Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 januari 2013

ANDLIG MJÖLK, BIBELBONDE

Mjölk-dis.

Regndiset har legat som en mjölkvit film över skärgården idag. Milt ljus.
Tid för eftertanke och reflexion.

Jag sänder några regnmoln till överhettade Australien, och ber en extra bön för dem i släckningsarbetet av bränderna.

Välsignat dis.

Nu handlar det om mjölk... både den vanliga och den andliga.

Vad kostar mjölken i affären? 12 kronor?
Mjölkbonden får bara 3,25 kr... Det hjälper inte att en del ICA butiker har gått med på att införa ett högre mjölkpris - höjningen kommer ändå inte bönderna till godo.

Jag vill inte se den dagen då all mjölkproduktion har lämnat landet... Vi måste kunna producera våra egna livsmedel!
Och när jag är ute och cyklar vill jag känna doften av koskit och se en glad kosvans vinka på mig.
Då lever jag!
Av mjölk.

Hög svansföring.

Känner du till begreppet "Andlig mjölk"?

Nu ska jag dela tre bibeltexter med dig. Om du vill, blås dammet av din Bibel, häll upp ett glas mjölk och så läser vi tillsammans!

1 PETRUSBREVET kap 2:1:

LÄGG DÄRFÖR BORT ALL SLAGS ONDSKA, FALSKHET OCH FÖRSTÄLLNING, AVUND OCH FÖRTAL.

SOM NYFÖDDA BARN SKALL NI LÄNGTA EFTER DEN RENA ANDLIGA MJÖLKEN, FÖR ATT VÄXA GENOM DEN, OCH BLI RÄDDADE.
NI HAR JU FÅTT SMAKA HERRENS GODHET... (Psaltaren 34:9).

... som i detta fallet betyder att Gud skyddar, bevarar och ger sin upprättande nåd till den som faller.

Det skulle jag önska att även Arla kunde göra till de bönder, som man nu håller på att slå omkull!

Ingen mjölkbod.

1 KORINTERBREVET kap 2 vers 6-16.

Det handlar om vishet. Kan vem som helst ta emot visheten från Gud? Eller måste man vara invigd med speciella mantra och kroppsövningar?
Nej nej! Lyssna:

VISHET FÖRKUNNAR VI FÖR DE ANDLIGT FULLVUXNA,
MEN DET ÄR INTE EN VISHET SOM HÖR TILL DENNA VÄRLDEN.

OM VÄRLDENS MAKTER HADE KÄNT TILL GUDS HEMLIGHETSFULLA VISHET, HADE DE INTE KORSFÄST HÄRLIGHETENS HERRE...

GUD HAR UPPENBARAT DETTA FÖR OSS GENOM ANDEN,
TY DET ÄR ANDEN SOM UTFORSKAR ALLT, OCKSÅ DJUPEN HOS GUD.

Anden utforskar. Åh Gud, vilken skönhet!

Paulus resonerar vidare att den som är oandlig inte kan ta emot vad Guds Ande säger, det är dårskap för honom.
Den oandlige kan inte förstå Guds vishet, eftersom den måse bedömas på ett andligt sätt.

Visst.
Varje del här i livet har sitt språk; datorn har sitt, fotbollen har sitt, bilmekanikern sitt och naturvetaren har sitt språk.

Vad är det som ligger hindrande ivägen då?
För mig är det så viktigt att livsåskådningen ska vara så enkel, och stark, att ett barn skall kunna ta till sig det!
Alltså, inget manta, inga övningar, inga specialkunskaper tack!

Men, i dopet får vi Guds Ande, som öppnar inifrån.

OCH JAG KUNDE INTE HELLER TALA TILL ER SOM TILL ANDLIGA MÄNNISKOR.
JAG FICK TALA TILL SÅDANA SOM VAR KVAR I SIN KÖTTSLIGA NATUR*, TILL SPÄDBARN I KRISTUS.

JAG GAV ER MJÖLK, INTE FAST FÖDA; DEN TÅLDE NI ÄNNU INTE.
OCH NI TÅLER DEN INTE HELLER NU...

DET FINNS FORTFARANDE KVAR OFÖRDRAGSAMHET OCH STRIDER IBLAND ER...

Här är problemet - avsett om man är barn eller vuxen - *Bråk, som får musklerna att stelna, själen att låsa sig och det innersta rummet att förbli stängt...
Alltså: försonas först....

Den kristna "vishetsläran" är ingen filosofi.
Den är uppenbarad kärlek. På riktigt.


Jag anar... törstar...

HEBRÉERBREVET kap 5:11 till 6:3.

Det handlar om undervisning, där Paulus förväntar sig att församlingen har mognat i sin tro, och inte är tröga i den andliga utvecklingen:

VI KAN INTE BÖRJA OM MED GRUNDERNA IGEN:

- OMVÄNDELSEN FRÅN DÖDA GÄRNINGAR,
- TRON PÅ GUD,
- LÄRAN OM DOP OCH HANDPÅLÄGGNING,
- OM DE DÖDAS UPPSTÅNDELSE OCH DOMEN.
NEJ, MED GUDS TILLÅTELSE GÅR VI VIDARE. (6:3)

Men vi stannar kvar, för inte många har grunderna klart för sig. Jo du, kära läsare, har säkert det, men vi får hjälpa varandra att grunda detta mer.
Och med glädje tänker jag på Katekumenatet, där vi vuxna får dela tro och frågor med varann, för att växa.

Paulus har nämligen höga pretentioner (!) vad han förväntar sig av församlingen:

NI BORDE VID DET HÄR LAGET SJÄLVA VARA LÄRARE!
MEN ISTÄLLET BEHÖVER NI NU PÅ NYTT LÄRA ER DE FÖRSTA GRUNDERNA I GUDS ORD.

NI HAR ÅTERGÅTT TILL ATT BEHÖVA MJÖLK ISTÄLLET FÖR FAST FÖDA.

OCH DEN SOM LEVER PÅ MJÖLK ÄR ETT SPÄDBARN, OCH KAN INTE FATTA EN UNDERVISNING OM RÄTTFÄRDIGHET.

DEN FASTA FÖDAN ÄR TILL FÖR VUXNA, FÖR DEN SOM TRÄGET HAR ÖVAT UPP SINA SINNEN TILL ATT SKILJA MELLAN GOTT OCH ONT.

Något att bita i.

Här fick vi ett köttstycke att bita i!

Vet du vad som menas med "Guds rättfärdighet"?
Eller "Guds Vishet"?

Nu är vi långt ifrån orättvisa domstolar, eller mystiska vishetsläror som luktar rökelse... förlåt!
Om du läser på från ditt håll, så ska jag dyka ned i Bibelns vishetslitteratur, så fortsätter vi när det klarnat.

Jo, nog tycker jag att mjölkdiset över Karlskrona lättat något...
Men åh vad törstig jag är!

- Har vi någon lättöl hemma??
- Nej, bara mjölk, riktigt fet mjölk...


Helene Sturefelt,
- mjölkdrickande "Bibelbonde", som fotograferade vid Gullbernas spårområde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar