Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 4 januari 2013

DON´T YOU WORRY CHILD eller KULTUR-TRANSPORTÖREN

Swedish House Mafia hos Skavlan.

Swedish House Mafia erövrar världen med sin elektro-soul-pop, som låter så här:
- Um tja, um tja, um tja...

Dessa tre tuffa killar är datanördar, inte musiker, och de skapar musik med vår tids teknik.
Man kan säga att Swedish House Mafia är en sorts kulturtransportörer.

Nu ska vi jobba lite med en av deras mest spelade låtar:
- Don´t you worry child. Inte du oroa, barn.
Hm, min svengelska är inte så bra... eller alldeles utmärkt kanske:
- Det var där jag fick mitt första hjärt-bryt...

Nej, här kommer nu ett seriöst försök till översättning av låten, samt en teologisk reflexion!

Skavlans studiodekor, på riktigt.

DON´T YOU WORRY CHILD

Vers 1:
Det fanns en tid då jag brukade se in i min pappas ögon.
I det lyckliga hemmet var jag kung och hade en guldtron.
De dagarna är borta, nu sitter minnena bara kvar i väggen.
Jag hör ljuden från platsen där jag är född.

Refr:
Uppe på berget, tvärs över den blå sjön
där tog mitt första förhållande slut.
Jag minns fortfarande hur allt förändrades.

Min pappa sa:
- Oroa dig inte, oroa dig inte, mitt barn.
Du förstår, himlen har en plan för dig.
Oroa dig inte...

Vers 2:
En gång mötte jag en tjej av annat slag.
Vi ägde världen.
Trodde aldrig jag skulle förlora henne ur sikte.
Vi var så unga.
Jag tänker på henne nu och då.
Fortfarande hör jag sången som påminner mig om när:

Uppe på berget....

Du förstår, himlen har en plan för dig...


Discjockey 2 av 3; Sebastian och Steve.

Denna sång sjöngs i Vissefjärda kyrka på julnatten.
Var det passande? Det är ju en kärlekssång! Eller var det titeln med ledordet "child" som fick leda tankarna till Jesusbarnet i krubban?

Ja, vi i kyrkan måste absolut vara "kulturtransportörer!".

Den som först myntade detta uttryck - kulturtransportör - var Lausanne-deklarationens fader, den anglikanske teologen John Stott.
- Vi måste kulturtransportera bibelordet - utan förvrängning - och ge det en ny tonart som samtiden kan förstå.

Då gör vi det nu med Don´t you worry child.

Spricka i livsåskådningen.

När en vanlig låt sjungs i kyrkorummet, får den en annan dimension.
Orden lyfter, blir större, går utöver sig själv och når bortom det skrivbord de nedtecknades vid.

Det handlar om att bli vuxen, men ha kvar sin relation med föräldrarna, i detta fallet pappan.

Det olyckliga kärleksförhållandet kan vara de brustna illusionerna, då denna världen inte kan mätta själens längtan.
Inte ens en kvinnas kärlek kan mätta de djupaste behoven av Meningen med livet...
- That´s where I had my first heart break...

Pappan som talar, får nu drag av Gud Fader själv, som Jesus talar om:

KÄNN INGEN ORO. TRO PÅ GUD OCH TRO PÅ MIG.
I MIN FADERS HUS FINNS MÅNGA RUM.

SKULLE JAG ANNARS SÄGA ATT JAG GÅR BORT FÖR ATT BEREDA ER PLATS?
Johannes evangelium kap 14:1

Himlen har en plan.

- See, heaven´s got a plan for you!

Himlen har en plan för dig.
Gud har en mening med varje människas liv.

I en tid där vi ofta reduceras till endast biologiska, slumpmässiga varelser - utan mening eller mål - då är detta kyrkans viktigaste budskap:
- Att återföra människan till att vara en "Alfrida" - en vacker och andlig varelse! (se gårdagens inlägg!).

Att det finns en mening med ditt och mitt liv, det mättar mina djupaste behov.
Och att det finns en Avsändare av denna plan, nämligen universums Skapare! Själva Ur-Modern... Gud, bortom alla begrepp...

En mening, mitt i vassen.

Om jag nu hårddrar Swedish House Mafias text väldigt långt:
- I met a girl of different kind...

.. så tänker jag att - möta en relation av "annat slag" - är en relation som inte sviker, inte utnyttjar, inte glömmer, inte är likgiltig, inte säger kärlekslösa sanningar... o s v.

Finns det någon människa som kan leva upp till ett sådant ideal?
Knappast.

Därför är det så viktigt för mig att vara rotad hos Jesus, där all Guds mening fullkomnas:

MEN HJÄLPAREN, DEN HELIGA ANDEN SOM FADERN SKALL SÄNDA I MITT NAMN, SKALL LÄRA ER ALLT OCH PÅMINNA ER OM ALLT SOM JAG HAR SAGT ER.

FRID LÄMNAR JAG KVAR ÅT ER.
MIN FRID GER JAG ER.
JAG GER ER INTE DET SOM VÄRLDEN GER...
                                                 Johannes kap 14:26-27.

Hela det spruckna trädet.

Meningen med livet?
Tja, um tja, um tja....

För mig är det att bygga broar mellan människor, mellan olika livsåskådningar och att "hitta Gud" i vår kultur.
Och att få vara en älskande människa.

Helene Sturefelt
- Kulturtransportör.

Stoltenberg möter Swedish House Mafia.


Här är hela låten, med epilepsi-spotlights...
http://www.youtube.com/watch?v=1y6smkh6c-0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar