Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 5 januari 2013

DE VISE MÄNNENS OLYDNAD

De vise männens gåvor.

Det är trettondedagsafton och det är fest - en fest som leder mig till bön och tillbedjan.

Vi inledde dagen med ett reningsbad på Ronneby Brunn.
Därefter gott kaffe hemma, sedan en laxtoast med efterföljande middag - lammytterfilé och rosévin.
En fransk dokumentär på TV om de tre vise männen gav kunskap, så långt forskningen idag vet, och nu stilla eftertanke.

Jag låter de historiska fragmenten från evangeliet bosätta sig i mitt hjärta. Betlehem, som betyder "brödhuset", är mitt innersta rum, som bara Gud känner.

Där föds tron.
Där föds kontakten med Gud, genom Jesusbarnet, barn som vi alla har varit.

Ny födelse.

Märkliga tecken syns i skyn - Jupiter och Saturnus möts - Kungen och den Nya Tiden.

De vise männen var matematiker, astromoner och astrologer - ja, det sammanföll på sin tid.

I Ravenna finns de avbildade med en lustig röd mössa, en sådan man hade i Persien vid dyrkan av Mitra.

Den gammaltestamentliga profeten Daniel hade efterföljare som på sin tid tog Messiasväntan med sig till Persien. Detta var levande historia, där vaksamma ögon var uppmärksamma på Guds tecken.
Zoroastrismen lever än.

Meditations-stjärnkudde.

Matteus evangelium berättar inget om hur många de var, inte heller vad de hette. Det är inte viktigt.
Människor har i alla tider format sin uppfattning och skapat teologi utifrån sina erfarenheter.

Just nu håller jag mig bara till evangeliets enkla rader.

NÄR DE SÅG STJÄRNAN FYLLDES DE AV STOR GLÄDJE.
DE GICK IN I HUSET, OCH DÄR FANN DE BARNET OCH MARIA, HANS MOR, OCH FÖLL NED OCH HYLLADE HONOM.

DE ÖPPNADE SINA KISTOR OCH RÄCKTE FRAM GÅVOR:
- GULD, RÖKELSE OCH MYRRA.

I EN DRÖM BLEV DE SENARE TILLSAGDA ATT INTE ÅTERVÄNDA TILL HERODES, OCH DE TOG EN ANNAN VÄG HEM TILL SITT LAND.
                                                                         Matteus kap 2:10-12.

Guld till en kung.
Rökelse till en Gud.
Myrra till en läkare.



Men vad hade de sett som gjorde att de vågade trotsa kung Herodes bud?
Kungen hade ju gett dem order om att underrätta honom så att "han också kunde komma dit och hylla honom". Tro det....

Vad kan få en människa att gå emot makten, med fara för sitt liv?
Kungen belönar ju lydnad och trohet, med maktens alla tillgångar.
Men vad kunde Herodes erbjuda som de vise männen inte redan hade?
Deras kistor var ju fyllda av den tidens absoluta dyrbarheter!

Det var inget vanligt barn. Det var ingen vanlig BB-lycka på förlossningsavdelningen.
Nej, Jesu födelse i Betlehem var utöver det vanliga.

Det talas om härlighet, om kärlighet, om strålglans, herrlighet, hänförelse och henförelse...

Stjärnans ljus från rymden tycks ha kanaliserats rakt ned i detta gudabarn.

Brytpunkten i Betlehem.

Nej, det är inte avgudadyrkan. Det är inget annat än Gud, Skaparens, egen närvaro. Konkret.

Urkraften matrialiserad. I materien, genom modern. Allt jordiskt är därmed välsignat.

I köttet, i kroppen kommen.
Inkarnerad. Karneval på Trettondedagsafton!

Ja, kanske så som medeltidens studenter gjorde då de gick "stjärngång" från hus till hus, för att sjunga om evangeliets glada budskap, tigga en peng till studiemedel, samt välsigna huset som öppnade dörren för dem.

Historieböckerna berättar om hur dessa stjärngångare kunde teckna bokstäverna CMB på väggen som tack. Det kunde betyda:
- Christus Mansionem Benedicat = Kristus Huset Välsigne.

Eller så betydde det:
- Caspar, Melchior och Balthasar.... namnen på de tre vise männen, som vi alltså inte kan belägga.

I mitt hjärta böjer jag knä inför Guds mysterium, verkligt mitt ibland oss.
Jag har varit i Betlehemskyrkan när jag var 18 år, men det är inte viktigt just nu.
Det är i hjärtat Jesus ska födas och tillbedjas.

Ren. Alltigenom ren. Hel och helig.

Nystart på Ronneby Brunn.

TACK Herre för att Du är den Du är!

Jesus, det är Du som ger mig Guld: Du är mitt hjärtas konung och Din närvaro är min högsta skatt!

Jesus, det är Du som tänder Rökelsen, för att påminna mig att det bara är Du som är värdig att tillbedjas, utan svek.

Jesus, Du håller fram den läkande Myrran, och låter mig förstå att jag behöver läkedom för mina sår...

Detta kan jag inte berätta för kungen...
Hjärtats vittnesbörd är inget för kvällspressen heller.
Min trohet mot Gud vill jag bara dela med dig, som vet vad jag talar om... och med dig som är nyfiken och undrar...

Skatter i granen.

Förbi alla förnuftiga och maktlojala böjelser, talade Gud till de österländske vise i en dröm.
Drömmarna är lika verkliga som den vakna tiden.
Gud vet det, därför gör Gud dessa kringgående rörelser ibland.

Och vilken tur att de vise sov gott den natten och tog sin dröm på allvar!
För vad hade hänt om de skvallrat för Herodes var Jesus, judarnas nyfödde konung, befann sig?

Hade Herodes ödelagt Guds frälsningsplan då?

Vi tar en annan väg hem!

Det är illa nog att han iscensatte mordet på alla småpojkar i Betlehem, i jakten på den nye makthavaren...
Matteus kap 2:16-18.

... ett barn av Gud som, utan vapen eller hot, rör vid människors hjärtan.
Och jag sjunger, stilla för mig själv, Ylva Eggehorns psalm:

BARN OCH STJÄRNOR FÖDS I MÖRKRET
UTAN SKYDD AV VÅLD OCH VAPEN.
MITT I MÖRKRET BJUDER LIVET OSS ATT VÄXA SOM EN LÅGA.

LJUSET BÄR OSS
GUD ÄR NÄRA
I ETT LITET BARN, SOM SER OSS.

BÄR VI BARNET I VÅRT HJÄRTA
BLIR VI BOT FÖR VÄRLDENS PLÅGA
GUD ÄR HOS OSS, LJUS I NATTEN
FÖR ATT HJÄLPA OSS ATT V¨ÅGA!

LJUSET BÄR OSS
GUD ÄR NÄRA
I ETT LITET BARN, SOM SER OSS... Psalm 744.

Hur ska vi tyda dessa tecken?
Semesterfirare på väg hem...

Drömska och olydiga trettondedagshälsningar,
Helene Sturefelt., CMD,
- som hoppas ditt hus är välsignat, genom de vise männens närvaro!

Vill du läsa mer om de vise männen?
http://helenesturefelt.blogspot.se/2011/01/de-tre-vise-mannen.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar