Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 14 maj 2013

GUD SOM RESTAURANT


Nej, det här inlägget är inte som du tror...
Och det har inte regnat på två veckor. Kan Gud vara en Restaurant?

De osynligas gemenskap.

Avskild, i enskildhet sitter jag med mig själv på min bönpall från Taizé.
Många är närvande i stunden, i stor gemenskap med alla runt hela jorden, som just nu ber.

Men det enda jag ser är mina krukväxter, lyftkranen som bygger färdigt Vita Byn samt min Bibel som ligger framför mig.

Och inom mig sjunger det, ja, en lovsång sjunger sig själv, i djupet av mitt hjärta.

Vi sjunger tillsammans.

Det går inte att vara kristen ensam.
Kristendom är ju till sitt väsen gemenskap!

Treenig gemenskap à la Dubbla kärleksbudet:

- att våga vara med mig själv,
- tillsammans med andra,
- och med Gud.

Många menar att gemenskapen i franska klostret i Taizé är Europas, nej världens, största fredsrörelse.
Varje vecka vallfärdar mer än tusen unga vuxna dit, för att söka just denna treenighet, inom sig själv och tillsammans med andra.

HERREN GUD STÄRKER DIG.
GUD ÄR INTE AVLÄGSEN FRÅN DIG, STÖTER INTE BORT DIG.
HERREN KOMMER FÖR ATT STÄRKA DIG.

Den lågmälda kyrkan i Tazié.

Sångerna är på alla möjliga språk.
Att umgås i bön, i sång på varandras tungomål skapar en alldeles speciell samhörighet!
Den man har bett med på det egna språket, vill man värna, skydda, hålla fred med...
Återställa relationen med.

Ristore... Restore... Restaurere - vad betyder det?

Il Signore ti ristora.
Dio non allontana.
Signore vienne ad incontarti. Vienne in contrarti.

Alla kristna traditioner möts här...

Restaurera är hemmasnickarens ord. Här ska återställas det som var slitet och ur funktion!

Åh... jag känner en snickare från Nasaret...

Han var sannerligen en Återställare av största mått! Ja, allt det som inte vill fungera - kroppsligt, själsligt och andligt - det restaurerar Jesus.
Bönen och lovsången är på riktigt. Man sitter sida vid sida, nära varandras kroppar och andas tillsammans samma luft.

Den andliga gemenskapen är långt mer "effektiv" (fult ord, förlåt) än politiska appeller.

The Lord restores you.
God does not push you away.
The Lord comes to meet you.

Stärkande gemenskap.

Det är fascinerande med språk. Du ser varje översättning här av sången "Il Signore ti ristora" får olika karaktär.
Ändå är Gud fullt närvarande i varje uttryck, och inget språk är heligare än något annat.

Hm, OM Gud skulle binda sig till att bara bli förstådd på ett enda språk, då är det inte Gud som talar...
Den högfärden får någon annan ta på sig.

Le Seigneur te restaure.
Dieu ne t'éloigne pas de Lui.
Le Seigneur vient à ta rencontre.

Det franska ordet "restaure" betyder "stärka".
Particip-formen "restaurant" betyder alltså "stärkande medel" !
"Restauration" betyder "iståndsätta".

Välkommen till den kristna restaurangen som idag, liksom alla dagar, serverar just bön-or till frukost och lov-sås-sång till middag!
Allt på en bädd av helig Andes gemenskap... toppat med en glädje som får hjärtat att svämma över!

Matkön i Tazié, ett bespisningsunder!

Dievas niekad nepalienka.
Dievas jégu suteikia.
Viespats iesko, troksta susitikti. Troksta susitikti.

Är detta polska? Eller något liknande, som datorn inte kan stava rätt till... Underbart att sjunga när man har en landsman vid sidan om.

Och de som levt i förtryck har större tryck i sången...
Vad vet vi bleka svenskar om Trons Frihet, egentligen?

Tack Gud för Taizé, där vi möts och lär av varandra!

Restaurerande utomhus-ätande.

Der Herr gibt dir neue Kraft.
Gott verstösst dich nicht.
Der Herr kommt, bei dir zu sein.

Vill du lyssna till sången, så finns den här som ett klipp på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=nzSaV5IasyM

Glädjens Herre var en gäst, vid vårt bord idag!
Restaurerade hälsningar från Helene F Sturefelt,

- som igår njöt av TV-gudstjänsten från Linköpings domkyrka, där vännen och kollegan Mikael Billemar tolkande Bob Dylan, med biblisk precision!

Billemar sjunger Dylan.

Och äntligen rengar det över Karlskrona skärgård, ja det värker ned, nej vräker, heter det.
Tack gode Gud, Du som restaurerar och stärker jorden och alla grödor.

Guds som Restaurant.
Med åskan som bekräftelse.

Iståndsättande. Min Gudsbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar