Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 20 maj 2013

ORD ÄR HÅRDVALUTA - Profeten Joel


Ditt Ord är mina fötters lykta.

Tänk dig en tillvaro där inga onödiga ord blir sagda.
Bara väsentligheter, ord med mening och innehåll.

Ord som ger liv.
- Varde ljus!
Och det vart ljus. Goda konsekvenser av det sagda.

Däremellan tystnad.
Reflexion. Tid för eftertanke.

Verbalt idisslande.
Bokstavstuggande och sugande på meningar som träffar hjärtat.
- Just precis så är det!

Inget onödigt.

Ingen reklam, inget mingel, inget skitsnack eller tröttande överord.
Inget tjat, inga påringningar från företag man inte vill veta av och inga jinglar mellan TV-programmen.

Ge oss paus-bilden tillbaka!

Minns du den? Den svartvita pausbilden i den enda kanalen...
Vilken i-lands-lycka.

Pausbild i Kalmar Domkyrka. Jag-pärlan.

Jag som lever med Hjärnstress plågas mycket av alla dessa meningslösa ord som vill ha min uppmärksamhet.

Vissa saker kan jag undvika, men inte allt.
För att veta om det är viktigt eller inte, måste jag ju läsa... är det oväsentligt är skadan redan skedd, eftersom jag läste...

Och om det är bra, som t ex högmässan i söndags, så kan det ändå bli för mycket av det goda... och jag kan känna en lätt panik komma... Tyst!

Nej, så kan jag ju inte säga... Var är öronpropparna.. de knalloranga... Varför är handväskan djup som en ocean??

Måste här ifrån... Det rinner ut ord ur öronen... tänk om de tar med sig lite hjärnsubstans också... Då blir det inget kvar tills jag kommer hem...

Ja, skratta du, men precis så är det för mig.
Ord är hårdvaluta.

Idag har jag suttit i ett mörkt rum med ögonbindel och hörselkåpor. Varnade min man först så han inte skulle bli rädd...

Nä, det var en annan gång. Lika illa...

När jag vilat, tar jag av mig de dämpande åtgärderna och läser profeten JOELs bok i Gamla Testamentet:

HERRENS ORD KOM TILL JOEL:

DET SKALL KOMMA EN TID DÅ JAG UTGJUTER MIN ANDE ÖVER ALLA.

ERA SÖNER OCH DÖTTRAR SKALL PROFETERA,
ERA GAMLA MÄN SKALL HA DRÖMMAR,
ERA UNGA MÄN SE SYNER.

OCKSÅ ÖVER SLAVAR OCH SLAVINNOR SKALL JAG DÅ UTGJUTA MIN ANDE.
                                                                        Joel kap 2.28-29

Jag njuter så när jag umgås med Bibelordet. Det är sannerligen hårdvaluta!
Och djupt som en ocean.

Kyrkans skepp.

Jag citerar ur Ivan Hellströms bok "Förstår du vad du läser" så du inte tror att det är jag som liksom kan så mycket...

"Utgångspunkten för Joels profetior är en förödelse som orsakats av torka och gräshoppor.
Det är fråga om en katastrof i färskt minne - antingen i form av fientliga härar, eller så bokstavligt.

Hur som helst, denna "hemsökelse" är en bild av Herrens Dag, som också skulle drabba Guds folk om de inte gjorde bättring och "rev sönder sitt hjärta". (Joel 2:12-17)."

Jag tänker på vår tids förstörelse och skövling av både natur och människors arbetskraft.
Det är det som Bibeln kallar synd - utnyttjande och hänsynslöshet.

Självklart måste Guds dom drabba oss alla! Det är ju det som är räddningen, eller hur?!
- Vänd om från er livsstil, innan ni dör, innan allt dör...

Och jag kollar i garderoben hur många klädesplagg jag har från H&M billiga textilindustrier i Asien...

Mest hemmasytt. Puh.

"Herrens Dag är ett ingripande som på avgörande sätt blir en fruktansvärd dag för Guds fiender." Sid 151.

Vem?

För alla som skövlar liv, förtroende, egendom, skog och människors hjärtan.
Detta är Guds fiender.
Och i djupet även människans fiende, ty Gud står på vår sida...

Jaha. Vem är avsändaren?


Profeten Joel ger uttryck för vad som sedan händer - det som Petrus många hundra år senare tog upp i sin predikan på den första Pingstdagen - att Gud skall utgjuta sin Ande över alla.

Dessa ord är hårdvaluta.
Ingen reklam. Inget skitsnack. Inget hot, utan bara en konsekvensbeskrivning.

Inga finstilta villkor.
Jo, att vi är uppmärksamma. Och tysta. Ialla fall någon minut, åtminstone.

Det är i Mellanrummen som Gud får plats.

Så här; - - - - - - - - - - - - - Där fanns inget att läsa! Det blev tyst i huvudet , eller hur, och Någon Annan fick rum.

Tystnad före. Och efter.

I BEGYNNELSEN FANNS ORDET
OCH ORDET FANNS HOS GUD
OCH ORDET VAR GUD.

I ORDET VAR LIV
OCH LIVET VAR MÄNNISKORNAS LJUS.

Så börjar Johannes evangelium. Det är den starkaste öppning på en text som någonsin formulerats!

Ord som är så kärnfulla och förtätade att att de rymmer hela Big Bang...

I Guds-pärlan ryms Allt.

Över dem som vi bundit i slaveri skall också Anden falla.
Tänk när slavarbetarna reser sig... de orättvist fängslade... de grymt utnyttjade...

Då skall de tala just dessa ord som Profeten Joel lyfter fram:

- Dom och kärlek, alltså doom - inte pronomet "dem".
Och kärlek.

I Kärleks-pärlan ryms Allt.

Till sist:

De kraftfulla händelserna den första Pingstdagen kan få en att tro att "allt utgöts" så att det inte finns något mer att få, skriver Ivan Hellström.

Är Guds förråd tömda?
Icke! Det är en omöjlighet.

Det finns en skvätt kvar till dig...

Bön pågår.


Gud, sänd din Heliga Ande till den som just nu läser detta...

Kom med klarsyn över det som är fel.
Kom med öppningar till förnyelse och försoning.

Ja, herre, jag vill ta emot det som Du visar mig - i nattens drömmar, i dagens erfarenheter och i hjärtats öppenhet mot Dig.

Jag vill lära känna Dig... och gärna mig själv lite bättre.
Kom, Helig Ande, kom.
I Jesu namn, amen.

Duvan = Helig Ande.

Helene Sture Tystfelt, V.D.M.

- som fotograferade Kalmar Domkyrka, och som imorgon inte tänker varken prata, gnata, mingla, krångla eller säga något alls!
Ty mina talade ord är slut. - - -

Viskade välsignelser till dig.

V.D.M = Verbi Divine Minister. Det gudomliga Ordets Tjänare.

Anden över Ordets förkunnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar