Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 mars 2013

HYLLNING TILL KVINNAN


Blekingeflickan. Gunnar Olsson 1960.

Internationella kvinnodagen skall få en teologisk tuch med hjälp av Salomos Vishet.
Jag vill ge min hyllning till kvinnan, 51% av mänskligheten, genom att visa naturens vackraste vinklar.

Sensuell fotografering...

Under vår moders hjärta tändes livet, för både man och kvinna.
Och har du tänkt på att varje kyrka är som en stor livmoder - där föds vi på nytt, i anden... av Gud, som är alltings Skapare.

Det allra heligaste finns längst fram, längst upp...

Fullt öppet! Jesus föds uppstånden.
Omgiven av Livets källa, fostervattnet...


Fredrikskyrkan i Karlskrona har en fantastisk altaruppsats!
Hela födslohändelsen finns med. Bara en kvinna kan se det, med en barnmorskas ögon...

I VISHETEN BOR EN ANDE SOM ÄR FÖRNUFTIG OCH HELIG,
ENSAM I SITT SLAG, MÅNGFALDIG TILL FORMEN,

TUNN, LÄTTRÖRLIG, KLARSYNT, OGRUMLAD,
TYDLIG, OKRÄNKBAR, VÄN TILL DET GODA OCH SKARPSINNING...
                                                             Salmos Vishet kap 7, vers 22.

De mjukaste former, de mjukaste bröst.


VISHETEN ÄR ETT UTFLÖDE FRÅN GUDS MAKT,
HON STRÖMMAR KRISTALLKLAR FRAM
UR ALLHÄRSKARENS HÄRLIGHET.

HON ÄR ETT ÅTERSKEN AV DET EVIGA LJUSET,
EN KLAR SPEGLING AV GUDS VERKSAMHET,
OCH EN AVBILD AV HANS GODHET.
                                        Salomos Vishet kap 7, vers 25


Kvinnoträd.

Gud är bortom alla ord och begrepp. Gud är bortom uppdelning i olika kön.
Det är bara Tillsammans som vi människor kan återspegla Guds helhet...

Mannen bär en svår synd som sargat kvinnan så djupt - och därmed också livet, och GUD!
Med förminskande ord och förfulande uttryck har pojkar, killar, män och farbröder försökt härska och slå ned oss...

Stam-Moder. Vilken underbar kropp!

Nu tar vi tillbaka rätten att själva definiera våra kroppar... säga de rätta namnen, lyfta fram våra vackra former...

Och med nattvardskalken i handen säga, med Jesus:
- För dig utgiven...

Det var kvinnor som stod nedaför korset och grät när Jesus korsfästes. Det är kvinnans tårar som fött kärleken till Guds son, och spridit den vidare...

Männen dödar. Kvinnorna sörjer... Hur länge till?
 


"MIN MODER VAR ETT URTIDSHAV
OCH ANDE SVÄVADE ÖVER VATTNET.

SÅ FORMADES, SÅ VÄVDES JAG
AV LJUS OCH HAVETS BÖLJESLAG
- OCH DINA ÖGON SÅG MIG."

"Min moder var ett urtidshav..."


En vattensnippa tittade upp ute på Verkö udde!
Så otroligt vackert! Här tog vi ett dopp i somras och skrattade och plaskade - lite lätt röda om kinderna...

Vi tillhör En mänsklighet, Ett släkte, som har sitt ursprung i Gud, formade av universums gudomliga energi.

"JAG FÖDDES TILL EN KORSAD PLAN
OCH MÖRKER RÅDDE ÖVER DJUPET.
DET BLEV MIN DOPGRAV, MITT JORDAN.

DÅ LYSTE NATTEN SOM EN DAG
- OCH DINA ÖGON SÅG MIG."


Den livsviktiga våtmarksfittjan!

Våtmarker, mossar, myrar och kärr är födsloplatser för många djurarter.
Dessa fittjor är livsviktiga barnkammare!

Det är bara män som kan komma på idén att torrlägga våtmarkerna... för att vinna ny terräng... på livets bekostnad...

Det passar sig inte alls. På flera platser runt om i landet återställer man nu fittjorna, till glädje för fåglar, grodor och andra småkryp.

Har du tänkt på vad det engelska ordet "fitting" betyder?
- Passande...
Förstör inte passformen med er klåfingrighet !!!

Och till alla er som bor i FITTJA kommun, Botkyrka församling, ger jag förstås en extra kyss.

Kyss till alla systrar!

Särskilt till er muslimska kvinnor, att ni skall återta er rättmätiga plats och leva som fria män. Kvinnor menar jag. Som fria människor!

Hoppet står till organisationen "Sisters in Islam" som UR visade här om dagen.
Genom att själva läsa och förstå Koranen kan muslimska kvinnor svara emot männens förtryckande tolkningar - och svara med andra verser.

Allt fler upptäcker jungfru Maria i Koranen, och hennes son Jesus... det är det som till slut kommer att rädda alla muslimer undan Allahs nyckfullhet.

Jag ber att Andens Vishet skall vara över oss alla.

Andens ljus föder nytt liv.

Kung Salomo fortsätter:

HON ÄR EN, MEN FÖRMÅR ALLT.
HON BLIR VAD HON ÄR, MEN GÖR ALLTING NYTT.

I SLÄKTE EFTER SLÄKTE FINNER HON RUM I HELIGA SJÄLAR,
OCH FRAMBRINGAR PROFETER OCH VÄNNER TILL GUD.

VISHETEN ÄR HÄRLIGARE ÄN SOLEN, OCH FÖRMER ÄN ALLA STJÄRNBILDER.

HENNES STRÅLKRAFT VISAR SIG ÖVERTRÄFFA LJUSETS,
TY LJUSET AVLÖSES AV NATTEN,
MEN VISHETEN KAN INGET ONT FÅ MAKT ÖVER.

Vidöppet kaveldun. Kom!

Med största allvar. Med största respekt.
Med största glädje och med allra största kärlek till Gud, Naturen, Kvinnan och... mannen.

I Skaparens, Försonarens och Livgiverskans namn, amen!

De kvinnligaste kristna feministhälsningar,
från en dotter, syster, hustru, mamma, moster, mormor, präst och allmänt grå tant... med röda strumpor och blå mantel!

Helene Sturefelt,
- vilka brösttoner jag har tagit mig...
Nu är vi rustade för att ta tag i nästa inlägg.

Lady Grey.

1 kommentar:

  1. Hej. Hvem har skrevet digtet "Min moder var et urtidshav"? Med venlig hilsen Anja

    SvaraRadera