Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 28 januari 2013

ODUGLIGA TJÄNARE...

Oduglig skridsko-is.

Havsisen klibbade bruten i hamnbassängen.
Helsingborg var insvept i en iskall fukt, värre än vad Norrland kan skrämmas med.
Köldrekord.
- Vart tog kvicksilvret vägen? Minus 18 grader.

Då var det skönt att komma in i kyrkan! Värme både från människor och Gud.
Eller?

Söndagens evangelietext är mer än mothårs...
Du får mina tankar, utifrån St Marias duglige präst Björn Kjellström, i Helsingborg.

Välkommen till St Maria, Helsingborg.

Jag har slagit upp Lukas kap 17:7-10.

Det talas om tjänare - nej, det har vi inga.
Jo, vi hade hembiträde på 60-talet när jag var liten... räknas det?

Det talas om att tjänaren ska passa upp - hu, så konstigt detta låter. Inte ens avdragsgilla Rut eller Rot passar upp...

Det talas om att inte få något tack och att vara oduglig...
Hur i all sin dar skall vi förstå den här gamla texten:

INTE FÅR TJÄNAREN NÅGOT TACK FÖR ATT HAN GÖR VAD HAN ÄR ÅLAGD.

PÅ SAMMA SÄTT MER ER, SA JESUS.
- NÄR NI HAR GJORT ALLT SOM ÅLIGGER ER, SKALL NI SÄGA:

- VI ÄR ODUGLIGA TJÄNARE, VI HAR BARA GJORT VAD VI ÄR SKYLDIGA ATT GÖRA...


Kan inte hotellpersonalen bädda bättre?!

Prästman Björn lyfte fram några otidsenliga ord:
- Lydnad... Efterföljelse...

Men alla följer vi ju något... eller lyder våra impulser... alltifrån till att byta bank och telefonbolag till att tillfredsställa våra konsumtionsbehov.

Nu går vi djupare. Med en gång. Hoppar ner i ishavsviken! Kvicknar till.

Hoppa i då! Odugliga simmare.


Här talar Jesus om den människa som vill leva nära Gud.

Det finns inget bättre än att äntligen bli av med sitt ego, tömma sig på sig själv... och låta sitt JAG bli översköljt av Guds kärlek!
Begären stillnar. Behoven blir mättade. Allt får sina rätta proportioner.

Fri från sociala mediers ständiga "gillande" och ängsliga bekräftelsebehov...

Jag tittade mig om i bänken där jag satt i St Maria kyrka, och såg att en av Frälsarkranspärlorna låg vid vår pelare.
Det var Jag-pärlan...

Att se sig själv med Guds ögon...

Tack! Jag förstår.

Jag-pärlan.

Jag vill följa Guds kärlek. Jag vill lyda Guds kärlek. Den kan aldrig leda fel!
Tjäna kärleken - så vackert! Så nödvändigt. För världens överlevnad.

Men maktbehov leder oss fel. Likaså känslor på vift. Eller förnuft utan empati.

St Marias präst nämnde Förintelsen, det var ju den 27 januari igår (inte roligt för dem som fyller år denna dag!).
- SS männen följde fel makt... med katastrofala följder.

Guds kärleksmakt är helt annorlunda.

Jag-pärlan återspeglar kyrkfönstrena.


Jag känner en kyrkomusiker som alltid blir generad av applåder.
Han är oerhört duktig, och spelar till Guds ära.
När församlingen, eller publiken vid konserter, inte förstår det, blir det förfelat för honom.

Inte ska instrumentet prisas för det som handen gör?!

Fokus dras till honom istället för till subjektet för hans musik: Gud själv.

Jag känner likadant.
I kyrkan finns det ett "otyg" som kallas predikoturer i tidningarna, där det står när, var och vem som leder gudstjänsterna.
"När och Var" är bra. Men inte tvunget "Vem".

När fokus hamnar på prästen/ musikern istället för på Ordet, då blir det fel för mig också.
Jo, jag vet att man ibland vill höra en viss präst, det kan jag också vilja, men andligt sett hamnar blicken fel...

Jag mötte en gång en riktig pösmunk till präst som blivit för uppblåst, av många anledningar. Han skymde Gud rejält...
- Se på mig!
- Nej tack.

Men behöver inte kyrkans tjänare lite uppmuntran?
- Jo tack! Massor!

Men det är skillnad på att "synas" contra att vara "sedd".

Syns. Eller sedd, genom Guds ögon.


Det där hemska ordet ODUGLIG är väl ändå onödigt?
Ja, det känns som ett slag i magen, lovad vare du Kristus... Åter igen blir mitt halleluja till hu-lleluja...

Jag vet en annan prästman som alldeles nyprästvigd skulle predika just över denna text:
- Oduglig tjänare...

Inte uppmuntrande precis. Teologisk uppförsbacke. Snudd på knäckande.

Men detta handlar inte om ett kristet diminutiv. Det är inte heller en "kvinnlig förminskning" som ska läsas in i evangeliet. Nej Gud förbjude.


Hur ska vi komma åt det då?
KG Hammar vrider på orden Tjäna contra Förtjäna. Det är inte samma sak.

Vår tids reklam talar ju ofta om att "du förtjänar det", du är värd den här lyxiga produkten.
Men att ta med sig känslan att "förtjäna" Guds kärlek blir helt fel!
Den ges ju av nåd, bara av nåd...

KG Hammar lyfter fram vad han funnit hos Natan Söderblom: perspektivet är Människa - Gud, och då är vi "odugliga" i jämförelse...

Tillit. Knutpunkten, Helsingborg.

Det måste handla om något annat...
Ja, det gör det också.
Det handlar om tillit. Om att bli brukad. Vara behövd.

Söderbloms svar är:
- Jag vill tjäna, våga tjäna Gud och släppa taget om den egna tryggheten. Släppa tag om min säkerhet och istället ge sig hän åt Guds rike!

Ja!
Ungefär som att ge sig ut på skärgårdsisen med långfärdsskridskor och känna hur det bär!
Utan att titta på fötterna... Blicken rakt fram!

Åk inte här!


Fast i hamnbassängen i Helsingborg var det mer än lurigt...

Kanske en sinnebild för dig som känner att tron inte bär.

Att det är lätt att glida av. Orden är för svåra. Det finns sprickor i sammanhangen. Oduglig... Kunskapsluckor.
Men då täpper vi till dem!

Nej, odugliga är vi inte. Men vi behöver inte skryta med vad vi gör.

En stilla pliktuppfyllelse - är inte det ett vackert sätt att leva, när man vet att man ställt sin förmåga i Guds tjänst... !
Oavsett om man bakar bullar, kör bussen eller jobbar på försäkringskassan, så kan allt ske till Guds ära, människor till hjälp och glädje.

Till och med att deltaga i Melodifestivalen kan vara till Guds ära... Mer rapporter från Karlskrona kommer under veckan - första deltävlingen är ju här på lördag!

Värre än så behöver vi inte tolka texten, tänker jag, som varit på undantag... "oduglig"... vilande, väntande...

Vila anbefalles.

Och hur avslutas gudstjänsten?

- Låt oss gå i frid.
- Och tjäna Herren, och varandra, med glädje!

Det duger! Gott.

Helene Sturefelt, "tjänare",
- som ber för ett annat St Maria, i Brasilien och nattklubbsbranden som skördade 230 mänskoliv... Böner, böner! Snälla, du har väl koll på nödutången?!

Böneljus i St Maria kyrka, Helsingborg.

Till sist: Här är Bengt Johanssons tolkning av "En ton från himlen" om hur Gud spelar på instrumentet, såsom Gud själv vill:
http://www.youtube.com/watch?v=evS43GcsuGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar