. Inte alla åker i gäng, många åker själva för att fokusera på musiken och folket, med öppen attityd.

De andra ringer hela tiden:
- Var eeee du? Vi skulle ju mötas där... Bara 10.000 ivägen just framför den scenen...

En trevlig städkompis sa:
- Du, jag måste bikta mig för dig...
- Jaha...
- Jag har aldrig varit på en hårdrockskonsert!

- Hm, du, sa jag, jag måste iså fall bikta mig, jag också...
- Jasså?
- Jag har aldrig varit på en hockeymatch....!

Med dessa bekännelser beslöt vi att kalla oss för Team Is-Rock... Hårda!

Toa-kö med muller från Accept.

Nu lämnar vi städet för en stund.

Jag stannade till vid 4Sound Stage och snakkede med en norrman.
Det var i sanning ett djävla oväsen, förlåt!, från konserten och äntligen gick bandet av scenen.

- I Norge har vi ett speciellt förhållande till hårdrocken, sa den unge mannen. Det bygger på satanismen, men är bara teater...
- Jag är inte så säker på det, sa jag, man blir påverkad av det man umgås med...

Jag blir så ledsen.. Born to Lose...

Vi som har kontakt med den andliga världen vet hur Lögnens Fader arbetar.
Han är som en slipad affärsman, mycket nära sanningen, men sista biten fattas alltid... för egen vinnings skull.

Visst, många band har startat som en svart maskerad, men det är verkligen att bjuda upp till dans med djävulen!

Efter en tid övergår "teatern" till verklighet, drogerna sätter in och de onda cirklarna är igång.

Lögnens Fader skrattar när vi förminskar detta - då har han fritt spelrum!
Det är den största tjänst vi kan göra djävulen: att säga att han inte finns...
Det onda som då sker, får man skylla på någon annan...

- Varför gör GUD ingenting???
- Käre vän, Gud är närvarande hela tiden, men det är inte förrän du ser Guds fiende som du också kan börja se var ljuset är...

JESUS RÄDDAR DET FÖRLORADE FÅRET:

Den ljuvligaste Gudsbild!

- Varför måste ni hålla på med det där korset?? Och Jesus är en stackare som de spikade upp, ha ha!

Att möta hånet är det svåraste.
Då är det bara en kärleksfull blick som kan tränga igenom hatet. Inga ord. Dem spiller vi inte!

Ibland blir det tvärtom.
Skrattet kommer av sig och vi (Street Church och White Metal) kan möta och säga:

- Den du ger makten, får makten i ditt liv. Ger du mörkret fritt tillträde till ditt inre, då tar de sig in i ditt sätt att tänka och bedöma. Det leder till hat, likgiltighet, aggressioner och slut döden.

Detta har många hårdrockande bandmedlemmar själva upplevt och när ytterigheterna ställs på sin spets: liv eller död, Gud eller djävueln, det är då Jesus räddar. Befriar. Frälser!

Kreators döskallar var inte så kreativa...

Jesus avrättades inte.
Han gav frivilligt sitt liv, och det är skillnad!, som det offer som löser från mörkrets makt.

Men han dog inte för att dö...!
Jesus gav sitt liv för att besegra döden, och uppstod igen, på tredje dagen.

För mig är Jesus en Städare. Den Störste av alla!!

All den negativa karma vi samlar på oss, kan vi inte rensa bort själva.
Det hat vi har tillåtit etablera sig, kan vi inte ta oss ur själva - förrän vi möter den Gud som älskar oss med en så djup förlåtelse att alla demonerna flyr!

Förlåten syndare. Städare i Guds tjänst.

Jesus möter oss med den räfsa som först tar bort den ytliga synden: svordomarna.
Sedan kommer spaden som gräver bort föraktet och ersätter det med respekt.
Till sist kommer det stora badet, där all invärtes smörja och motvilja tvättas bort...

TY LIKSOM NI GJORDE ERA LEMMAR TILL SLAVAR ÅT ORENHETEN OCH LAGLÖSHETEN, OCH BLEV LAGLÖSA,
SKALL NI NU GÖRA DEM TILL "SLAVAR" ÅT RÄTTFÄRDIGHETEN, OCH BLI HELIGA.
                                                                Romarbrevet kap 6:19

- Har du frid i ditt hjärta när du ber till "din gud"? frågade jag.
- Menar du att man kan få frid bara för att man ber till Jesus? Ha!
- Ja, det menar jag. När festivalen är slut, kommer ångesten för många. Men när vi har Jesus i vårt hjärta, stannar friden kvar.

- Så det är bara att be... ? sa han skeptiskt.
- Det är inte så "bara"... Vågar du ta emot honom, på riktigt?

Street Church samtalar.

Här slutar vi för idag.
Nästa år får du se till att gå in på SIK´s utmärkta hemsida och anteckna dig för ett städpass!
Go gemenskap och gott resultat utlovas. Och du får ju vara inne på festivalområdet!
Glada tillrop och gratis korv ingår också.

Så kan Guds rike förverkligas bland vanliga människor, med vanliga räfsor.

ALLTING HAR SIN TID OCH VARJE FÖRETAG UNDER HIMMELEN HAR SIN STUND.

BRYTA NED HAR SIN TID OCH BYGGA UPP HAR SIN TID.
GRÅTA HAR SIN TID, OCH LE HAR SIN TID.
                                                               Predikaren kap 3.

Räfsa har sin tid och ställa undan räfsan har sin tid.
Spola isen har sin tid och få pucken i mål har sin.

Frid med dig, käre läsare.
Helene Sturefelt, HS Städ... proffs.räfs.

Mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar