Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 21 januari 2013

FRÄCKIS I SNÖN

Åh så tråkigt!

Jag får inte fotografera. Inga bilder idag! Fotostopp. Bildfasta. Där med basta. 4000 foton förra året. Det räcker.

Men vänta nu.... kolla vilken vinkel.... vilka kontraster...
Jag måste!!

Jag kom nästan försent till kyrkan igår bara för att jag ser det jag ser... De mest oväntade detaljer talar till mig.

Av med handskarna. Hu så kallt... var är mobilen nu då? Längst ned som vanligt.
Bildernas fräckhet får illustrera dagens text, men det är på gränsen...

Bäst att contra med några keltiska ordspråk. Fast det gör nog inte saken bättre...

GO COURTING AFAR,
BUT MARRY NEXT DOOR.

Kan det inte hända nåt, så vi kan retas lite..?

Kvinnan vid Sykars brunn hade dåligt rykte. Hon kunde inte gå till brunnen och hämta vatten när de andra kvinnorna var där.
Därför gick hon dit mitt under brännande middagshetta.

Jesus var där den dagen. Ett samtal utspann sig.
Det handlar om livets vatten, och om törsten efter gemenskap, som är på riktigt.

- Gå och hämta din man.
- Jag har ingen man, svarade hon.
- Du har rätt när du säger att du inte har någon man. Fem män har du haft och den du nu har, är inte din man...

Kvinnan  sa:
- Herre, jag ser att du är en profet...

Vem vill ha en toffel...?

Jesus avslöjar. Men han anklagar aldrig!

Den uppgiften har någon annan... Åklagaren är ju ett täcknamn för djävulen.

THE ONLY CURE FOR LOVE
IS MARRIAGE...

Varför hade kvinnan haft så många män? På den tiden var det en omöjlighet... Det är det egentligen idag med, själsligt sett.

Och vad höll männen på med? När tar Jesus itu med dem?

Vad vill du?

Frågorna ställer sig på kö, i snön.
Vad gör vi med varann i äktenskapet? Varför är skilsmässostatistiken så alarmerande hög?

Eller, vad gör vi inte med varann i äktenskapet?

Glömmer passionen, glömmer säga namnet med värme, glömmer....

Starka kvinnor orsakar detta... Eller?


ONE MUST LIVE WITH A PERSON
TO KNOW A PERSON.

Styrka på fel ställe.
Längtan som går snett.
Eller bara dåligt väder... för mycket plusgrader.

Jesus avslöjar. För att befria från livslögner.
Detta är dagens poäng, bilderna till trots.
Herre, hjälp!


Det måste gå!! Res dig. Smält inte.


Hjärtat får gärna smälta. Men inte det andra...

Det blev tryckfall i kommunens vattenledningar i fredagskväll.  Jag var ute och gick då och kunde hjälpa gubbarna att hitta vattenläckan.
Om det ändå vore så enkelt...

Jesus sa:
- Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen.
Men den som dricker av det vatten jag ger honom, blir aldrig mer törstig.
Det vattnet jag ger, blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv!

Här finns den djupaste gemenskapen - med Gud själv!

WISE IS THE MAN WHO MAKES A FRIEND
OF HIS ENEMY.

Käre Gud, ibland är man sin egen fiende...
Hjälp oss med själens vattenläckor!
Och hjälp oss att älska varandra.

Jo, vi klarade det!

MARRIAGE TAKES THE HEAT OUT OF LOVE.

Nej, nu ska vi vara snälla.
Ut och skotta snö. Koka te.

Inte fotografera mera!
Jo, jag har en kvar... ska se om jag kan få ordning på vinkeln bara....


Ingen kommentar...

Oj, hur blev det här? Ha, ha... F´låt. Men det var ju bara lite snö. Eller?

Klåfingriga hälsningar från underdog-fotografen
Helene Sture Snöfelt,

- som ska läsa hela Johannes evangeliets kapitel 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar