Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 10 januari 2013

RÄTTFÄRDIG, INTE PERFEKT

Bröllops-te.

Kan man vara trolovad med Gud?
Och vad håller Centern på med?

Månggifte, slopad skolplikt och fri invandring...
Centerpartiets senaste förslag på förnyelse får mig att sätta den andliga mjölken i vrångstrupen - har de alldeles tappat bondförmuftet?!
Är det den totala anarkin som närmar sig?

Ingen individ kan göra sina egna lagar!
Det är både trolöst och orättfärdigt att bara komma på tanken! Alla lever i ett sammanhang, hur mycket anarkist man än vill vara.

Anarkistisk övergång.

Nu fortsätter vi där vi slutade förra gången.
Bibeln berättar om visheten, hur den hör ihop med att leva i gemenskap med Gud = vara rättfärdig.

- Jag är inte perfekt, men jag är rättfärdig.
Nej, nu har hon fått hybris den där "bibelbonden" Helene!

Jag tänker ta din tid i anspråk och förklara vad Bibeln menar med just ordet RÄTTFÄRDIG.

Själva definitionen på gudsfolket i Israel är att de lever i ett förbund med Gud. Hela Gamla Testamentet berättar om detta.
Gud älskar sitt folk, men folket går sina egna vägar, Gud leder dem tillbaka, folket knorrar och är motsträviga, generation efter generation...

Parterna är inte jämställda - vilken människa är jämställd med Gud?

Det är Gud som tar initiativiet till Förbundet. Solidaritet förväntas på båda håll.

Solidaritet.

Profeten Hosea skriver så härligt om Herrens kärlek:

JAG SKALL TROLOVA MIG MED DIG FÖR EVIG TID.

JAG SKALL TROLOVA MIG MED DIG I RÄTTFÄRDIGHET OCH RÄTT, I NÅD OCH BARMHÄRTIGHET.

JA, I TROFASTHET SKALL JAG TROLOVA MIG MED DIG,
OCH DU SKALL SÅ LÄRA KÄNNA MIG... Hosea kap 2:19.

Nu är vi långt ifrån månggifte, otrohet, eller att leva ut sina begär, som radio P3 gärna lyfter fram i programmet "Ligga med P3" (varför gör jag reklam för det??).

Att leva i förbund med Gud återspeglas i äktenskapet - därför gråter jag när jag läser skilsmässostatistiken... och att själv vara en del av den...

Gud älskar oss människor så till den milda grad att hen inte accepterar andra gudar vid sin sida...

Det står också att det är Gud som "utför rätten", inte vi.
Det är Gud som vakar över rätten och för den till seger, när den kränks.

Vi har detta inom oss.
Det finns ett rättspatos i djupet av varje människa.

"Rätten" är ingen abstrakt storhet.
Rättfärdighetens mål är frid. Shalom. Konkret fred.

Dem som upplöser rätten har Gud emot sig. Alltid! Oavsett folkslag eller religion! Det går inte att lura Gud.

Det finns alltid en orm på livsvandringen...

Guds heliga väsen färgar av sig på Rätten så att det inte finns någon nyckfullhet, villkorlighet eller mutbarhet.

Att vara vis, i Bibelns mening, är att därför att böja sig inför Guds helighet och Guds rätt.

Människan är inte alltings högsta mått. Det är Gud som är det.

Bibeln är Teocentrisk - hur ska dagens människa någonsin kunna förstå det, vi som är fostrade till att tro att "kunden alltid har rätt..."

Att vara Egocentrisk leder ingen vart, mer än att man skapar ett större eller mindre helvete på jorden.

Jag behåller mitt för mig själv?

Genom sin dömande rättfärdighet hjälper Gud alla dem som lider orätt, till deras rätt.
(Minns att "dömande" också betyder "frikänna"!).
Även om kyrkan genom historien har misslyckats att följa sin herre, så står Gud på de svagas sida.

Jag läser med tacksamhet att det inte är någon mänsklig prestation som gör att vi kan slå oss för bröstet och kalla oss "rättfärdiga" eller rättskaffens.

Nej, kännetecknet på den som lever i Guds förbund är detta:

- medvetenheten om att man är bristfull och gör fel. Eller, om du orkar mer bibliska termer, att man har ett "syndamedvetande".

- uppriktigt ångrar sin respektlöshet mot andra, mot sig själv och mot Gud.

- att denna ånger leder till bot och bättring,

- ödmjukhet och accepterande av behovet att ta emot förlåtelse...

In i den mörka tunneln.

Därför har varje liten dum och dålig människa alltid en chans!
NÅD.
För dig, för mig. Det är nästan för stort... ja, det övergår mänskligt förstånd, hur stor Guds nåd är!

Jag förstår inte detta... Det räcker med att se och höra nyheterna, så vill man gärna ta bort de onda med evig fördömelse... Men det är alltså inte Guds plan.

Nåd finns även för den brottsling som skadat mänskligheten, men som är beredd att omvända sig och komma till frälsning - och då menar jag inte munnens ytliga bekännelse - utan den allvarliga omvändelsen.

Till salighet och glädje!

Och ut i ljuset!

Alltså:
Den RÄTTFÄRDIGE är i sin trohet mot Gud inte detsamma som den etiskt fullkomlige.

Den rättfärdige är vänd till Gud, både i nöden och i framgången, inte mot Gud.

Nu slutför vi detta.
Jag skrev tidigare att jag är överkänslig mot att det ska vara krångligt att "komma till insikt om Gud".

När vi i kyrkan bär fram barnet till det heliga dopet, då blir det väldigt tydligt vem Gud är:
- Gud älskar den lilla människan från början, och lyfter in henne i Förbundet, utan att hon har en enda merit, mer än att finnas...!

Som vuxen tänker jag ibland på hur fantastiskt det är att få tillhöra Guds förbund!
Det kostar inga pengar och jag behöver faktiskt inte kunna någonting alls... utan det enda är detta, som berättades för mig redan som barn:

- Gud älskar dig.
Och till det får varje människa ge sig kärlek tillbaka.
Svårare än så är det inte.

Pilgrimskalas vid "äggaboden".

Tack käre gode Gud att Du vill vara trolovad med oss ofullkomliga människor!
Förlåt oss när vi relativiserar alla relationer - även med Dig...
Hjälp oss att inte lura oss själva, eller Dig Gud.
I din trofasthet lär jag känna Dig, herre. Amen.

Fast nu är det ju så att jag är "religiöst hungrig..." och vill veta mer, hela tiden, om alla möjliga religiösa företeelser.
Den andliga mjölken är jag tacksam för, men jag vill ha köttben!
Andligt tuggmotstånd. Nyfikenhet och överkurs.

Nej inte ägg! Kött, sa jag!

Och nej, jag tror inte att alla vägar leder till Gud.
Men jag tror att de flesta vägar leder till Kristus, som är överst på pyramiden, som den klart lysande stjärnan på himlen, och i hjärtat.

Detta är min personliga erfarenhet.
Helene Sturefelt - döpt, och trolovad med Gud!

Fotona är från pilgrimsvandringen på Blekingeleden förra året. Men vad nu? Vad kommer här?!


Ett brudpar på flakmoppe! Otroligt!
Trolovningen blir till bröllop.
En-gifte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar