Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 11 maj 2013

HELIG ANDE - GUDS PRESENS


Silvervattnet porlar fram...

Egentligen vill jag inte skriva om detta - att invänta Andens kraft - jag skulle vilja uppleva det tillsammans med dig, bäste läsare.
Kanske i en pilgrimsvandring...

Men eftersom vi inte är fysiskt i samma rum, får jag be att Anden gjuter liv i mina torra bokstäver... så att de når till dig.

Smörj mig, ge mig liv.

Ibland möter jag kritiker som gör sig lustiga över att kristendomen har "tagit över" andra traditioner, som om det vore en svaghet.
T ex den romerska kejsarfestligheten eller den hednanordiska ljusfesten i december.

Varför skulle det vara lustigt? Det är alls ingen svaghet.

Gud är historiens Gud och vet människans längtan efter närhet.
Varje folk genom alla tider bär öppningar i sina traditioner mot levande Gud.

När kristendomen gör sitt nedslag i tiden, är det som en uppfyllelse av mångas längtan.
Det är inget konstigt.
Snarare en logisk följd av att Gud "finns"...

Utsikt över "staun" från Bryggareberget.

Imorgon är det söndagen före Pingst, en sorts advent inför Andens utgjutande.

Denna söndag är ny i vår evangeliebok.
Tidigare hette den "6 söndagen efter Påsk; Kristus och Anden", nu kallas den för "Söndagen före Pingst; Hjälparen kommer".
Bibeltexterna är dock nästan desamma.

Nåväl.
När Annandag Pingst försvann som officiell helgdag är det bra att pingsten markeras en vecka före.

Smörjelse.

Någon har kallat Helige Ande för Guds presens!

Om jag tvunget måste "begripa det obegripliga" så förstår språkmänniskan i mig detta!

Hur fungerar helig Ande?

För mig är det så här:
När jag läser min Bibel, ber jag helig Ande komma och vara närvarande.

Öppna Ordet för mig. Gör din vilja levande i det jag läser.
Tala till mig, rakt in i min livssituation.
Jag öppnar mig för dig, Du Guds helige Ande...

Guds redskap.

Likaså när jag möter människor, alldeles särskilt i själavård.

Utan helig Andes närvaro når jag inte fram. Men med Andens hjälp kommer oväntade öppningar i mötet, och Anden pekar stilla på vad Jesus har gjort och hur det är relevant just i stunden.

Jag tänker på den judiska högtiden - som infaller samtidigt med vår pingst - och som är ett firande av då Lagens budtavlor gavs.

Så "lustigt" sammanträffande... att Gud uppfyller lagen med Helig Ande!
Judendom och kristendom är varandras förutsättning.

Paulus, som var laglärd, skriver efter sin omvändelse till Kristus:

DET ÄR INTE SÅ ATT JAG SKULLE FÖRMÅ TÄNKA UT NÅGOT PÅ EGEN HAND.
NEJ, MIN FÖRMÅGA KOMMER IFRÅN GUD.

GUD HAR GETT MIG FÖRMÅGAN ATT VARA TJÄNARE ÅT ETT NYTT FÖRBUND,
SOM INTE ÄR BOKSTAV, UTAN ANDE.

TY BOKSTAVEN DÖDAR, MEN ANDEN GER LIV.
                                                        2 Korinterbrevet kap 3:5

Gamla masten nedmonterad.

Människan går igenom ett antal faser.
Kirkegaard tänkte:

* Barnets sorglösa tid, som måste mogna till ett ställningstagande, för att inte bli styrd av andra.
* I de unga vuxenåren upptäcker man de sociala koderna och pliktens trygga ramar.
* Men de existentiella behoven kan inte uppfyllas av laggärningar. Till slut drivs man i armarna på - Gud.

Gud ensam förmår mätta en människas andliga hunger.
Existensens mål är Gud - inte bara som en objektiv sanning utan i högsta grad subjektivt upplevd!

Nya mastens räckvidd till alla!

De keltiskt kristna tog vara på de traditioner de mötte en gång på Brittiska öarna.
Druiderna och siarnas gåvor välsignades in i den stora gemenskapen.

Förmågan att läsa naturen som en helig bok var allmän.
Jag tror att vi i Sverige också idag har den förmågan, även om vi inte vågar ta de stora "guds-orden" i vår mun.

Det är ingen tillfällighet att pingsten "råkar" sammanfalla med våren här.
Saven som stiger i träden är väl Andens konkreta närvaro, med all tydlighet!

Livet blir närvarande igen. De torra grenarna börjar grönska.
Tulpanlökarna går igenom myllan och skickar ut de vackraste blommor.
Är inte det Andens verk?!

Liksom att depressionens mörker fördrivs av den där förunderliga kärleken...

Anden renar, hjälper.

Min man skulle för en tid sedan spela på Hemmet med en dragspelare.
Hans repertoar var inte särskilt stor, så när de skulle klämma i med "Bereden väg för Herran" kom en annan melodi ur hans klaver... nämligen "Den blomstertid nu kommer..."

Försök sjunga Bereden på melodi Blomstertid!!
Kombinera psalm 103 och 199. Det går!!
Och det är förvirrande roligt!

Dagen till ära, har jag nyskrivit en text till detta spektakel:
- Bered en väg för Anden, sjunk ned, med res dig opp!

Hm, jag tror det får ett helt eget inlägg...

Regnmaskin.

Avslutningsvis, vi längtar efter regn i Blekinge.
Det dröjer och dröjer... så idag fick vi tvätta stenplattorna och olja in trätrallarna.

Smord av Andens olja...
Profeten Hosea skriver profetiskt om Guds närvaro, som skall komma över oss:

GUD SKALL OM TVÅ DAGAR ÅTER GÖRA OSS FRISKA,
JA PÅ TREDJE DAGEN SKALL HAN LÅTA OSS STÅ UPP,
SÅ ATT VI FÅR LEVA INFÖR HONOM.

KOM, LÅT OSS LÄRA KÄNNA HERREN.

HAN SKALL KOMMA ÖVER OSS, LIKT ETT REGN, LIKT ETT VÅRREGN, SOM VATTNAR JORDEN.
                                                 Hosea kap 6:1-3

Allt hör ihop.

Så hör allt i mitt liv ihop - trätrallarnas inoljande, vårens kraft, söndagens glädje, Andens utgjutande som klorofyll i min själ - i ett enda stort:
- Guds presens!

Där möts dåtid, dötid och framtid... Ja, låt oss lära känna Herren.

Oljiga hälsningar med välsignelser,
Helene Sture Savfelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar