Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 21 mars 2013

NEJ-SÄGAR-KURS


Nej. Det går inte. Men snart.

Det är jungfru Marias vecka. Var hon en JA-sägare?
Och hur ska vi lära oss säga nej i en gränslös kultur?

Följ med på en liten nej-sägar-kurs i skogen, med foton från det gamla industrispåret på Verkö, nu upprivet...
Just så kan man känna sig - uppriven, som en räls vid en ändhållplats.

Men här är några sköna linjer från förrförra hösten:

Slutet? Eller början? På något nytt.

Manliga predikanter har gärna velat se det så, att Maria var en ja-sägare.
Önsketänkande...
De har lyft fram hennes lydnad och diktat fina psalmverser.
"Och hon böjer sig i tro och tillit... " Sv Ps 481

Men så står det inte!
Ibland skadar det inte med lite fundamentalistisk innantill-läsning.

När Maria får bud av ängeln att hon skall bli havande, då ifrågasätter hon det!
Det vågar inte alla se.

När hon sedan har fått ett ordentligt svar, att:
- Helig Ande skall komma över dig...
...då förstår hon att det finns en högre plan med det som skall ske, där det inte krävs någon prestation från hennes sida.

Dock ett tillåtande...! Gilla.

Gud, genom ängeln Gabriel, inväntar kvinnans svar... Tron är inte blind. Det är ett samarbete.

Kan det vara ett tips till den del av mänskligheten som inte är kvinnor... Lyssna! Vänta.
När Maria samlat ihop sig själv, först då säger hon:
- Må det ske med mig som du har sagt.

Ge järnet!


Nej, jag vill inte.
Nej, jag kan inte. Helt enkelt: NEJ.

Enkelt? Nej, det är det inte!
Jag går en sträng nej-sägar-kurs hos min syster. Vi övar i skogen...

Kombinationen väluppfostrad flicka, välutbildad kvinna som lever i en gränslös tid, är inte bra.
Lägg till den ständiga uppkopplingen och tillgängligheten så blir du garanterat utbränd - om du inte säger nej.

Bland slingriga snår och stigar sa Systern:

JAG SÄGER ETT BRA NEJ IDAG
SÅ JAG KAN SÄGA ETT ÄRLIGT JA IMORGON.

Följ mig.


RESPEKT HÖR IHOP MED FÖRMÅGAN ATT SÄGA NEJ.


STÄNDIGA "JA" BLIR TILL SLUT NÅGOT NEGATIVT.


MAN UTVECKLAS INTE MED STÄNDIGA JA-SÄGARE.


DET STORA "NEJET" HAR ALLTID ETT "JA" SOM MAN KAN VÄNDA SIG TILL, PÅ ANDRA SIDAN.


Är jag på spåret?

Det är fantastiskt att arbeta i kyrkan.
Men allting har en baksida, så länge människan är inblandad...

Jag har städat i mitt arbetsrum idag.
Tömt tre pärmar (= gammaldags förvaringsbox där man satte in pappersdokument förr...) och hittade några vassa uttryck att reflektera över, från en kurs i ledarskap:

1. DET KRISTNA KÄRLEKSBUDSKAPET ÄR VÅRT STÖRSTA ARBETSMILJÖPROBLEM.


2. DEN HÄNSYNSLÖSA HÄNSYNSFULLHETEN...


3. MAN ÄR SÅ RÄDD ATT GÖRA NÅGON LEDSEN, ATT MAN GÖR DEN MÄNNISKAN ILLA MED SIN OTYDLIGHET...

... VILKET FALLER TILLBAKA PÅ EN SJÄLV, OCH SKADAR EN GÅNG TILL.

Det blir inget av nåt...

4. SVENSKA KYRKAN ÄR SÖNDERKONSULTAD.

MAN FÖRSÖKER MED TERAPEUTSIKA METODER LÖSA ORGANISATORISKA PROBLEM.

Detta är ett mycket användbart uttryck. Fler exempel:

Religiösa konflikter försöker man lösa med politiska åtgärder - det går inte.

Eller:
Psykologiska problem försöker man medicinera bort, istället för att söka orsaken.
Detta gäller även kroppsliga sjukdomar, där vi ofta bara lindrar symptomen istället för att gå till botten med det onda.

Eller:
Missbruk av bönen, där man vid oenighet i kyrkan täpper till kritik och säger "Nu ber vi för detta..."
Jag ryser...

5. EN ORKESTER LÅTER BÄST NÄR VAR OCH EN SPELAR SITT EGET INSTRUMENT, MEN DÄR ALLA FÖLJER DIRIGENTEN.

Ingen dirigent... Huvudlöst.

Jag har varit alltför gränslös i mitt sätt att arbeta. Sagt ja till för mycket. Tagit på mig för mycket.
Gått rakt i fällan, säger jag nej kanske hen blir ledsen... suck!

Det blir svårt att komma tillbaka, för de gamla hjulspåren gäller inte längre.

Denna veckas Psaltarpsalm 147 är till min hjälp:

TY GUD HAR GJORT BOMMARNA FÖR DINA PORTAR FASTA...

GUD SKAFFAR DINA GRÄNSER FRID...

Gräns-Frid !!

Nej-sägar-kursen i skogen fortsatte:

TA INTE ÖVER DEN ANDRES REAKTION.

TA ANSVAR FÖR DINA EGNA KÄNSLOR.

Eller som Anders Timell sa igår på TV4 "Helt sjukt" - om kändisar som kämpat med utbrändhet:
- Jag hade inte mig själv...

Tänk att inte ha sig själv... vem har man då?
Man har "lagt ut sig" på jobb, på engagemang, på facebook.. och man ska ha "koll på kollen"...

Och det ska gillas hit och dit, och man måste hålla sig väl, annars...
- Varför har du inte likat mig...? (jag har lärt mig att det heter så, "likat"...)
Nä, det orkar jag inte med.

Hörde du! Jag sa nej....

DET ÄR BÄTTRE ATT BLI HATAD FÖR DEN MAN ÄR,
ÄN
ATT BLI ÄLSKAD FÖR DEN MAN INTE ÄR...

Begränsad.

På CD-tallriken snurrar Queens gamla hitlåtar:

- Under Pressure... I want to break free... Too much love will kill you... Break Thru... The Show Must Go On... nej det måste den inte! Let me live.

Frågan är om församlingen kan ta emot mig när jag kommer tillbaka med mina begränsningar...
Jag har ju skämt bort alla.
Det är slut på det gränslösa nu. Gränslöshet finns bara i himmelen, hos Gud.

Och jag har visst bara 24 timmar om dygnet, inte 30 som jag trodde...
Fast man vet aldrig vad som händer när man ändrar till sommartid... på självaste Påskdagen!

Nu inväntar vi först Palmsöndagen (inte Psalmsöndagen som en reporter okunnigt sa!) och stilla veckan.

Kristus i järnvägskorset.

De hjärtligaste NEJ-hälsningar, bakom stängda dörrar, i mörker... under Earth Hour... med ljus i hjärtat.
Marie Helene Sture Nejfelt.

1 kommentar:

  1. Det är inte lätt att komma till baka som en förändrad människa. Det blir jobbigt för alla andra.Det är ju så mycket lättare för dem om man bara faller in i gamla invanda spår.
    Men de vet. De vet att förändringen var nödvändig. Och det som gör ont är nog att de skulle behöva förändras lite själva ... om det inte var så svårt. Man vill ju vara omtyckt ;)
    Det är viktigt att säga nej :) Om inte annat, så för att visa andra att det inte är så farligt!

    SvaraRadera