Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 19 maj 2013

EUROVISION och PINGSTEN


Pingstens under!

Petra Mede var fenomenal i sitt värdskap för Eurovision Song Contest!
Trygg, säker och språkbegåvad.

Precis som lärjungarna den första Pingstdagen då Helig Ande föll över dem!
Guds närvaro var så påtaglig att all rädsla försvann.
Trygga, säkra och - språkbegåvade?

Men de var ju enkla fiskargrabbar?

It´s all beceause of YOU.

Elva tusen människor var samlade i Malmö igår för att deltaga i Europas musikaliska fredsarbete.
Jag vet inte hur många som var samlade i Jerusalem den första pingsten, men säkert flera tusen där också.

De kom från alla hörn:

- Azerbajdjzan, Ukraina och Norge.
- Det var parter, meder och elamiter.
- Ryssland, Grekland och Italien.
- De kom från Mesopotamien, Judeen och Kappadokien.

Ja, högtidsfirarna i Malmö 2013 och i Jerusalem år 33 (?) kom från:

- Malta, Nederländerna och Ungern.
- Pontos, Asien och Pamfylien.

Man såg flaggor från Moldavien, Belgien och Rumänien vaja inne på arenan.
Främmande språk såsom arabiska, koptiska och kretensiska hördes runt lärjungarna.

Visst är det spännande att blanda världarna! För mig är det Ett... En enda värld.

Vad skulle Karl XI sagt?

På Pingstafton igår skördade vi vår enda sparris... och njöt av den till en bit kött.
Sedan var vi laddade att orka med alla de 26 bidragen med spektakulära shower.

Idag har jag glömt alla låtarna, och det regnar ute...
Åskan gick över skärgården i morse och ett välsignat regn har tvättat allt rent från pollen och damm.
Det ska åska på Pingstdagen...

Men jag har inte glömt Bibelordet som lästes i gudstjänsten idag! Över den lyser ett stilla ljus, med Andens förklarande närvaro.

Middan är klar.

Varför finns det så många språk i världen?
Språkforskare tänker bakåt anar att det finns ett par stora språkstammar som gett upphov till den mångfald vi ser idag.

Det är en mycket spännande tanke!
Och går vi ännu längre tillbaka, finns det väl bara ett enda språk i botten... som alla förstod.

Det betyder att "mångfald" i detta sammanhang stavas "splittring."

Det som en gång var Ett, splittrades upp i en språkförbistring som orsakades av människas högfärd.
Läs mer om Babels torn i 1 Mosebok kap 11.

Många förgreningar.

Långt senare var tiden redo för att ta emot Guds fysiska närvaro på jorden, i form av Jesus från Nasaret.
Nu var det tid att restaurera, återställa kraften och enheten bland människorna.
Språkförvirringen skulle läkas.

Gud är historiens Gud. Tajmingens Mästare. Tillfälligheternas Fullkomnare.

Alltså är människor från hela den kända världen representerade i Jerusalem just denna första pingstdag.
De ska fira en judisk högtid, men den får istället en oväntad kulmen.

Dessa outbildade, men Andefyllda fiskare talar nu i tungor... aktuella språk som de besökande var och en kunde förstå!

Överflödande kraft.

Vad är tungotal egentligen?

Det första man kan säga är att det inte går att själv "hitta på". Då blir det ett enda babbel i Babel.

Visst, jag har faktiskt hört en del i pingstkyrkan som känner sådant krav att man Måste kunna tala i tungor, att de faktiskt har hjälpt till lite själva...
Men:

Tungotalet är en gåva.

Syftet är att förmedla en hälsning från Gud, som flödar över av kärlek, på det geografiska språk som man begriper:

DEN DAGEN SKALL NI FÖRSTÅ ATT JAG ÄR I MIN FADER
OCH NI I MIG, OCH JAG I ER.

DEN SOM HAR MINA BUD OCH HÅLLER DEM, HAN/ HON ÄLSKAR MIG,

OCH DEN SOM ÄLSKAR MIG SKALL BLI ÄLSKAD AV MIN FADER,
OCH JAG SKALL ÄLSKA HONOM/ HENNE OCH VISA MIG...
                                                               Johannes kap 14:21

I feed you my love.
Tyska kyrkan, Karlskrona.

Eller som norska Margaret Berger sjöng:
- I feed you my love...

Hon kom fyra i omröstningen på Eurovision Song Contest, och det var min förtjänst, säkert, för ty jag röstade på henne.
- Jag matar dig med min kärlek...
Vilken hälsning från Gud! Men utan krångligt tungotal, engelskan enar oss.

Det är ju det språket man talar i himmelen.
Ängelska...

Stage For You sjunger Ängelska.

Och det är självklart att det skall åska på Pingstdagen - det står det ju i Bibeln...

DÅ HÖRDES PLÖTSLIGT ETT DÅN SOM AV EN STORMVIND,
OCH DET FYLLDE HELA HUSET DÄR LÄRJUNGARNA SATT.
                                                      Apostlagärningarna kap 2:1-11.

Är det därför Carola sjöng "Fångad av en stormvind"?
Det gjorde hon igår också, i mellanakten, men försvann... såg ni det?

När Carola sjunger finns det alltid dubbla bottnar. Guds kärlek finns ofta fördold mellan raderna.
Den som har öron, hör...

Liksom i det svenska bidraget "You" - där finns också mycket kärlek invävt:
- "It´s all beceause of you" handlar om min familj, sa Robin Stjärnberg.
Vackert.
    
Robin med sina dansare.

Petra Mede var, som sagt, mycket duktig igår och behärskade även franskan lysande!
Genom alla dessa språk talade glädjen.

Det viktigaste budskapet kommer från hjärtat:
- We are one.

Åter igen sammanfaller Eurovision med Guds ord. Splittringen läker med kärlekens hjälp.
Och det är den största av alla de gåvor som Helig Ande ger:
- Kärlek, att älska Gud, älska sin medmänniska och sig själv.

Störst av allt är kärleken.

Man ska inte blanda ihop musik och politik.
Men vi är ju både musikaliska och politiska och det går inte alltid att åtskilja.
Vitryssland, Belarus, ville så gärna ta hem segern för presidentens skull.

Jag läser i Aftonbladet att:

"Lukasjenko vill med alla medel upprätthålla illusionen att Belarus är ett europeiskt land bland andra, inte Europas sista diktatur...

Eurovision är lek och glädje för många, men i Vitryssland är tävlingen en kamp mellan ideologiska system."

Heja heja - vilken ideologi då?

Till sist.

Danmarks bidrag "Only teardrops" vann en klar seger.
Även denna kärlekshistoria andas lite gudlig kärlek... Det är bara tårar som skiljer Emmelie de Forest från sin älskade.

Ja, det är bara tårar som skiljer människan från Gud.

Och Gud från människan... och det regnar kärlekstårar ifrån himmelen.. och det åskar och smäller och dundrar och brakar för att vi skall förstå hur oändligt älskade vi är från Allra Högsta Ort!

Om vi bara är tysta lite så kan Guds Heliga Ande tränga igenom allt vårt babbel...

Danska kärlekstårar.

Käre himmelske Far, du som är livets gudomliga Moder,
tack för att Du sänder Sanningens Ande till oss.

Led oss djupare in i livet med Dig.
Jag vill ta emot Anden som en gåva, här och nu, allt mer och mer....

I Jesu namn, amen.

Pingst-brud.

Pingstglada hälsningar, med tonartshöjning!
Helene F Sturefelt,

- som också vill ha en sjöjungfruklänning....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar