Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 16 februari 2013

SMÄRTA OCH GURKMEJA


Barnen leker påsk...

- Vill du ha bedövning?
- Ja tack, så mycket det går, så jag slipper känna livets och smärtans fasa!

Eller:
- Nej tack, jag vill vara följsam mot min smärta så jag vet vart den tar vägen...

När jag var barn, var jag ofta hos tandläkaren och drog ut tänder som satt huller om buller.
Bedövningen satt i flera timmar efteråt.

För att vara kaxig mot kompisarna, visade jag att jag kunde bita mig själv i läppen, utan att det gjorde ont:
- Kolla!
Och fick skörda imponerade sus.

Men de såg inte mina tårar några timmar senare, då bedövningen släppte och smärtan i min söndertuggade läpp gjorde sig påmind...

Håll näbben stängd.


Det är fastetider och vi sjunger psalm 135:

SE, VI GÅR UPP TILL JERUSALEM, I HELIGA FASTETIDER,
ATT SKÅDA HUR JESUS KRIST, GUDS SON, I SYNDARES STÄLLE LIDER.

Jag tänker på Jesus som har mitt hjärtas kärlek.
En smärtornas man, väl förtrogen med krankhet, som Jesaja skriver.

Han ryggande inte undan för sjukdom, hunger, lidande eller död.
Han gjorde inte som Buddha, som backade och sökte släcka livstörsten genom upplyst meditation.
Jesus gjorde inte heller som Muhammed, som gick till strid för att få folket på sin sida.

Nej, han mötte smärtan, omfamnade den i sin egen kropp, för att bryta dess förbannelse.
Ska vi någonsin förstå vidden av det ?!

Jag tittar på mina fyra rör med Alvedon, 500 mg...

... VEM GÅR ATT MED HERREN VAKA,
OCH SÅSOM VÅR HIMMELSKE FADER VILL, DEN SMÄRTFYLLDA KALKEN SMAKA?

I vårt ställe.

- Varför vill du inte ta emot smärtlindring?
- Då vet jag inte vart smärtan tar vägen... och jag kan tro att allt är som vanligt... och därmed skada mig själv ännu mer, och när bedövningen släpper...

Brevid psalmboken ligger Mia Skäringers bok "Avig Maria", om att ta på sig för mycket:

"Det sätter sig i ryggen. I min baksida. Och lite i låren. Bit ihop. Gå framåt. Gå på.
I ryggen finns mycket som inte är mitt. Projiceringar. Saker jag bär åt andra..." (sid 42).

I fel lägen är bedövning livsfarligt. Man känner inte efter. Och jobbar nästan ihjäl sig.
Eller bedövar sig så man ingenting känner... Bäst så. Tror man.

Det är då Jesus ställer sig ivägen. En skugga av ett kors tecknas bakom honom - och jag ser det...

Is-kors, på en skör tråd...


Jag vill veta vart smärtan tar vägen.

Tre barn har jag fött. Utan bedövning.
Med hjälp av kunskap från min fantastiska barnmorska Gunilla Andersson (hej hej kära du!), visste jag precis var fostret befann sig i bäckenet och varför det gjorde så dj-a ont just då...
Jag kände när huvudet roterade och jag visste att nästa smärtomgång strax var på gång, men att det snart skulle släppa...

Vi samarbetade, smärtan och jag. Starka händer masserade korsryggen.

Andas djupa andetag. Syret hindrar krampen. Andas!
Musklerna kan inte knyta sig då. Andas, andas!

SE VI GÅR UPP TILL JERUSALEM, TILL FRÄLSARENS KORS OCH PINA,
TILL LAMMET SOM OFFRAS FÖR VÄRLDENS SKULD,
FÖR DINA SYNDER OCH MINA.

Smärtan släpper.

Ok, jag ger mig.
Jag är inte Stålkvinnan. Det finns flera sorts smärta som jag inte vill uppleva...

 - den själsliga, där viljan är vilsen,
- den andliga, där jag tror mig fullständigt övergiven
- och den där ledvärken som kommit krypande... och de mjölksyrade benen som alltid gör ont, fast jag inte tränat.

Det är nu jag går ut i kryddskåpet och tar fram burken.
Burken med lösningsmedlet: GURKMEJA.

Vet du hur fantastiskt det är?!

De läkande egenskaperna kan listas lång.
Nedan finns ett mail från min "naturläkare" om gurkmejans egenskaper - inte bara det som ICA skriver:
- används som färgämne.

Pyttsan! Det var det minsta jag hört!

I Indien har man gurkmeja i maten. Där finns sällan sjukdomar såsom ledvärk.

Med tacksamhet puffar jag på lite av denna gula krydda på mackan eller salladen - och jo, vader och leder är bra igen...

Det kan ju bero på psalmsången... men jag tillskriver nog effekten hellre till Guds naturapotek, som finns i våra kryddburkar!

Här kommer den långa artikeln (jag borde sållat lite, men orkar inte...):

Till glädje.


Om gurkmejans fantastiska egenskaper.


Jag (inte jag ) har tagit information om gurkmejan från 2 av dr Mercolas websidor.

Det var mest för balanserande av hormonerna som vi tidigare använt gurkmejan innan vi hade progesteronet.
Dr Mercola gjorde en resa till Indien förra året för att studera Ayurvedic medicin. Han studerade bl a Gurkmejan

http://organicindia.mercola.com/herbal-supplements/turmeric.aspx
Följande av gurkmejans hälsobringande fördelar räknar han upp på denna websida:

Stödjer hälsosam leder, ben och skelett över huvud taget

Främjar hudens utseende

Underlättar matsmältningen

Stärker ditt immunförsvaret

Stärker antioxidantförsvaret som kämpar mot fria radikaler

Den är viktig för ögonhälsan

Gör så att levern fungerar bättre

Hjälper cellerna att försvara sig mot fria radikaler

Stödjer din kropps försök att hålla blodet och cirkulationssystemet friskt och väl fungerande.

Hjälper nervsystemet att hantera stress

Påverkar positivt kvinnans fortplantningssystem

Hjälper kroppen att hålla en jämt blodsockernivå


http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/02/17/Super-Spice-Secrets-This-Miracle-Spice-Stops-Cancer-Alzheimers-and-Arthritis.aspx

På denna websida står det bland annat detta:
Stärker och förbättrar matsmältningen

Minskar gasbildning

Hjälper till att smälta proteiner

Hjälper kroppen att smälta fetter

Främjar hälsosam matsmältning, reglerar både mängder och brister

Hjälper kroppen behålla och förbättra en hälsosam tarmflora

Hjälper kroppen att avsöndra avfallsprodukter och gifter

Stödjer hälsosam leverfunktion och avgiftning

Gurkmeja är en leverrenare eftersom den främjar gallan. Levercellerna föryngras och laddar upp deras möjlighet att bryta ner gifter.

Hjälper till att förebygga att alkohol och andra gifter omvandlas till skadliga ämnen

Hjälper till att bilda hälsosamma vävnader
Renar blodet

Stimulerar bildandet av nytt blod

Anti-inflammatorisk.

Hjälper till att reducera irritation av vävnader som karaktäriseras genom smärta, rodnad, svullnad och hetta.
Innehåller curcuminoider som bekämpar cancer, artrits och Alzheimers

Curcuminoider är en kraftig antioxidant

Motverkar de fria radikalernas skadande effekt på kroppen

Lättar smärta och stelhet och har anti-inflammatoriska egenskaper

Anti-cancerogenisk. Gurkmeja har visat sig förebygga flera olika cancersjukdomar i djurförsök. Data visar att curcumin kan hindra att tumörer bildas, att dom blir invasiva och att dom sprids

Curcumin har visat sig vara effektivt mot Alzheimers.

Gurkmeja påverkar 700 gener.
I Indien där gurkmeja används flitigt, är förekomsten av fyra vanliga cancerformer 10 gånger lägre , tjocktarms-, bröst-, prostata-och lungcancer.
Faktum är att prostatacancer, som är den vanligaste cancer-diagnosen hos män i USA , är sällsynt i Indien och detta tillskrivs, delvis, gurkmejan.


Enligt en studie konstateras följande angående gurkmejan:

• Förhindrar spridning av tumörceller
• hämmar omvandlingen av celler från normala celler till tumörceller,
• Hjälper din kropp förstöra muterade cancerceller så att de inte kan spridas i hela kroppen,
• Minskar inflammation
• Förbättrar leverfunktionen
• hämmar syntesen av ett protein som tros vara avgörande för tumörbildning
• Förhindrar utveckling av ytterligare blodtillförsel som behövs för cancercellernas tillväxt


En BioKemisk farmakologisk studie fann att curcumin kan bromsa spridningen av bröstcancerceller till lungorna hos möss .


"Curcumin påverkar transkriptionsfaktorer, som är som en huvudströmbrytare, säger forskaren, Bharat Aggarwal. "Transkriptionsfaktorer reglerar alla gener som behövs för att tumörer bildas.
När vi stänga av dem, stängde vi ner några gener som är involverade i tillväxt och invasion av cancerceller."

En annan studie i Biokemisk farmakologi fann även att curcumin hämmar aktivering av NF-kappaB, en reglerande molekyl som signalerar gener för att producera en massa inflammatoriska molekyler (inklusive TNF, COX-2 och IL-6) som främjar tillväxten av cancerceller.

Gurkmeja viktiga roll för din lever:

Din levers främsta uppgift är att behandla och ta bort gifter som transporteras i blodet. När den fungerar på topp, kan den filtrera upp till två liter blod per minut och enkelt bryta isär giftiga molekyler för att minska deras giftighet.
Din lever är också en viktig del av metabolismen av vitaminer, mineraler, protein, fett, kolhydrater och hormoner.

Däremot kan dålig kost, allergener, föroreningar och stress göra att levern blir trög, och detta kan försämra dess vitala funktioner.
Det är där gurkmeja kan vara en mycket användbar del av din levers stödsystem. Studier har visat att det:

• Kan öka viktiga avgiftningsenzymer i levern

•Medför bildandet av en leveravgiftningsenzym, glutation S-transferas (GST)

Gurkmeja är också en naturlig cholagogue, ett läkande ämne som främjar utsläpp av galla från ditt system. Ökat gallflöde är viktigt att hjälpa levern att avgifta och hjälpa kroppen smälta fett.

Gurkmeja för hjärtat, hjärnan och allmänna hälsan:

Gurkmeja hämmar fria radikaler att förstöra fetter, däribland kolesterol. När kolesterol skadas på detta sätt, eller oxideras, kan det skada dina blodkärl och leda till en hjärtinfarkt eller stroke.
Därför visar forskning att gurkmeja kan förhindra oxidation av kolesterol vilket är välgörande för hjärtat.
Det är också rik på vitamin B6, höga intag av detta vitamin är förknippat med en minskad risk för hjärtsjukdom.

Samtidigt verkar gurkmeja vara mycket skyddande mot neurodegenerativa sjukdomar.

Försöksmus....


I själva verket är neurologiska sjukdomar som Alzheimers mycket låga i Indien, och studier har visat att curcumin kan bromsa utvecklingen av Alzheimers i möss. Substansen har även visat sig kunna blockera utvecklingen av multipel skleros.
Vidare anser professor Moolky Nagabhushan från Loyola University Medical Center, Chicago, IL, som har studerat gurkmeja för de senaste 20 åren, att gurkmeja kan skydda mot skadliga kemikalier i miljön, och därigenom skydda mot barnleukemi.

Undersökningen visade att curcumin i gurkmeja kan:

• hämma toxicitet av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) (cancerframkallande kemikalier i miljön)

• Förhindra strålningsinducerade kromosomskada

• Förhindra bildandet av skadliga heterocykliska aminer och nitrosföreningar, vilket kan bildas i kroppen när man äter vissa bearbetade livsmedel, såsom bearbetade köttprodukter

• bestående hämma den stora ökningen av leukemiceller i en cellkultur

Gurkmejas flyktiga oljor har även extern anti-bakteriell verkan.

Då kan bakteriella sårinfektioner förhindras och sårläkning påskyndas. Johnson & Johnson säljer även ett plåster som innehåller curcumin i Indien!

Och den terapeutiska potentialen hos gurkmeja och curcumin slutar inte där. Uppgifter tyder på att kryddan kan också vara bra för:

• Cystisk fibros
• Typ 2-diabetes
• Crohns sjukdom
• Psoriasis
• Reumatoid artrit
• Katarakt
• Gallsten
• Muskelförnyelse
• Inflammatorisk tarmsjukdom
Vilken typ av gurkmeja är bäst?
Köp ekologisk gurkmeja.

Ät den som den är . Lös upp den i lite vatten och drick upp den.
Vissa hälsosamma ämnen förstörs vid upphettning.
Enligt Sanna Ehdin kan man ta 2 tsk om dagen.

Är detta sant? Ja, pröva själv.

Publicerat av Helene Sturefelt,
- som laddar inför melodifestivalens deltävling 3 med att sjunga färdigt PSALM 135:

SE VI GÅR UPP TILL JERUSALEM, TILL STADEN DEN EVIGT KLARA,
OSS FRÄLSAREN SAGT ATT DÄR HAN ÄR, DÄR SKALL VI MED HONOM VARA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar