Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 12 februari 2013

NY PÅVE - VIT ELLER SVART


Petrus - klippan. Ett ämbete.

Påvens beslut att avgå är dagens största nyhet, näst efter att det är Fettisdagen idag.
Kraften sviktar.

Det är mycket klokt att denne gudsnäre man inser att han inte är Gud... utan just bara en människa. Och en skröplig sådan.

Han är fullt medeveten om allvaret i denna handling, men förklarar med full frihet att han avgår som påve i Rom, efterträdaren till Sankt Petrus.

Det är ännu mer allvarligt, menar jag, att inneha ett ledaransvar och inte kunna sköta det!

Sviktar. Och svajar.

Så bra att denna konservativa period under hans ledning begränsades till sju år.

Benediktus den 16:e, eller Joseph Ratzinger som han heter i civila livet, har kallats för en "rottweiler" som bitit omkring sig.
Så illa har det väl inte varit, men med hans bakgrund i Hitlerjugend som ung, har det varit viktigt att vara vaksam...

Han ville inte prioritera frågor om kvinnliga präster, homosexualitet eller preventivmedel.
Det "lustiga" är att han blev tvungen att skåda verkligheten i form av alla övergreppsskandalerna inom sin katolska kyrka.

Han fick bita sig själv i svansen...

Rån. Ta inte det som inte är ditt.

Jag kommer aldrig att förstå varför män, som avsagt sig sin sexualitet, måste ha så många åsikter om sexualitet... och styra andra i det som de själva inte förstår... men lockas av i smyg...

Det är som att hindra bagerierna att sälja semlor för att de är så feta och onyttiga, men sedan gå ut i köket och slicka i sig grädden, när ingen ser...

På mina resor över till Gdansk har jag lärt känna några polacker. De visar sin tro den största vördnad - och det vill jag också göra! - men de låter inte påvens "råd" följa med in i sängkammaren...

För inte vill väl påven sitta barnvakt åt alla de många barn som skulle komma till, om inte preventivmedel fanns ?? !!

Hur skulle det låta?
- Åh nej, måste den där Ratzinger passa oss ikväll, mamma?

Spillvattnet ångar. Inget bad idag.

Valet av ny påve är en spännande process.
Första dagen hålls en sluten omröstning, sedan två per dag tills någon fått minst 2/3 majoritet.
Ett sympatsikt sätt att med eftertanke låta demokratin verka.

Min "favoritpåve" var den förre påven Johannes Paulus II, född i Polen.
Hans långa och revolutionerande ämbetstid var en viktig del i att sovjetmuren föll.

Nu är det dags att välja en påve från någon annan kontinent.
Och med annan kulör. Röd? Eller svart?

Jag läser att möjligheterna finns i Latinamerika - en ärkebiskop i Sao Paolo - och i Afrika.
Denne afrikanske man är just nu chef för Vatikanens rätts- och fredsdepartement. Fördel! Han kommer från Ghana och heter Peter Turkson (kan man verkligen heta så?).

Röstsedlarna bränns varje efter varje omgång. Så länge man är oense, blir röken svart.
Men när man är överens, blir röken vit (hur gör de det..?).

Röken ser svart ut.

Nåväl, de får göra hur de vill, men det som är viktigt nu är att det blir svart. Alltså på hudfärgen av näste påve. Det skulle få min rök att bli vit!

Tänk vilken underbar balans det skulle ge åt hela den världsvida (inte världs-vita..) kyrkan!
President Obama i USA och en påve Turkson från Afrika - vilket samarbete!

Och då får vi färga grädden i semlorna chokladbrun, ty icke kan den vara vit längre om vi har en svart påve!

Frågan är sen hur vi ska göra med negerbollarna... eller chokladbollarna menar jag, ska vi färga dem vita? Det går ju.

Nej, nu är det jul igen... men det var inte sant för däremellan kommer fastan.
Visst ja. Sista dagen att äta upp sig.

Men det är inte det som är bekymret. Vi i västvärlden borde energi-fasta, utsläpps-fasta och TV-fasta...

Min nya påve-semla!

Nu får jag problem.
Hela mitt år 2012 har varit en enda lång fasta... Sjukskriven. Krafterna i botten. Ekonomin i botten. Det finns inte så mycket mer jag kan avstå ifrån. Jag längtar in i livet igen.

Och bestämmer mig för att fortsätta ta det lugnt, men alltid ha en liten fastlagsbulle redo... En choklad-semla, med nutella. Från Afrika.

Joseph, jag välsignar dig i ditt beslut att avgå, och önskar dig en god pensionärstillvaro.

Vit rök.

Så, kyrkan behöver pigga ledare! Inte halvdöda.
Ska jag säga....

Helene Sturefelt, eldare...

- som fotograferade Fjärrvärmeverket i Gullberna Park och som undrar vilken färg vi skall ha på askan imorgon, på Askonsdagens sinnesromässa.
Vit, eller svart? - - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar